Enkele ticket Guatemala mogelijk?

Hey!
Misschien kun jij me helpen!
Ik vertrek dit jaar naar Guatemala om Spaans te gaan volgen daar.
Is het mogelijk om een enkele vliegticket te boeken naar Guatemala??? Of willen ze graag bij aankomst bij de douane dat je kunt aantonen wanneer je weer het land uit gaat?
Ik las op deze site: http://cibtvisas.nl/
dat er geen Visum vereist is in Guatemala maar dat je wel In het bezit moet zijn van een ticket naar de volgende bestemming???

Ik hoor heel erg graag van je!!!

Mieke

Hoi Mieke,

Leuk dat je in Guatemala Spaans gaat studeren! Ik ben vorige maand naar Guatemala vertrokken en was zelf ook op zoek naar een enkel ticket.

Je kunt wel een enkele reis boeken, echter zijn deze tickets minstens 2 keer zo duur. Dit doen luchtvaartmaatschappijen om de verkoop van retourtickets te stimuleren. Voor Guatemala heb je wel een visum nodig, maar hiervoor hoef je niets te regelen. Het visum krijg je bij de douane in Guatemala en is drie maanden geldig. Bij vertrek vanuit Nederland kijkt men hoe lang je in Guatemala gaat verblijven. Indien dit langer is dan drie maanden, dan gaan ze moeilijk doen. Officieel mag je het visum namelijk slecht 1 keer met 3 maanden verlengen (dit is in de praktijk overigens anders).

Weet je al waar je Spaans gaat studeren? Ik werk voor de taalschool Sol Latino in Quetzaltenango. Bij ons kun je een-op-een lessen volgen die gepersonaliseerd worden naar aanleiding van jouw niveau en wensen. Daarnaast regelen wij ook accommodaties bij gastgezinnen en ons guesthouse Casa Latina.

Laat het me maar weten als je interesse hebt.

Alvast veel plezier en succes in Guatemala!

Rachel

Hallo, ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik wil na Guatemala nl gaan rondreizen en heb geen idee vanuit welk land ik terug ga vliegen. Hoe pak ik dit het beste aan. Ik wil eigenlijk nergens aan vast zitten. Ben overigens wel van plan Spaans te leren bij Sol latino en tevens vrijwilligerswerk te doen.
Grtjs Ireen

Hola Ireen,

Bij de douane in Guatemala dien je een bewijs van vertrek uit het land te kunnen aantonen. Er wordt niet altijd om gevraagd, maar om problemen te voorkomen zou ik een busticket boeken waarmee je een vertrek aan kunt tonen. Ook zou ik voor de zekerheid contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij, vanuit Nederland willen ze wel eens lastig doen bij het inchecken.

Wanneer ben je van plan om naar Guatemala te reizen? Als je meer informatie wil over de taalschool Sol Latino of over vrijwilligerswerk kun je me een mail sturen naar sol.latino.coordinador@gmail.com.

Alvast succes met de voorbereidingen!

Rachel

Beste Mieke en Ireen,

Het is inderdaad niet mogelijk om een enkele reis te boeken. Je moet een bewijs hebben dat je het land weer uit gaat.
Een busticket is waarschijnlijk niet genoeg. Uit ervaring weet ik dat je op Schiphol al problemen krijgt als je geen ticket hebt dat je Guatemala verlaat.
Het is aan te raden om vlak voor vertrek een ticket van Guatemala naar bijvoorbeeld Mexico city of panama te boeken en die weer binnen 24 uur (afhankelijk van de voorwaarden van de maatschappij) te annuleren als je bent aangekomen in Guatemala.
Als je in Guatemala aankomt krijg je een stempel in je paspoort, dit is je visum voor 90 dagen.
Quetzaltenango is de beste plek om Spaans te leren. Er zijn hier heel veel Spaanse scholen. Ik beveel El Portal aan. Deze school is gezellig, goedkoop en ze helpen met een deel van de opbrengst de kinderen om naar school te gaan. Elke school kan gastgezinnen regelen. Dit is een leuke manier om de cultuur van hier mee te maken. Maar als je liever je eigen plek hebt en zelf kookt dan kun je ook in mijn Guesthouse verblijven. Dat is Casa Renaissance.

Ik hoor het graag als jullie nog meer informatie willen.

Groetjes,
Marieke

Beste Mieke,

Regels voor nederlanders met paspoort: Als je voor de eerste keer naar guatemala gaat kan je 6 maanden blijven dit is volledig legaal. (180 dagen) Dag 179 ga je het land uit koopt ticket voor de bus naar tapachula in mexico dat is 35km over de grens blijf daar in tapachula 3 dagen en ga je weer de grens over daar krijg je een nieuwe stempel geldig voor 90 dagen daarna ga je het land uit dag 89 dus altijd de kalenderdagen tellen!!!
Wat vliegreis betreft is het beter een retour te kopen is voordeliger met american airlines online kost dit ongeveer tussen de 800 en 900 dollar USA hotelletjes in tapachula mexico ongeveer 18 euro per nacht (400 pesos mex) Je hebt geen visum nodig in guatemala alleen geldig paspoort. zorg dat je paspoort minimaal drie jaar geldig is want als het vervallen is kan je alleen maar in costa rica een nieuwe bekomen wat het dichtste bij is.