Draadloos wifi in buitenland veilig of niet?

Hallo mede wereldverkenners!

Ik ga over iets meer dan een weekje lekker naar Spanje. Erg cliche, ik weet het. Maar het lijkt me heerlijk!

Ik neem mn mobiel en laptop mee maar een van mijn kennissen (de computerman in de kring) zegt dat ik moet oppassen met wifi enzo.
Omdat ik “afgeluisterd kan worden” op een wifi van iemand anders.

Is hier een oplossing voor of moet ik er maar op vertrouwen dat ik niet afgeluisterd ga worden???

Ja klinkt een beetje paranoide maar het schijnt te kunnen, heb geen zin dat een of andere spaanse whizkidd mn mail kan lezen of op mn facebook zit opeens…

Groet!

Moet hier en daar mailen over gevoelige onderwerpen (erfenis verdeling) - dus het moet echt veilig zijn.

Heb meteen de “computerman” een belletje gegeven en adviseerde me vpn beveiliging.

Na een rondje google kom ik hierop: Dit is wat ie bedoeld neem ik aan?

http://www.ehow.com/how_2109048_public-wifi-network-safely-vpn.html

en in het Nederlands: http://vpnservice.nl/wat-is-een-vpn-service/

Is toch alleen met internetbankieren? Of zie ik het verkeerd?

In principe kan iedere website HTTPS aanbieden, maar ze zullen daar een certificaat voor moeten kopen. Een website als WereldWijzer heeft daar bijvoorbeeld niet echt baat bij, omdat er beperkte persoonlijke gegevens worden gedeeld en als het misgaat is de schade beperkt.

Ja, het is mogelijk dat WiFi-verkeer wordt afgeluisterd. Niet alleen in Spanje, maar overal ter wereld (inclusief Nederland).

Als je een inlog kan krijgen voor een WPA-beveiligd netwerk kan krijgen, dan scheelt dat al iets. E-mail via Outlook is vaak niet beveiligd, maar webmail bij de grote aanbieden (Hotmail/Live Mail, Gmail, Yahoo Mail) is beveiligd (HTTPS).

Andere maatregelen die je kan treffen: vraag aan het etablissement waar je bent wat de naam van hun draadloos netwerk is en verbind met geen ander netwerk. Als je gebruik maakt van WPA- of WEP-beveiligde verbindingen, blijf enkele minuten online. Draadloze beveiligingen zijn relatief snel kraakbaar, zolang er veel data wordt verzonden door andere gebruikers.

VPN is een mogelijkheid, maar doorgaans moet je daar een abonnement voor afsluiten. Vraag eens aan je internet provider of zij een gratis dienst ervoor aanbieden. Je zal dan wel een programma op je laptop moeten downloaden en flink wat configuratiewerk verrichten.

De makkelijkste en goedkoopste oplossing: zorg dat je gevoelige data enkel via HTTPS verstuurd, dit biedt zeer zware encryptie aan. Tegenwoordig is 128-bit encryptie de norm. Met de huidige technologie kost dat langer dan de leeftijd van de Melkweg (het sterrenstelsel, niet de club in Amsterdam) om dat te kraken.