Ik was op zoek naar werk in het buitenland en kwam per toeval een aanbod tegen om in de horeca op Sint Maarten te gaan werken. Van mijn basissalaris blijft na aftrek van huur (gedeeld huis) en bemiddelingskosten nog zo’n 400 USD over. Het bemiddelingsbureau zegt dat je qua fooien zo rond de 2000 USD per maand moet kunnen krijgen, maar is dit reeel? Mij leek het nogal aan de hoge kant namelijk! (zou in waarschijnlijk in the Sorpanos of de Sunset Beach Club komen te werken)
Het is alweer een tijd geleden dat je dit bericht geplaatst hebt, maar ik vroeg me af of je die baan nog geaccepteerd hebt en wat je ervaringen waren. Ik zou zelf ook graag naar sint maarten gaan om te werken in de horeca namelijk.
De meeste horeca wat je hier hebt hebben allemaal service kosten (fooi) van 15% dus als het druk is met touristen die allemaal rond de 150 dollar bestellen dus rond de 20 dollar fooi is mooi meegenomen. Wel moet je hier rekenen op dat huisvestiging en boodschappen duur is.
Dit is wat ik er van weet maar bind me er niet aan vast want voor het zelfde geld krijg je maar 5% van de service kosten en is de rest voor het bedrijf zelf.
Ik wil over een paar maanden voor onbepaalde tijd gaan werken in de horeca in St. Maarten. Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste een bedrijf kan vinden?
Hi ik zoek voor mijn vriendin ook een baan in de horeca/catering fulltime, wij vertrekken tussen 1 november en begin volgend jaar voor 3 jaar naar Sint Maarten.
Greetz Bert Kremer:wereld:
toeristen eten buiten de deur voor ongeveer $50,- (2 personen) 10% fooi is normaal en dat doet dan ook de gemiddelde mens.
lokalen eten buiten de deur voor $25,- (2 personen), en je krijgt $1,- als je geluk hebt. Nu eten de lokalen weinig op de toeristen plekken, maar in de lokale restaurants, dus wil je daar ook niet werken!
Het toeristen seizoen is van halverwege November to halverwege Mei, zegge en schrijven 6 maanden: dan krijg je de hoogste lonen ivm de fooien. de andere maanden ben je gewoon aangewezen op je salaris wat zeer minimaal is: ongeveer $3.96 per uur in het gemiddelde bedrijf voor de gemiddelde kok of serveerster.
buiten het toerstenseizoen gaan restaurants een maand dicht (September) en heb je een invalrooster. tijdens lunch 3 uur en tijdens diner 3 uur. Maw je komt voor 3 uur, je gaat weer, en je komt weer voor 3 uur.
sommige restaurants nemen de fooien in en verdelen dat adequaat over het hele personeel, sommige niet en houden 50% zelf met als verklaring: belasting aftrek etc
Werk je in een bar: dan zijn de fooien hoger. De drankprijs is laag, dus de fooien hoger.
Kortom: een basisalaris is heel laag en de fooien zijn zeer afhankelijk van het seizoen, de drukte in het bedrijf en prijsklasse van het menu. Reken gemiddeld op een $150,- per week. Soms heb je geluk, vaak ook niet!