We hebben een paar vergelijkingen gedaan van diverse autoverhuurbedrijven. Zoals wij kunnen zien is er een soort tweedeling tussen de gerenommeerde (en dus duurdere) bedrijven en de goedkopere (voor ons onbekende) bedrijven. Is er iemand die ervaring heeft met de goedkopere bedrijven zoals jucy en discount car rental? Of iemand die andere suggesties heeft voor goede en goedkope autoverhuurbedrijven?
Ik heb geen ervaring met autoverhuurders in Nieuw Zeeland, maar ik huur auto’s meestal via Sunny Cars. Dit is een broker, wat inhoudt dat ze zaken doen met verhuurbedrijven ter plaatse en dus zelf geen auto’s in de verhuur hebben. Ik geloof dat ze marktleider zijn in Nederland. In ieder geval ben je er zeker van dat alle verzekeringen inclusief zijn, want alle verzekeringen die door de plaatselijke verhuurder niet worden aangeboden zijn door Sunny Cars in Nederland bijverzekerd. Dus nooit verrassingen. Hoe ze zich qua prijs verhouden tot andere verhuurders in Nieuw Zeeland durf ik niet te zeggen.
We zijn net terug uit Nieuw Zeeland en hebben goede ervaringe met het huren van een auto bij Apex. Een van de grote voordelen is dat de auto (gratis) mee de ferry op gaat als je van het ene naar het andere eiland wilt (je betaald alleen voor de personen) terwijl je bij de meeste andere verhuurders je huurwagen vóór de ferry moet inleveren, je koffers eruit moet halen en moet meeslepen de ferry op (ik heb het ze zien doen…) en aan de andere kant deze weer de ferry af moet slepen naar het verhuurkantoor waar je dan een andere auto krijgt terwijl wij onze koffers en al onze “zooi” gewoon in de kofferbak van de huurauto konden laten, genieten van de uitzichten op de ferry en met dezelfde auto konden doorrijden op het andere eiland.
Wij zijn na de lange vlucht (uit Japan) eerst vanuit de luchthaven naar Christchurch voor een paar dollar met de bus naar ons motel gegaan en de auto pas de andere dag opgehaald in de stad. We waren niet zo moe meer, je moet toch links rijden en ok dat is even wennen. Daarom hebben we ook een automaat genomen. We hebben een Toyota Camty gehuurd; die heeft een iets grotere motor dan de Ford Focus, vandaar. Deze kost NZ$ 50,- per dag plus CA$10,- all in verzekering, totaal zo’n 27,- per dag. De benzine kost minder dan de helft vergeleken met NL.
Bij het ophalen in Christchurch city weren we ontvangen door een Nederlands (wel met een accent) sprekende medewerker (zijn ouders waren Nederlander) en in Auckland hebben we de auto weer ingeleverd bij het verhuurstation bij de luchthaven waarna we door APEX direct met een minibusje in 2 minuten naar de vertrekhal zijn gebracht. De incheckbali was nog 10 meter lopen.
De verhuurstations van Apex zijn niet op maar wel vlakbij de luchthaven en als je de auto huurt bij een luchthaven, dan wordt je met dit busje door APEX opgehaald bij de aankomsthal en naar het verhuurstation gereden. Auckland en Christchurch zijn kleine luchthavens dus dat zal geen problemen geven.
Wij hebben een aantal jaar geleden een camper gehuurd via een “onbekend” verhuurbedrijf waar we voor waren gewaarschuwd. Er stond bij aankomst een spikslinter nieuwe camper te wachten. Laat je niet wijsmaken dat gerenomeerd en dus duur, alleen maar goed is. Mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt in NZ. De mensen zijn er niet op uit om je op te lichten dus ook de kleinere lokale verhuurbedrijfjes niet.
Ben nog vergeten: Apex kun je vinden op internet: http://www.apexrentals.co.nz/
Je doet zaken met het bedrijf zelf en je betaald bij afhalen van de auto (dus niet vooruit).
Ik heb zelf uiteindelijk besloten een VAN te kopen, in plaats te huren. Het is afhankelijk van wat je wilt, maar er zijn hier zat bedrijven te vinden voor goedkope verhuur van auto’s en vans. Meeste bedrijven staan toe om de auto in Auckland op te pikken en in Christchurch weer af te gooien.
