Emigreren naar mexico

Zoals de titel zegt ga ik emigreren naar mexico. Mijn vriendin woont daar in Reynosa (hier gaan we ook wonen) en regelt de dingen zoals huis, eten en dergelijke. Nou wil ik niet helemaal afhankelijk van haar zijn en daarom kom ik hier om uit te zoeken wat ik allemaal nodig heb.

hier is wat info over mijn situatie:

• Ik wil eerst een tijd gaan werken en in die tijd kan ik de taal leren
  • Vervolgens wil ik naar school gaan zodra ik spaans volledig begrijp
  • Ik ga trouwen met mijn vriendin (dit maakt emigreren geloof ik wat makkelijker)
  • ik heb hier alleen mijn middelbare school diploma (vraag me dus af naar welke bij welke school ik daar moet beginnen omdat ze een heel ander systeem hebben daar)
  • ik heb momenteel genoeg geld om een beginnetje te maken en mijn vriendin werkt gewoon dus die verdient genoeg om elke maand levenskosten te betalen.

Ik hoop dat naar aanleiding van mijn situatie jullie mij wat dingen kunnen vertellen die ik MOET weten maar ook wat handig is om te weten.

behalve die dingen heb ik een paar specifieke vragen:

• hoe zit het met het school systeem daarzo? zoals wij hier hebben: basisschool -> middelbare school -> beroepsonderwijs -> universiteit.
  • hebben ze in mexico iets van “studiefinanciering” of iets dergelijks? (ik zou het lullig vinden om mijn vriendin te laten werken en alles te laten betalen in de tijd dat ik studeer)

Verder hoop ik een hoop te horen over alles wat ik moet en wat ik te weten kan komen.

mvg,

Mike

Als je trouwt kun je makkelijker en sneller Mexicaanse nationaliteit aanvragen. Ipv ik dacht na 5 jaar zou je de nationaliteit dan na 3 jaar kunnen aanvragen. Verder maakt het voor de verblijfsvergunning niets uit of je getrouwd bent of niet. Als je werk hebt gevonden dan kun je gemakkelijk aan een verblijfsvergunning komen. Dus zodra je werk hebt gevonden kun je naar het migratiebureau om je verblijfsvergunning (FM3) aan te vragen. Ook moet je een vergunning aanvragen om te kunnen trouwen met een Mexicaan, dit doe je ook bij het migratiebureau.
Wil je niet Mexicaan worden dan moet je 5 jaar lang de FM2 hebben waarna je niet meer jaarlijks een verlenging van je verblijfsvergunning hoeft aan te vragen. De FM2 kun je na een aantal jaar (3-5) de FM3 te hebben gehad aanvragen. Na 8-10 jaar ben je dan verlost van de jaarlijkse gang naar het migratiebureau. Of als je Mexicaan wordt dan kan dat na een 3 tot 5 jaar al.

schoolsysteem is alsvolgt:
Primaria, Secundaria, Prepa, Universiteit. Als je middebare school af hebt zou je in principe naar de universiteit moeten kunnen gaan. Afhankelijk van de universiteit en opleiding zul je soms wel een toelatingsexamen moeten doen.
Je hebt inderdaad een soort van studiefinanciering maar deze wordt bij mijn weten alleen als je een behoorlijk goed gemiddeld cijfer haalt. Dit was tenminste een 8 jaar geleden met mijn vriendin toen wel zo.

Succes!
Edgar