Eind van kleinschalig toerisme?

Stel, u werkt 70 a 80 uur per week, u stopt ziel en zaligheid in uw eigen onderneming, uw klanten zijn alles voor u, al meer dan 20 jaar.

Dan plaatst de ANVR een lijst waaruit zou moeten blijken dat u uw werk niet goed doet omdat u niet bent aangesloten bij het (dure) garantiefonds. U krijgt slechts 3 dagen de tijd (na dagtekening van de brief) overtuigend bewijs aan te leveren dat u wel de vereiste garanties geeft. Overigens biedt de ANVR geen alternatief voor kleinere organisaties, dus het is aanhaken bij het garantiefonds of gezien worden als criminele organisatie. Schande!

Reishonger benaderde een aantal van deze orga****nisaties om ook hun kant van het verhaal te horen en na te gaan hoe zij klanten de vereiste garantie bieden. De volledige reactie van de getroffen reisorganisaties leest u hier: ANVR op de stoel van de rechter?

Wij zijn benieuwd hoe u hierover denkt en horen graag uw reactie!

Ik ben het met je eens, ik zie de zwarte lijst van de ANVR als een bescherming van de grote touroperators. De ANVR is een vereniging voor de touroperators en niet voor de consument. Mensen moeten zich maar goed realiseren dat er weinig te halen valt bij de ANVR als er wat met hun vakantie gebeurd. Het is dus GEEN consumenten organisatie.

Je zal als kleine zelfstandige maar teveel klanten afpikken van de grote jongens zoals OAD, Neckerman en Arke. Als er dan teveel van deze kleine reisbureau’s komen dan verliezen ze waarschijnlijk veel klanten en dat is wat de ANVR probeert te voorkomen door deze grote organisaties te beschermen en de kleintjes, die vaak veel minder kosten hebben zoals geen of minimaal personeel, geen groot kantoor e.d. in een kwaad daglicht te zetten alsof ze een criminele organisatie zijn.

Nederlanders zijn wat dat betreft al aardig beïnvloedt, al jaren lang wordt er bij ons in het hoofd gestampt dat we moeten uitkijken met organisaties die niet bij het SGR zijn aangesloten. Veel mensen willen toch wat anders met vakantie en speuren het internet af naar andere mogelijkheden en komen uit bij kleinschalige organisaties die ook kennis hebben van hun bestemmingen, mede opgebouwd door jaren reiservaring in die landen en niet door een cursus SEPR te hebben gevolgd van de LOI en daardoor al door het leven gaan als reisadviseur/reisadviseuse.

Ik boek zelf al jaren niet meer bij de grote organisaties, ik boek zelf mijn tickets op internet en ook de accommodatie boek ik vaak in het land zelf en niet via een groot touroperator die toevallig wel aan alle voorwaarden voldoet van deze ANVR/SGR.

Mede door het internet zijn er voor de consument veel mogelijkheden bij gekomen om een vakantie te boeken en met wat gezond verstand en onderzoek is het helemaal niet moeilijk om een goed beeld te hebben van deze kleine organisaties.

Ik zou wel eens willen weten hoe de mensen in de landen om ons heen daar mee omgaan, zijn hun ook zo beïnvloedt door organisaties of boeken deze mensen wel makkelijker via internet bij kleinere organisaties? Is het echt weer een typisch Nederlands iets?

Gr. Frank