Wij gaan van september 2006 tot maart 2007 richting Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Eerder waren we al aan de slag in Johannesburg. Wij zijn nog aan het twijfelen of we dit keer richting Pretoria of richting Durban gaan. Daarom enkele vraagjes die hopelijk kunnen worden beantwoord door een ervaren Zuid-Afrika-ganger:
[ul]
[li]Welk weer mogen we verwachten tussen september en maart in Pretoria, en welk weer is er dan in Durban tijdens deze periode?[/li][li]Kent iemand het stadje/dorpje Pinetown (nabij Durban) en kan iemand ons zijn ervaringen daarbij vertellen: veiligheid, mogelijkheid om (veilige) taxi te nemen, bevolking aldaar, … ?[/li][li]En kent iemand Sunnyside (nabij Pretoria)? Welke ervaringen aldaar?[/ul]Alvast heel erg bedankt, groetjes,[/li]
Katrijn en Lien
Om op jullie vragen in te gaan: Het weer tussen september en Maart in Pretoria is vergelijkbaar met Durban in de zin dat je veel regen en hete temperaturen kunt verwachten. Ook heb je erg veel zon - echt zomer weer dus. Wel is het in Durban een stuk benauwder omdat we hier een wat tropisch klimaat hebben, dus erg vochtig. Maar een trui zul je zeker in durban niet nodig hebben! Paraplu wel.
Pinetown is een erg mooi dorp dat vrijwel tegen Durban aan zit. Ik woon zelf in Hillcrest en rij er elke dag doorheen. Als je Johannesburg hebt gehad is Pinetown een fluitje van een cent. Accomodatie zal geen probleem zijn, en het is ook een studenten stad omdat the Edgewood Campus van de Universiteit van KwaZulu-Natal daar is.
Ik ben zelf nu twee weken terug uit Durban… ben hier anderhalf maand geweest. Ik heb bij vrienden gelogeerd in Pinetown in de wijk Padfield Park…Pinetown is goed te doen. Je kunt er leuk stappen bij 54, daarna ff wat eten bij Steers… verder kun je ook lekker eten bij Butchers Block, dit is echt een aanrader!!!
Zoals al eerder gezegd, Durban heeft een tropisch klimaat… de periode dat ik er was, hebben we veel dagen gehad met bewolking en zelfs regen… tenminste in Pinetown. Vaak was het zo, dat wanneer het in Pinetwon bewolkt was, dat het aan het strand in Durban gewoon lekker zonnig was. Maar het is er zeker niet koud. Ik heb er anderhalf maand lang alleen met mijn korte broek en t-shirt rond gelopen.
In Durban moet je natuurlijk naar Joe Kools aan de north beach, erg gezellig en je kunt er lekker eten. Qua stappen ben ik alleen naar Casablanca, Tiger Tiger en 80’s geweest en natuurlijk Joe Kools. Verder werden wij vaak uitgenodigd door mensen voor een braai, we gingen bijna elke avond braaien. Je kunt ook naar het Waterfront in Durban gaan waar je ook lekker kan eten en drinken of lekker eten in de haven bij Splashes. Souvenirs kun je kopen aan het strand of bij The Workshop. Verder kun je ook naar Ushaka, dit is een sea-aquarium met waterpark. Mocht je zin hebben in een vlooienmarkt ga dan een keer op een zaterdag naar de wijk Musgrave in Durban, daar is een leuke vlooienmarkt. Wil je een keer winkelen dan kun je naar The Pavilion in Westville of naar Gateway, dit is het grootste winkelcentrum van het zuidelijk halfrond. Oja, laat je trouwens niet bang maken door allerlei spookverhalen over Durban… je moet er gewoon zelf zijn geweest voordat je hier over kan oordelen… er is genoeg te doen en je hebt ook helemaal niets te zoeken in de onveilige gebieden…
Succes en als jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Ze zetten ons alvast verder op weg!
Nog één vraagje: hoe ver is het ongeveer van Pinetown naar het strand in Durban? Kan je dat te voet doen (aangezien we geen auto ter beschikking zullen hebben)? Of zijn daar bussen of taxis en dergelijke te vinden?
Alvast heel erg bedankt, groetjes,
Katrijn en Lien
Te voet lijkt me geen optie. Daar is het te ver voor… Taxi lijkt mij het best, maar neem wel een normale ‘taxi’ dus niet die busjes waar de plaatselijke zwarte bevolking in reist. Maar ja, na een tijdje leer je toch wel mensen daar kennen, maak je vrienden en die willen jullie vast wel naar het strand brengen en ophalen. De vorige keer dat ik in Durban was, logeerde ik dus in Musgrave, dat is een wijk in Durban zelf. Toen heb ik wel eens de bus gepakt naar het strand… dat was een hele belevenis. Je moest toen downtown overstappen. Leek wel alsof ik toen in een andere demensie terecht kwam… dat hebben we toen twee keer gedaan, daarna niet meer.
de afstand is 18 km maar van betrouwbaar open vervoer is niet te spreken. Maar zoals al besproken is ken je snel genoeg mensen die wil brengen en ophalen. Een hoop mensen die in durban werken/studeren wonen in pinetown
Vanaf november beginnen de regens, tm maart. Wat dat betreft kun je beter in Pretoria zitten, omdat het in Durban erg vochtig zal zijn dan, en dus ook veel muskieten etc.
Weer in Pretoria in die periode:
sept. fris en koel met kans op veel zon (18-24).
oktober tm feb. warm, regen en veel zon (28-36).
maart minder regen, wel lekker zon (24-30).
Pretoria vind ik een mooie stad, met veel mogelijkheden. Je hebt er diverse universiteiten (onze vriend Kobus werkt op een universiteit, en woont ook in Pretoria).
Veel plezier met je voorbereidingen! Wanneer je safari wil maken bij het Kruger park, dan hoor ik het graag :yes:
Wij gaan van september 2006 tot maart 2007 richting Zuid-Afrika om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Eerder waren we al aan de slag in Johannesburg. Wij zijn nog aan het twijfelen of we dit keer richting Pretoria of richting Durban gaan. Daarom enkele vraagjes die hopelijk kunnen worden beantwoord door een ervaren Zuid-Afrika-ganger:
[ul]
[li]Welk weer mogen we verwachten tussen september en maart in Pretoria, en welk weer is er dan in Durban tijdens deze periode?[/li][li]Kent iemand het stadje/dorpje Pinetown (nabij Durban) en kan iemand ons zijn ervaringen daarbij vertellen: veiligheid, mogelijkheid om (veilige) taxi te nemen, bevolking aldaar, … ?[/li][li]En kent iemand Sunnyside (nabij Pretoria)? Welke ervaringen aldaar?[/ul]Alvast heel erg bedankt, groetjes,[/li]
Katrijn en Lien
[/quote]
Ik heb zelf gewoond in de wijk arcadia, Pretoria.Deze wijk grenst aan Sunnyside waar ik dan ook dagelijks kwam voor mijn boodschappen.
Sunnyside is een van de onveiligere buurten van Pretoria, overdag is het goed te doen maar zodra het donker word moet je er wegblijven.Overdag is het er echter wel leuk, het is een arme maar wel gezellige wijk (op enkele straten na)
Ik heb als vpk gewerkt op de spoedeisende hup van Pretoria en volgens de statistieken aldaar komen er in sunnyside veel dingen voor waar je niet mee in aanraking wil komen.
Ik hoop dat dit is wat je ongeveer wilde weten, anders hoor ik het wel.