Enkele reis boeken

Ik heb vorige week een enkele reis cambodja geboekt (wil daar aan het werk), maar las laatst dat het in veel landen niet mogelijk was het land te betreden met alleen een enkele reis (retours zijn nodig). Ik vroeg me af of hier iemand wist of dit een probleem gaat zijn. Weten jullie dit?

Hallo,

Is geen probleem voor Cambodja ben zelf 2 keer in en uit gereisd zonder bewijs dat ik het land ging verlaten binnen 30 dagen. Je kunt trouwens in het land zelf je visum verlengen als je dat wilt.

er KAN wel een andere maar optreden. Daar ben je geheel niet duidelijk in. Je kan nl. niet direct vanaf AMS/EUR naar Camb. vliegen. de meesten die op de sentjes letten boeken apart naar BKk en dan AirAsia naar PnPn (of overland=nog goedkoper). Dan heb je met de THAIse bepalingen te maken en met je airline naar BKK-en die kunnen wel degelijk ticket OUT eisen-als je zonder visum e.d. reist-maar daar kan die uitgeprinte AirAsia (of andere) boeking aan voldoen.

Thanks voor de info. Ik heb wel een direct ticket geboekt (jongerenticket via kilroy van schiphol naar phnom penh). Dat was wel duurder (ongeveer 600 E) dan via dusseldorf en thailand (wat ik bij mijn vorige bezoek aan het land heb gedaan, toen was het iets van 400 E), maar op deze manier kunnen mijn vrienden en familie mee naar het vliegveld om afscheid te nemen, ook wel belangrijk. Ik maak wel een tussenstop in Hongkong, maar dat is alleen een overstapstation, daar verblijf ik maar anderhalf uur. Ik neem aan dat dat geen probleem is, klopt dat?

Verder mensen nog tips voor als ik daar werk wil zoeken? Ik ben nog redelijk jong (24 jaar oud) en net afgestudeerd (master in international development studies, oftewel ontwikkelingsstudies), dus ik zou het liefst wel in die development sector aan de slag willen. Ik weet ook dat er een hoop organisaties zijn die niet zulk goed werk doen, met name de grote organisaties heb ik slechte ervaringen mee. Aan de andere kant kan ik ook weer niet vrijwilligerswerk gaan doen, aangezien er ook brood op de plank moet komen. Zouden er mogelijkheden zijn bij middelgrote of kleine organisaties? En zoja, hoe zou ik dat dan het beste aan kunnen pakken?

Hallo,

Ik denk dat het nog heel moeilijk gaat worden om in Cambodja werk te gaan vinden. Er zitten wel wat bedrijven maar het meeste zit meer in Vietnam en Thailand. Het land draait ook eigenlijk economisch gezien door die 2 landen. Je zult dus eerder daar werk vinden dan in Cambodja zelf. Ja je zou een restaurant kunnen beginnen of duik instructor kunnen worden.

zoek je tijdelijk werk als vrijwilliger of een baan om daar te gaan leven? een vaste baan zal inderdaad niet meevallen om te vinden vrijwilligers werk zal wel te vinden zijn je zou het eens kunnen vragen aan Jan Baca hier op bij wereldwijzer http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=350353#post350353

groet dirk :chin:

sorry ik zie nu dat je geen vrijwilligers werk zoekt had er overheen gelezen

groet dirk :chin:

Hmm, dit verbaast me wel een beetje. Ik kies juist voor cambodja omdat dat qua (onder andere economische) ontwikkeling juist achter loopt op thailand en vietnam, waardoor ik juist zou verwachten dat er meer ontwikkelingswerk organisaties actief zijn… Ik ben niet op zoek naar een baan in een restaurant of iets dergelijks, ik wil juist werkervaring opdoen in de ontwikkelingssector. Zou ik echt beter naar Thailand kunnen daarvoor?

Hallo,

Ik dacht dat je echt een baan zocht op hoog niveau. Ik denk dat je wel werk vind in de ontwikkelingszorg maar dan vrijwilligerswerk. Je komt al snel uit bij UNICEF voor werk in die branch op hoog niveau. Maar ik denk dat je daarvoor al van tevoren zou moeten soliciteren. Ze zitten er inderdaad ik heb veel Unicef gezien.

Aan al die mensen die hier reageren en op zoek zijn naar werk (betaald/obetaald) in Cambodja wil ik graag mijn mening geven. Ik kom nu al zo’n 10 jaar in Cambodja en woon er nu ook. Dus ik denk dat ik een mening mag hebben.
Het grootste geschenk voor de arme bevolking zou zijn als alle NGO’s en alle vrijwilligers a la minute het land zouden verlaten.
Weten jullie dat per hoofd van de bevolking de Cambodjanen de meeste ontwikkelimgshulp van iedereen in de wereld ontvangen? Alleen verdwijnt dit in de zakken van de toplaag. En alle NGO’s die er een vetbetaald belastingvrij inkomen hebben en het druk hebben met de bars te bezoeken in PP.
Er is vaker over geschreven, laat de bevolking het zelf opknappen. Hoe meer ontevredenheid hoe eerder de corrupte regering verdwenen is. Die weten ook dat hun onderdanen nu door barangs zoet gehouden worden met een schooltje hier, een waterpomp daar.
Er moet een structurele veranderimg komen. En geen ontwikkeligshulp.

Hallo,

Ja dat het land corrupt is dat is een feit. Daarnaast word het land volgens mij voornamelijk gerund door vietnamezen en thaien. Die bouwen er ook dingen als er iets gebouwd moet worden zoals wegen of hotels.

Beetje late reactie, maar ik voel toch de neiging om dit beeld iets te nuanceren. In mijn ogen ligt de oplossing toch wel iets ingewikkelder dan simpelweg alle ontwikkelingshulp cancelen. Ik heb ook de grote luxe gebouwen gezien met al die grote auto’s ervoor van de grootste hulporganisaties. Ik heb ook de bars gezien waar verbitterde mannen en vrouwen zich klemzuipen. Maar dat is slechts een deel van het verhaal.

Er zijn ook zat kleine initiatieven, vaak gestart door buitenlanders, maar vaak ook later gerund door cambodjanen zelf, die wel degelijk zinnig werk verrichten. Hoe kom je erbij dat initiatieven als cafe Yejj, Rajana, Friends restaurant of de Tiny Toons schadelijk zijn voor het land? Buitenlanders hebben toch wel een stevige vinger in de pap gehad bij het opzetten van die organisaties.

Ik betwijfel ook het uitgangspunt dat het vertrek van NGO’s de corruptie zal verminderen. Een bloedige revolutie (want hij zal bloedig zijn, de machthebbers zullen zich niet zonder strijd gewonnen geven) lijkt me trouwens uberhaupt niet wenselijk. Hoe verantwoord je dat tegenover alle onschuldige slachtoffers die zullen moeten vallen alleen maar om toekomstige generaties een beter leven te bieden?

In mijn ogen is het geen kwestie van OF ontwikkelingshulp OF structurele verandering. Allebei zijn op dit moment noodzakelijk en absoluut niet onverenigbaar in mijn ogen. Dat er slecht functionerende NGO’s zijn betekent niet dat alle NGO’s slecht zijn.

Bij deze even een update, mocht het iemand interesseren. Het is vandaag precies 1 jaar geleden dat ik naar Cambodja ben vertrokken. Afgelopen maand ben ik 25 jaar geworden en ik woon nu in Phnom Penh. Ondertussen heb ik een baan gevonden waarbij ik mijn ontwikkelingssamenwerking-ei kwijt kan. Ik heb geen salaris van duizend dollar in de maand, maar verdien genoeg om van rond te komen en doe een hoop interessante ervaring op. Het is een boeiend jaar geweest.

Oh en visum was geen probleem inderdaad, bedankt voor de adviezen.

goed bezig gmg, en gefeliciteerd met je verjaardag. ben benieuwd wat je nu precies doet daar. groeten koen