Dramatische oproep Dindial:‘Dit land mag niet verloren gaan’

“Geloof me: dit land gaat niet verloren. Dit land mag ook niet verloren gaan.” Gezaghebber Lisa Dindial doet in haar nieuwjaarstoespraak een dramatische oproep aan de burgers om Curaçao leefbaar te houden. “Voor de verandering richt ik mij vandaag niet tot u als gezaghebber, maar als lokaal hoofd van de politie”, aldus Dindial.

“Ik had veel mooie woorden kunnen gebruiken in deze toespraak, iedereen een gelukkig 2010 wensend. Maar deze mooie woorden gaan in rook op net als alle andere mooie woorden die jullie deze dagen al gehoord hebben. Mooie woorden helpen niet meer. We zijn op een punt beland in onze gemeenschap waar we ons moeten realiseren dat we zo niet verder kunnen. Waar we ons moeten realiseren dat als we zelf onze zaken niet behartigen, anderen dat voor ons komen doen.”

Huiselijk geweld
In haar nieuwjaarstoespraak vestigde de gezaghebber de aandacht op het grote aantal zaken van huiselijk geweld die de politie dagelijks moet oplossen. “Stellen die elkaar mishandelen, vaders en moeders die vechten, vaders die kinderen mishandelen, kinderen die hun moeder mishandelen, broers en zussen die vechten, burenruzies”, somt ze de problemen op. “Stel je voor: de politie te moeten bellen, om weer orde op zaken te stellen in je huis.”
De gezaghebber haalt een voorval aan dat tijdens de kerst op de politieradio werd gemeld: “Onbeschofte, slecht opgevoede kinderen dreigen het huis van hun ouders in de brand te steken.” Helaas niet het enige geval waarbij de politie tijdens de kerstdagen moest uitrukken voor huiselijk geweld. “In de loop van het vorig jaar zijn er duizenden telefoontjes over huiselijk geweld binnengekomen bij de politie. De politie krijgt honderden van dergelijke oproepen per maand, een tiental per dag.” Er zijn volgens de gezaghebber zelfs dagen dat de politie alleen maar zaken doet die betrekking hebben op huiselijk geweld.

Wat is dit?
Niet alleen heeft de politie hierdoor geen tijd voor andere zaken, ook geeft de frequentie aan met welke problemen onze samenleving kampt, geeft Dindial aan. “Een samenleving die zich voorbereidt op het Land Curaçao.” De vraag die Dindial eenieder stelt is: ‘Wat is dit?’, ‘Kiko esaki ta’, in de tekst met hoofdletters geschreven. “We moeten ons realiseren dat als we Land Curaçao worden, dat land op orde moet zijn. Er is gezien de vele problemen in onze samenleving, geen twijfel mogelijk dat er gebrek aan orde heerst. En het is niet alleen het gebrek aan orde thuis dat een probleem vormt. Ook gebrek aan orde op straat, op school, op de werkvloer. Als er op geen van deze gebieden orde is, dan is uiteindelijk een compleet land zonder orde.”
Dindial wijst de burger op zijn eigen verantwoordelijkheid. “Het is makkelijk om te zeggen dat de regering orde moet scheppen, dat de politie orde op zaken moet stellen, dat de gezaghebber daarvoor verantwoordelijk is. Maar waar sta jij als burger? Gedraag jij je correct, doe jij iets om tot een samenleving zonder criminaliteit te komen? Hou jij je aan de regels? Wat doe jij om te helpen om jouw land op te bouwen?”

Bron: Niet Gevonden