Een uitstapje naar Amphawa Floating Market.

Bangkok is een geweldige stad waar je je nooit hoeft te vervelen, maar als je hier permanent woont en werkt, is het zo op z’n tijd wel erg lekker om de drukte en hectiek even achter je te laten. En dat doe ik dan ook af en toe…

Afgelopen weekend een tripje gemaakt naar Amphawa, bekend vanwege de floating market/avondmarkt die er elke vrijdag-, zaterdag- en zondagavond is. Hoewel Amphawa met name de laatste jaren bekender is geworden bij (Westerse) toeristen, wordt het toch nog niet zo druk bezocht als het uber-toeristische Damnoen Saduak en is alleen daarom al erg leuk. Amphawa Floating Market is wel erg populair bij de Thai die de markt voornamelijk bezoeken vanwege het vele eten en drinken dat er aangeboden wordt.

Amphawa is makkelijk te bereiken met een minivan vanaf het Victory Monument (Anu Sawari) in Bangkok naar Maeklong (ca. 1 uur) vanwaar je met een sawngthaew het laatste stukje naar Amphawa kunt afleggen.

Maar veel leuker is om met de trein vanuit Bangkok te reizen. De trein vertrekt niet vanaf het hoofdstation in Bangkok, Hualamphong, maar vanaf het kleine Wong Wian Yai station aan de Thonburi-kant in Bangkok. Hier neem je allereerst de trein naar Mahachai (1 uur - 10 Baht) die door een niet-toeristisch deel van Bangkok rijdt. De mensen wonen vlak aan het spoor dus je krijgt echt een inkijkje in hun dagelijks leven. Als je na een uurtje in Mahachai aankomt, moet je naar de ferry lopen die je naar de andere kant van de Tha Chin rivier brengt waar Ban Laem station zich bevindt. Helaas was er een trein uit de dienstregeling gehaald, dus moesten wij 2 uur wachten voor de volgende trein…
Vanaf Ban Laem is het nog een uur rijden (10 Baht) naar de beroemde Maeklong markt waar de trein dwars door de markt rijdt. Vlak voor aankomst begint de trein onophoudelijk te toeteren, zodat de marktkooplui horen dat de trein er aan komt en ze hun waren van het spoor moeten halen. Kijk op YouTube en zoek naar ‘Maeklong Market’ om een indruk te krijgen van deze bekende en aparte markt (Talaat Rom Hoop). De trein komt dagelijks een aantal keer over de markt, voor toeristen echt een aparte bezienswaardigheid, maar voor de lokale Thai niks vreemds. Deze markt bestond al voordat de spoorlijn werd aangelegd en in plaats van een andere lokatie voor de markt te zoeken, zijn ze hier dus gewoon blijven zitten.

Voor het laatste stukje van Maeklong naar Amphawa kan je dus een sawngthaew nemen.

Wij overnachtten in Baanrak Amphawa (http://www.baanrak-amphawa.com/), een kleine homestay direct aan het kanaal gelegen. Er zijn verschillende kamers, wij betaalden 1000 Baht voor een nacht. Kamer is prima, voorzien van airco, fan en een gigantische flatscreen tv, badkamer is eenvoudig. Deze homestay, zeker een aanrader, is op loopafstand van de markt die je 's avonds natuurlijk bezoekt voor de gezellige sfeer en het vele lekkere eten en Thaise snacks.
Via het resort kan je een boottochtje in de avond boeken (60 Baht per persoon; ca. 1 uur) die je meeneemt naar de vuurvliegjes waar dit gebied ook bekend om staat.

Een tripje naar Amphawa i.c.m. Talat Rom Hoop (‘Market Umbrella Pulldown’) in Maeklong is dus zeker de moeite waard en makkelijk om op eigen gelegenheid te doen.

3 likes

Krung Thep, een leuke aanrader. Dank daarvoor. Damnoen Samuak heb ik zelf nooit willen bezoeken. Dit werd tijdens een van mijn eerste bezoeken aan Thailand - 1986 denk ik - al afgeraden als zijnde te toeristisch.

Ooit heb ik in die jaren wel eens met een longtailboat een bezoek gebracht aan een van de drijvende marktjes in Bangkok zelf.

Maar ik neem mij nu voor, om bij een van de volgende gelegenheden dat ik Bangkok voor meerdere dagen bezoek, de door jou beschreven route eens te volgen. Ik ben benieuwd.

Geweldige tip Krung Thep. Als mn vriendin nog een dag verlof heeft gaan we je trip ns uitproberen. Ze neemt me steeds mee naar plekken waar weinig toeristen komen, het zou ns leuk zijn om haar hiermee te verrassen.

Het is er nog altijd niet van gekomen deze eens te bezoeken, maar als ik dit zo lees… Dan heb ik toch wat gemist.