Mijn vrouw en ik hebben het idee opgevat om op bonaire te gaan wonen en daar een huis te kopen, alle info hierover is welkom, wat te doen, wat niet te doen. Is het handig nederlandse apparaten mee te nemen? Zoals vrij nieuwe audio en video apparatuur en pc’s.
Wij leven van mijn WAO uitkering, die blijvend is, ik ben namelijk hartpatient. Heeft e.e.a. ook gevolgen voor mijn latere AOW? Wij zijn 53 en 50 jaar oud.
Groeten
Jan:vak02:
hallo jan,
nederlandse apparatuur werkt niet op bonaire. heeft met hertz te maken, zelf ook enkele jaren geleden tv enz meegenomen maar het werkt niet.
laptop wel.
hoop dat je veel plezier krijt op t mooie bonaire
Nootje : dat klopt niet altijd hoor. Mijn dochter heeft haar 2 tv’s mee en werken allebei prima !!!
Inderdaad, het werkt allemaal prima…doch gaat helaas snel kapot.
Op zowel Curacao als Bonaire is er 110 V met 50 Hz. Dat houdt in dat je een transformator nodig hebt om weer 220 te maken. Voorts is de stroom niet stabiel oftewel het ene moment heb je 110 V en het andere moment 145 V, daar kunnen apparaten niet echt tegen.
V.w.b. de televisie heeft men het Amerikaanse systeem oftewel NTSC en wij hebben in Europa PAL. Dat houdt in dat je met een Europese televisie inderdaad niet veel doet op het eiland. Let er dus op dat je multi-systeem hebt op je televisie of laat het ding anders gewoon in Nederland.
Dan koop je daar ter plekke een Amerikaanse televisie, werkt ook, maar…die is dan weer 127 V met 60 Hz.
Een 60 Hz apparaat aansluiten op 50 Hz gaat wel, maar het ding zal versneld kapot gaan. Ijskasten en andere huishoudelijke apparaten zullen lawaai maken (zachtjes zoemen), dus het heeft ook weinig zin om zeer dure apparatuur aan te schaffen, je haalt het er niet uit. Het is minder erg wanneer een ijskast van 400 NAF kapot gaat dan eentje van 3000 NAF.
Wil je nu graag DVD’s kijken dan kun je beter de DVD speler van de computer gebruiken. Die kun je namelijk nog een keertje aanpassen (regio kan worden veranderd), terwijl dat met een gewone DVD speler niet kan. DVD’s zijn ook in NTSC en ook daar heb je dus niets aan met je Nederlandse DVD speler. De computer kan het echter wel aan, kun je ook aansluiten op de televisie en kun je alsnog gewoon kijken.
Ander punt om in de gaten te houden is de radio. In Nederland zitten alle zenders op de even getallen achter de komma oftewel 96,8, 100.2 etc. Op de Antillen zitten ze allemaal op de oneven getallen oftewel 89.3, 101.1 etc
Sommige radio’s kunnen alleen de even getallen weergeven en dan heb je geen goede ontvangst. Thuis even controleren en je voorkomt dat je apparatuur voor niets meeneemt.
Dus, de televisie uit Nederland werkt inderdaad niet, maar het heeft niets te maken met het Voltage of met het aantal Hz, het heeft te maken met het beeldformat waarin wordt uitgezonden. PAL vs NTSC.