Eigen paspoort voor kinderen

Eigen paspoort voor kinderen

Veel ouders hebben hun kinderen bijgeschreven in hun paspoort. Echter vervalt de geldigheid hiervan aanstaande 26 juni. Vanaf dan moeten alle kinderen een eigen paspoort of id-kaart hebben om te mogen reizen. Sinds 2009 was al bekend dat dit in 2012 op basis van Europese regulering plaats zou vinden.

Sinds het bekendmaken van deze nieuwe regel is het aantal bijschrijvingen op paspoorten gedaald van 500.000 naar 24.000. Echter blijkt dat er nog ongeveer 850.000 kinderen zijn die bijgeschreven staan op het paspoort van een ouder. Minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken zal deze week een brief schrijven aan de betreffende gevallen om ouders aan te sporen zo snel mogelijk een reisdocument voor hun kinderen te halen om zo een topdrukte vlak voor de zomervakantie te voorkomen.

Wat vind je hiervan? Een goede regel dat kinderen zelf een paspoort nodig hebben? Of is dit wat overdreven?

Op zich lijkt me dit geen verkeerde regel, maar toch ietwat overdreven.

Tijdens een vakantie in Turkije heb ik een situatie gezien waarin het toch handig was geweest dat de kinderen een eigen reisdocument hadden. De moeder moest terug naar Nederland en dat kon, er was één vliegtuigstoel over. Helaas stonden de kinderen alleen bij de moeder bijgeschreven en dus zouden zij mee moeten, dit kon dus niet. De moeder moest noodgedwongen blijven omdat de kinderen niet in het paspoort van de vader waren bijgeschreven. Stonden de kinderen nou bij beiden ouders in het paspoort, was dit probleem ook niet aan de orde geweest.

Ik vind dat ouders het zelf moeten kunnen beslissen, ik zie niet in wat er mis mee is als het kind bij beiden ouders is bijgeschreven. Wat mij betreft zou een kind bijgeschreven mogen staan, tot hij/zij op 14-jarige leeftijd een eigen ID ontvangt.

Ik vind het een goed idee. De prijs van de paspoort el verlagen. Als je 3 á 4 kinderen hebt ben je veel geld kwijt.