emigreren naar Sao Paulo

Ongeveer een dik half jaar geleden schreef ik hier in het topic “is Brazilie Primitief” dat we plannen hadden om naar Brazilie te gaan.
Wellicht dat sommige forumleden me nog kunnen herineren onder de naam Caucaia.

Het is nu dus echt gebeurd en we zijn vertrokken, volgens mij heeft de hele emigratie-voorbereiding opzich nog geen 3 maanden geduurd.
In een razend tempo hebben we ons huis, auto en gehele inboedel verkocht. Met enkel 7 koffers en 4 handbagage en een kale bankrekening (het huis helaas met verlies moeten verkopen) gaan we hier in Caucaia (Sao Paulo-Cotia) met z´n 4en een nieuw bestaan opbouwen.
De vrijdag voor vertrek nog snel mijn nieuwe paspoort opgehaald en sávonds nog een verhuisbericht gestuurd naar TNT post.

Ik sta er zelf nog steeds van te kijken.
Hoezo is emigreren moeilijk?

Wat ik dan wel weer mee heb is dat we bij mijn schoonouders (ben getrouwd met een Braziliaanse, reeds 6 jaar) de 1e weken/maanden zullen gaan wonen en van hier uit gaan kijken of we iets kunnen gaan huren.
Werk heb ik gelukkig ook al, maandag begin ik bij Unita Moveis met het produceren van meubels voor enkele Nederlandse bedrijven. Ook wil ik van hieruit mijn eigen lijn meubels gaan verkopen op de Braziliaanse markt.
Of het een succes wordt?..geen idee.

Het was nu alweer de 8e keer dat ik de oceaan ben overgevlogen *(voor mij een hele prestatie, daar ik vliegangst heb) *Mijn vrouw gaf in Nederland les bij Avenida Brasil (zwart, zonder contract) dus de taal ben ik ook al redelijk machtig. Erg veel te wennen hoef ik hier (denk ik/hoop ik) dus niet.
Het enige waar ik wel soms van wakker lig is of het wel een goede keuze is geweest voor mijn 2 kleine dochtertjes, 3 en 4 jaar.
Zal mijn “carriere” wel gaan lopen en kunnen we wel goede scholing en verzekeringen voor ze krijgen.
De kleine is hier b.v al na 3 dagen boven op een notebook gaan zitten van 1800 real, scherm kapot. Aansprakelijkheidsverzekering is hier dus niet.

Een visum regelen als je een contract hebt en getrouwd bent met een Braziliaanse zal waarschijnlijk ook niet veel teweeg brengen, ben het land binnen gekomen als toerist.

Ach ja, we zijn allebij 31 jaar en we gaan het gewoon proberen, een goede baan kon mijn vrouw in Nederland vergeten, kreeg alleen poetswerk aangeboden. Geld voor een serieuze studie en dus diploma hebben we niet. Werd ook gek van weken/maanden binnen zitten met de kleine als het weer september was geworden. Ze had erge heimwee en kon sociaal gewoon niet aarden.

Het is een verrijking voor ons 4en, want we leren zo wel 2 werelden kennen. Op naar het avontuur en harde werken (en hopenlijk wat:zon02:want het regent al 3 dagen in Sao Paulo)

1 like

Je hebt een duidelijke keuze gemaakt. Gefeliciteerd, dat is altijd goed, los van wat er daarna gebeurt.

Veel succes met alles.

Wees je ervan bewust dat je op een toeristenvisum officieel niet mag werken.

Heel veel succes!

Ik ga zelf ook zodra ik mijn VOG binnen heb een permanent visum aanvragen, want ook ik word gek van het binnenzitten!

Groetjes uit Rio

Seja BEM VINDO no Brazil ! :cheer:

PS: mocht je nog in Nederland moeten zijn: Als je meer dan vijf jaar getrouwd bent met een Braziliaan(se), is een permanent visum aanvragen bij het Braziliaanse consulaat een kwestie van enkele weken. Snel en eenvoudig.

Allereerst gefeliciteerd met jullie emigratie!

Ik vermoed dat het voor de kinderen op termijn zeker een grote vooruuitgang zal zijn omdat ze normaal gesproken veel meer aandacht en vrijheid hebben in Brazilië, familiebanden en vooral aandacht en ruimte voor kinderen is er in ruime mate. Ook erg goed dat je al werk hebt en in ieder geval een start hebt maakt. De rest komt dan wel naar goed Braziliaans gebruik, vooral niet teveel druk maken over wat volgt! Het leven is hier meer organisch en minder op beheersing en tegen de stroom in gericht en uiteindelijk komen er dan oplossingen.
Jullie zijn gekomen op een moment dat de economie nog aan het stijgen is en voorlopig zijn de vooruitzichten prima, zelfs als de groei wat afvlakt. Wat dat betreft moet het zeker gaan lukken en er is altijd wel iets te doen of te ondernemen hier. Je hebt dan wel geen WW en andere vangnetten maar wel familie, flexibiliteit, groei, veel ruimte en veel vrijheid.

in ieder geval succes