Dit is een vrij uitgebreide vraag, maar ik probeer het toch even!
Zijn er in Kroatië veel plaatsen waar je kan duiken, zei het eenmalig of waar je je PADI diploma kan krijgen? Hebben jullie hier enige ervaring mee, plaatsen, prijzen en algemene gedachten?
Zou er ook maar enige vraag zijn naar duikinstructeurs in Kroatië of is die markt al goed gevult?
Bijkomend vraag ik het niet voor mezelf, maar voor een Filipijnse (divemaster +30k dives) vriend. Dus is de vraag ook indien het zelfs al mogelijk is om als Filipino to werken in Kroatië of tot uitbreiding Europa!
Over het algemeen (wereldwijd) is de vraag naar Instructeurs groter dan naar Divemasters. Daarbij komt dat duiken in Europa voor veel mensen een hobby is, en niet primaire broodwinning. (Dus iets wat je doet naast een echte baan.) Ik heb geen idee hoe makkelijk het om een werkvisum te krijgen als duikinstructeur. Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen.
Kroatie staat mede bekend om haar prachtige wrakken, maar die liggen buiten de range van het recratieve duiken. Ik denk dat een GUE, IANTD of TDI-professional verder komt dan een PADI-duiker.
Houd er bovendien rekening mee dat in de winter er minder duikopleidingen gegeven worden in Kroatie, en dat er ook minder fundives/DLDs zijn. Toen ik begin mei in de buurt van Dubrovnik door was het op diepte 13 graden.
Werken in een buurland is voor Filippijnse mensen makkelijker, denk aan maleisie en Thailand, daar zijn ook wel mogelijkheden in de duikbranche denk ik. Met een filippijns paspoort kun je daar zonder visum heenreizen
Vaak worden instructeurs (een beetje) betaald en krijgen divemasters kost en inwoning. En daarnaast wordt er ook nog wat talenkennis verwacht (voor Kroatië Engels én Duits schat ik).
Als hij actief divemaster is, dus zijn lidmaatschap heeft betaald aan PADI, dan kan hij op padi.com zoeken naar jobs voor divemasters en instructeurs. Daar staan er altijd best wel wat.
Hiernaast is het een tip om ook wat advies te vragen via duikforum.nl. Daar zitten veel ervaren duikinstructeurs op.