Ervaring met Los Guachimontones in Teuchitlan

Deze realtief kleine site op nog geen 1,5 uur afstand van Guadalajara is een van de leukere dagtripjes van uit Gaudalajara. Het dorp Teuchitlan is een prachtig klein dorpje met de zoals in vele dorpen in Mexico een schitterend parkje in het centrum dat volledige rust uit straald. Ik noemend altijd maar een niks aan de hand parkje en dus zalig om ff lekker te zitten.

In het dorp is een klein museum over de site. De uitgestalde vondsten geven een aardig beeld maar zeker zo interesant is de film die er wordt getoond over de geschiedenis van de site. De film kan zowel in het engels als in het Spaans beluisterd worden.

Entre voor het museum is 10 pesos.

Na het museum bezocht te hebben is er een lange weg berg opwaarts die je leid naar de iegenlijke site. Dit kan je lopen indien je goed fit bent en van wandelen houd. Ik raad het altijd af aangezien er niet veel beschutting en dus overdag vol in de zon is.

Bij aankomst wordt er gevraagd je in te schrijven en kan je vragen om een gids. De gidsen spreken nagenoeg geen engels maar indien je de film gevolgd hebt en beetje spaans spreekt is het wel te volgen.
De rondleiding duurt ongeveer een uur en er zijn geen kosten aanverbonden. Wel is het netjes om de gids een tip te geven. 20 pesos is voldoende.

Naderhand lekker lunchen in een restaurant aan het meer dat net voor het binnen komen van Teuchitlan ligt. Mijn favourite restaurant is Soky maar er zijn er velen.

Wouter

Da’s een goeie tip Wouter. Hoop er een keer een bezoek aan te kunnen brengen. Leuke foto trouwens :wereld: