Electriciteit in dorpjes Oeganda

Over een paar weken vertrek ik naar Oeganda, daar ga ik in Bulenga wonen bij een Oegandese familie en naast werk in een tehuis ga ik er wat journalistieke artikelen schrijven.

Om die reden ga ik deze week een laptop aanschaffen. Maar nou wil ik graag weten hoe het in de dorpjes gesteld is met de electriciteit. De accu van de beste laptops gaan namelijk ongeveer 4 uur mee. Niet écht lang, dus ik vroeg em af of er daar goede oplaadmogelijkheden zijn en of de meeste gezinnen electriciteit hebben. Anders moet ik er namelijk meerdere accu’s bij kopen en die dingen zijn zó duur en die zou ik daarna in Nederland niet meer gebruiken. Dus wie-o-wie kan mij van tips voorzien?

Groetjes, Sanne

wat grappig, ik heb een tijdje in bulaga gewoond, een dorp verderop!
bulenga is net iets ontwikkelder, de meeste gezinnen hebben wel stroom. Maaaar powerbreaks zijn er veel en vaak en soms lang. Er is iig vaker geen stroom dan wel. Soms dagen achter elkaar niet, soms elkec dag een paar uurtjes niet en soms elke dag een paar uurtjes wel.

Heel veel plezier iig

Hoi Sanne,

Ik vroeg me af hoelang je precies in oeganda blijft?? Ik ga zelf ook naar oeganda, maar dat is pas het begin van het nieuwe jaar. Ik ga eerst nog naar Burkina faso om daar bij een unieke stam te verblijven. Hierover ga ik ook een stuk schrijven… Misschien is het leuk om elkaar te treffen… als je er nog bent. Ik verblijf waarschijnlijk in de buurt van Kampala…
Alvast veel succes en plezier…
Groetjes Nina

hoi sanne, ondanks dat niet iedereen electriciteit heeft zijn er wel vaak oplaatpunten in de buurt te vinden. Meestal worden deze gebruikt voor mobiele telefoons. Nadeel is wel dat je dan dus je laptop achter moet laten om op te laden. ik zou gewoon aan je famillie vragen waar je dat het beste kan doen. ik heb er nooit problemen mee gehad als het gaat om mijn mobieltjes. die haal je dan een paar uur later of de volgende dag weer op. Het is in ieder geval een mogelijkheid.
gr mariska

Sorry! Ik kreeg geen meldingen binnen dat er reacties op dit topic binnenkwamen en zo was ik het even vergeten.

Dank voor jullie meedenken! Mijn plannen zijn iets gewijzigd, o.a. door de electriciteit, maar eigenlijk vooral omdat zich een betere slaapplek aandiende. Ik slaap nu in Kampala, 10 minuten van het centrum met een auto (niet dat ga ik rijden, maar ter inschatting) en bij een Oegandese kunstenares in huis.

Ik ben helaas al weerweg uit Oegnada als jij (nina was het?) komt. Ik vertrek over een acht dagen en blijf dan tot 12 december. Maar mocht je ter zijner tijd nog tips willen dan kun je me altijd mailen!

[EMAIL=“sanneterlingen@hotmail.com”]sanneterlingen@hotmail.com

groetjes, Sanne