Al jaren zijn een vriendin en ik van plan om een keer te gaan snorkelen in Egypte. Nu we de knoop hebben doorgehakt om dat deze decembermaand te gaan doen, komen we ineens berichten tegen dat het water koud zou kunnen zijn: 18*. Maar ook kom je 23* tegen, wat dan wel te doen is. We vinden dus tegenstrijdige informatie.
Wie kan ons over de watertemperatuur informatie geven? En de wind, kun je nog lekker buiten lopen of zitten overdag? Heb je een wetsuit nodig en zo ja, hoe dik?
Duiken overwegen we ook, maar als het water koud is ga ik daar niet aan beginnen.
Ook twijfelen we tussen Dahab en Hurghada. In Dahab is het lekker rustig, maar is er wel iets te zien aan couleur locale of interessante excursies? Of is Sharm een betere optie…We gaan maar een week, dus hoeven niet alle dagen op stap, maar in the middle of nowhere is ook weer niet de bedoeling.
Ik heb wel eens gedoken in december in Egypte. Het water was toen 21 graden. Dat was in Dahab. In het zuiden (bv Marsa Alam) is het water vaak nog wel iets warmer.
Ik heb er toen voor gekozen om mijn 5 mm fullsuit aan te doen, met daaronder nog een neopreen top. Als je een pak hebt van een duikschool die minder goed past is dit niet voldoende! Reken dus op een 7 mm pak, en er zijn ook duikscholen waar men werkt met een longjohn (soort broek) met een pak erover met korte broekspijpen en lange mouwen. De duikschool kan je adviseren, en in principe is alles ter plekke te huur.
Na de duiken vond ik het soms iets fris, en met name de Egyptische gidsen zetten vaak een muts op (ook tegen wind in de oren). Uit de wind liggen echter vele mensen in hun bikini in de zon, ik vond het daar echter te fris voor! Lopen in een T-shirt is overdag goed te doen, al moet je 's avonds zeker een trui aan doen.
Persoonlijk vind ik Dahab leuker en gezelliger dan Sharm. Mijn favoriete duikschool daar is INMO divers. Zij kunnen je tevens helpen voor excursies naar bv het Catharineklooster, of naar de woestijn.
Vorig jaar om deze tijd zat ik in Hurghada, mijn partner had ijskoude voeten terwijl ik het lekker had. Overdag kan je gewoon zomerkleding aan. Het water is aan de frisse kant maar niet ijskoud zoals in NL. 's avonds is het verstandig om een truitje met lange mouwen aan te doen maar een echte dikke trui is zeker overdreven, vind ik. Ik ben een behoorlijke kou-kleum…Temperaturen verschillen daar sowieso in december. Geen wind of wel wind scheelt ook al. Vergelijk het met een goede voorjaarsdag in NL. Dan ga je ook lekker zonder jas naar buiten en trek je 's avonds lange mouwen aan…
Ik sluit me aan bij veel wat er hiervoor gezegd is.
Overdag is het lekker warm en 's avonds heb je wel een trui of vest nodig. Wat betreft het duiken, ja zeker een wetsuit!
Mijn voorkeur gaat uit naar Dahab, omdat je hier veel schitterende duikplekken hebt, waar je zo vanaf de kant kunt duiken. Lekker relaxed, maar nog steeds genoeg te zien en te doen. Vanuit Dahab kun je leuke excursies maken de woestijn in, dat is vooral in de winter erg aangenaam, omdat het dan niet te heet is overdag!
We hebben hier in Dahab een reisbureau, met een hoop info over excursies en duiken. Dus neem eens kijkje op
Bedankt voor jullie reacties.
Koukleum als ik ben zal ik ook wel koude voeten krijgen, dus we zitten nog volop te dubben of we uitgerekend nu een watervakantie moeten boeken. Ik had idd bij Inmo Divers offerte aangevraagd, omdat ik er meer goeds over las. Nu even doorzoeken bij de link die één van jullie meestuurde, wie weet waar we dan terecht komen. Alles ligt nog open.
Meer reacties zijn ook welkom! Ik ga hoe dan ook een keer duiken en snorkelen, is het niet nu dan is het later in het volgende jaar. Volgens mij zijn sept/okt dan betere maanden om te gaan, niet te warm op het land en niet te koud in zee?
Voorjaar is natuurlijk ook leuk maar wel druk met mijn werk.