Enige jaren geleden was het John Adelaar, directeur van het vroegere Swisstours, die mij vertelde dat er geen weg van Grindelwald naar Meiringen bestaat. Op de kaart had ik echter dit traject gezien, dus was ik blij en verbaasd te zien dat er een prachtige, oude weg loopt van de Obere Gletscher in Grindelwald via het Vogelpark naar de Grosse Scheidegg. Met Zwitserse precisie vertrok op de seconde nauwkeurig een grote Postbus die het buitengewoon smalle weggetje met een ongelooflijke behendigheid bereed. Na een geweldige wandeling naar de First zijn we de volgende dag per eigen auto gereden naar Meiringen waar ik vlak na de afslag voor de Reichenbachfalle-Bahn, een hele smalle weg indook met het bordje Schwendi erop. Het bleek een goede gok, want dit is de weg die uiteindelijk via Zwirgi - Rosenlaui - Schwarzwaldalp, voert naar de Grosse Scheidegg. Bij Schwendi kan men een voetpad nemen om de Reichenbach Falle te bekijken, zeker de moeite waard. Omdat het toevallig de dag was waarop het vee de weiden verlaat, durfde ik niet verder de weg te gaan; eigenlijk achteraf heel jammer want ik ben zeer benieuwd hoever men met eigen auto deze route kan en mag gaan. Is er iemand die dit weet, dan hoor ik het graag, het lijkt me een fantastische ervaring!
we zijn er vroeger met de familie veel geweest, maar je kan niet verder naar grindelwald vanuit grosse scheidegg, dat is namelijk een “prive” weg. maar je kan altijd nog het vvv een mailtje sturen zij weten dat soort dingen precies.
met vriendelije groet,
De mede Zwitserland genieter,
Harmen
hallo
ik heb de weg van meiringen div keren bereden met de postbus het is een heel steil en smal weggetje die alleen met daglicht open is
je kan vanuit grindelwald of meiringen starten
en voert je over de grosse scheidegg en gaat langs rosenlau en beneden bij meiringen bij reichen bach en de aare slucht
zeer steil en adembenemend een prachtige route , die ook bereden wordt door nogal wat wielrenners.
hallo vuursteen als jenog vragen hebt omtrent de omgeving van grindelwald , ik kom al42 jaar in dit gebied dus ik kan je vanalles vertellen
gr zeearend
kijk op you tube (wengen wandelen ) voor film foto over het weggetje