Ik dacht dat het sociaal riskant zou kunnen zijn om ofwel ‘‘Falklands’’ of ‘‘Malvinas’’ als titel te gebruiken. :slapen: Ik moet er altijd een beetje om lachen, die heisa met de eilanden, ook al is er in de oorlog veel geleden door dienstplichtigen.
Ik las vanochtend wat over nieuwe spanningen tussen Groot-Britannië en ik zag net dat Nederlandse media er ook over berichten. Nu 2 april nadert, ben ik benieuwd of Nederlanders in Argentinië wat in het sociale verkeer merken van bepaalde gevoelens over het conflict.
Mijn ervaring is in ieder geval dat sommige Argentijnen een verborgen kistje hebben met nationalistische gevoelens. Nu ben ik wat Argentinië betreft ook wel een beetje een nationalist, maar over de Falkinas heb ik me nooit druk kunnen maken. Hoe denken jullie er zelf over?
Ik ben 'ns in een nachtbus plotseling aangesproken door een - naast mij zittende - student medicijnen die een oratie kwam houden aan de hand van alledrie die onderwerpen en nadat hij uitgeblust was eigenlijk binnen een paar minuten wel in slaap wegzakte.
Een buitenkans om stiekem even van de norm af te wijken blijkbaar.
Ik vind dat de Argentijnen zich te druk maken over dat kleine stukje land.
Geografisch hebben ze gelijk, maar de eilanden zijn al bijna 2 eeuwen bewoond door mensen die zich niet zo verwant voelen met de Argentijnen. Nu is het wat laat om nog te gaan claimen, dit is wat anders dan bezet gebied terugclaimen, b.v. in israel/palestina. Er zijn zo veel van de gekke eilanden, die ergens bijhoren waar ze geogorafisch niet zijn. wat dachten we b.v. van de antillen, om niet al te ver van huis te zoeken, en toch ook weer wel. lampedusa ligt veel dichter bij afrika dan italie, wat heeft groenland met denemarken, etc.
Maar voor de meeste argentijnen is het onbespreekbaar, die willen niet weten van zelfbeschikking voor de kelpers. Laat die mensen met rust, maar claim wel de olie die verder dan een paar km van de kust wordt gevonden. wat wil argentina met die eilanden? besturen en bewonen? dat lijkt me dan toch kolonisatie.
las net een artikel van Thomas van der Dunk dat over de Valkmijnen gaat http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3216501/2012/03/04/Von-der-Dunk-Eigen-volk-eerst-op-z-n-Argentijns.dhtml
weet iemand nog een (digi)lokatie waar argentijnen met een open blik over deze kwestie praten?
Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat Argentina of het voormalige Britse Rijk het echt laten komen tot iets wat echt lijkt op oorlogsdreiging. Ik bedoel het spanningsniveau tussen noord- en zuid korea, of tussen israel en iran b.v.
Het lijkt me, zoals de afgelopen decennia bij internationale geografische disputen en invallen vaak het geval is, te gaan om de olie, hoewel ik daar in de Argentijnse media weinig over lees.
Prettige zondag gewenst vanuit de Delta, waar de zon lekker aan het opkomen is
Stef
De Kirchners hebben een schoothondje van het leger gemaakt, ik denk dat Argentinië een nieuwe oorlog nog sneller zou verliezen dan de vorige. Wat Iran betreft: als je bijvoorbeeld kijkt naar het verschil van aanpak tussen Argentinië en Brazilië dan is het mij duidelijk dat de Argentijnen het niet erg zouden vinden als het mullahregime verdwijnt, met het oog op de aanslagen op Joodse doelen van de jaren negentig.