Nieuw Zeeland heeft één van de hoogste ratio’s auto/inwoner-ratio wat de markt ten gunste van de consument stimuleert. Voor een zuinig en kleine huurato kun je goedkoop (+/- $25) terecht, bedenk wel dat er in NZ genoeg bergen zijn waarbij een groter model wellicht confortabeler is. Om een idee van de verhuur bedrijven te geven: http://www.selfdriveshop.com/newzealand/rental_details/default.aspx
Met alle respect, maar het is niet zo dat de meeste verhuurbedrijven toestaan de huurauto’s met de Islander ferry me te nemen van het ene naar het andere eiland. Zo staan de bekende verhuurbedrijven Herz, Avis, Europcar, Thrifty het niet toe en moet je de auto voor de ferry inleveren en krijg je aan de andere kant een andere huurauto mee. Je moet dus als voetganger met je bagage de ferry op! Ik heb het een paar weken geleden nog zelf gezien dat bij de oprit naar de ferry de huurauto’s van deze bedrijven moeten afslaan naar het parkeerterrein van deze maatschappijen om ze in te leveren. En als je van het ene eiland naar het andere wilt en daarna weer terug, ook dan mag het niet en heb je de hele procedure 2x.
Let op, je kunt bij deze bedrijven wel een auto huren in bijv. Christchurch en achterlaten in Auckland, maar dat is dan niet dezelfde auto. Bij het reserveren merk je dat niet omdat ze één tarief berekenen voor de gehele huurperiode.Je merk het pas dat de auto zal/moet worden omgeruild als je de auto al besteld hebt.
Apex, Ace, Mauji, Jucy en wellicht ook Apollo staan het wel toe (waarbij het bij Apex de auto dus gratis de ferry op gaat) zodat je m.i. beter voor één van deze kan kiezen. Ik heb het dan wel over huurauto’s, niet over campers want daar heb ik geen ervaring mee. Als je er zelf een auto koopt i.p.v. huurt, dan heb je dit probleem natuurlijk niet.
Wij hebben afgelopen kerst een auto gehuurd bij U-Safe car & Truck rentals. http://www.hirecar.co.nz/
Erg goed bevallen, zeer vriendelijk en behulpzame mensen.
Ze staan tevens toe om je auto op de ene plaats te huren en op de andere plaats weer in te leveren.
Tevens mocht de auto mee op de boot.
We hebben onze auto opgepikt in Christchurch en afgeleverd in Auckland.
Hiervoor kregen we een korting van $ 100,00, dit omdat we van zuid naar noord gingen.
hi! Heb in Maart dit jaar een auto gehuurd in Christchurch, bij GoRentals.
Deze auto kostte NZ$ 25 per dag.
Het klonk bijna te goedkoop om waar te zijn, maar we kregen een superleuke en nieuwe Hyundai Getz mee!
En die deed t prima op onze route (top half van t zuidelijk eiland).
Ja, een auto huren is (voor ons Nederlanders) erg goedkoop in NZ. Ik heb ook veel prijzen van verhuurbedrijven vergeleken, maar let wel dat je alles ar bij telt. Neem er de verzekering (full CDW) bij, anders kan het nog een kostbare zaak worden bij een schade(tje) of krasje op de auto. De prijzen voor full CDW verschillen nogal. zo kost dat bijv. bij Apex NZ$ 10,- per dag extra en bijv. bij GoRentals voor een kleine auto al NZ$23 per dag extra.
Wil je one way (Christchurch-Auckland of vv) dan rekend Apex niets extra’s en is de ferry gratis voor de auto en GoRentals rekent NZ$ 150 dropp off kosten extra. Wel mag je de auto dan tenminste mee de ferry opnemen maar dat kost voor de auto plm. NZ$ 150 extra. Dan ben je voor 14 dagen autohuur plus one-way en Ferrie al NZ$ 622 aan extra kosten kwijt en bij Apex is dat bijv. NZ 140. Scheelt iets…
Het is net als bij de reizen in de krant; soms lijkt het goedkoop, maar komen er allerlei bijkomende kosten bij zodat je nog duur(der) uit bent.