Zwitserland staat bekend om zijn mooie treinreizen en spectaculaire bergbanen. Een van de mooiste is wel de Glacier Express van Sankt Moritz naar Zermatt. Een reis van 7,5 uur met als hoogtepunten de oversteek over de Oberalp Pas en de Rijnkloof. Ook de Aletschgletscher is de moeite waard.
Een andere bekende treinreis is die naar het Jungfraujoch in Centraal Zwitserland. Deze vertrekt vanuit Kleine Scheidegg en duurt een uur.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van reizigers met bovenstaande of andere treinreizen/bergbanen.
ik ben niet direct met een treinreis op vakantie naar Zwitserland geweest.
wel heb ik in 1999 een jaar in Davos gewoont, een plaatsje op een poplulaire route van de bergbahnen.
die onder andere over de bekende brug van wiesen rijd.
vanuit daar konden we met de trein naar Zurich of richting ST moritz, de reis is zeker aan te raden want de omgeving is prachtig. het maakt treinreizen erg leuk.
jammer genoeg had ik toen nog geen digitale camera, dus ik heb geen foto’s om te delen.
De Jungfrau regio is echt super! met mooi weer , (zelf ben ik er alleen zomers geweest) maar winters moet het vast ook mooi zijn.
maar daar kan je erg goed rondtouren met verschillende baantjes. en als je het echt goed wil doen, moet je bij west bahnhof Interlaken (of waar ze die dingen nog meer verkopen.) EEn Kuhrkarte halen daarmee krijg je voor een bepaald bedrag een aantal dagen vrij reizen. Dat bedrag heb je er zo uit want het zijn veel baantjes en redelijk prijzig op z’n tijd.
als je wilt reizen in het jungfrau regio dan is het beste een jungfrau bahnkarte tekopen voor ongeveer 135 euro dan krijg je 6 dagen vrij reizen in het gebied van de jungfrau ,ook krijg je korting op de rit naar het jungfrau joch
De kaart kan je kopen in nederland bij de treinreiswinkel en alle grote stations en de stations in de jungfrau regio in zwitserland
OOk kan je een berneroberland karte kopen deze geeft je 5 vrije reisdagen in 15 dagen
kijk via googe op berneroberlandkarte .ch
deze kaart geeft je een grotere rijk wijdteinhet berneroberland.
Met het treinreizen zelf ben ik ook niet zo bekend in Zwitserland. Wij reden zelf met de wagen naar Zwitserland. Wij zijn daar 10 dagen in de buurt van Interlaken gebleven om de mooiste plekjes te bezoeken in het Berner Oberland. Met de auto konden we naar de plekjes waar je niet zo gemakkelijk met het openbaar vervoer kon komen, maar voor alle andere plekken namen we de trein, gondola’s en dergelijke.
Tijdens deze reis hadden wij een “Berner Oberland Pas” gekocht. Je kan zo’n pas kopen voor 7 op een volgende dagen of 15 op een volgende dagen. Voor de pas van 7 dagen krijg je 3 gratis dagen om te reizen en de andere dagen zijn aan 50% korting en voor de pas van 15 dagen krijg je zo’n 5 of 7 dagen gratis reizen (ik ben niet zeker) en de rest van de dagen 50% korting.
Wij hadden de Berner Oberland Pas voor 7 dagen genomen en hebben 3 dagen gratis mogen reizen en deze kostte ons een 225 CHF. Je kiest die 3 gratis dagen zelf. De trip naar Jungfraujoch was voor ons dus op zo 1 van die gratis dagen. Op deze vrije dag betaalden we enkel de Jungfraujoch treinrit vanuit Kleine Scheidegg en die kregen we dan nog aan de helft van de prijs. We parkeerden de wagen aan het station van Zweilutschinen wat een stukje voor Lauterbrunnen ligt omdat je hier** GRATIS** kan parkeren.
We namen de trein richting Lauterbrunnen en zo naar Kleine Scheidegg en om het wat interessanter te maken namen wji de trein van Kleine Scheidegg naar Grindelwald en zo terug naar Zweilutschinen. Op zo’n vrije dag betaalden we enkel de Jungfrau treinrit vanuit Kleine Scheidegg en die kregen we dan nog aan de helft van de prijs en we betaalden 55 CHF per persoon voor de treinrit naar Jungfraujoch heen en terug vanuit Kleine Scheidegg.
Op andere gratis reisdagen deden we Grindelwald naar First, weer parkeren bij Zweilutschinen en zo naar Grindelwald met de trein waar we dan de kabelbaan namen naar First. We deden ook de trip naar Schynige Platte op 1 van deze gratis dagen. De rest van ons dagen konden we alles bezoeken aan 50% korting. Deze Berner Oberland pas kwam voor ons dus het beste uit.** **
Wij vonden de omgeving van Interlaken echt prachtig en ik zou er zo weer naartoe gaan als ik ooit nog eens naar Zwitserland zou gaan! Prachtige natuur, vele keuzes aan prachtige wandelingen en mooie treintrips alsook kabelbaan trips.
Wij toeren met de regelmaat door Zwitserland, de mooiste herinneringen zijn het zuidelijkste deel.
De ruige bergen, oude dorpjes, geen massa, rust, prachtige natuur, veel heel veel zon. Het dorpje Grengiols b.v. ligt zeer centraal met eigen station en vandaar uit naar oost/west… een dagje Italie?
Op div. punten naar boven, en wanneer je moet gaan?
Het is er altijd mooi, ook met kinderen is het een belevenis laat hun eens een “andere wereld” zien!
En dan tegen de avond nog even in de zon op het terras, nu waren de kleinkinderen erbij en bij ons (huur)huis was een kinderhuis op het land gebouwd geweldig!:cheer:
Helaas moet je dit vroeg vastzetten,wat niet vreemd is.
“kijk” maar op walliserchalet, een Chalet met sfeer.
In het voor/najaar leuke aanbiedingen, en die zijn eigenlijk het mooist ook voor de treinreizen.
U bent daar vlakbij de Aletschgletscher waar je bij helder weer wel een week zou willen wandelen. Een week is echt te kort.
In Brig komen en gaan veel treinen.
Vliegen naar Geneve-Basel-Zurich wat heel goedkoop kan, en dan begint u al aan een prachtige treinreis.
Vraag bij het Zwitsersverkeersburo info en/of bezoek het toeristenburo in Brig.
Wij zijn al 34 j zwitserland gangers, zij het hoofdzakelijk Wallis.
Enkele treinreizen die aan te raden zijn, buiten diegene die hier al vernoemd zijn…
Van Martigny naar Chamonix… kom je door een vallei waar geen auto’s door mogen.Eenmaal in Chamonix kan je nog het treintje naar de Mer de Glace nemen. Sorry ik weet dat het al Frankrijk is, maar deze tochten zijn zeker de moeite waard om te doen.
Ook de Gornergrat heb ik hier nog niet vermeld gezien, is van Zermatt naar boven, een reisje van ongeveer een uurtje, waar de gemiddelde japaner in de tijd 5 filmprolletjes op verschoot.lol2
Niet vergeten dat Zermatt autovrij is, dus tot in Täsch met de auto, en daar met de trein tot Zermatt. De Gornergrat baan bevindt zich rechtover de statie daar. Dus enkel maar de straat oversteken.
Ook een aanrader is de Sunnega, dit is een metro net als in Saas Fee de rit naar Allalin.
Oh ja , zou ik nog de autotrein van Kandersteg naar Goppenstein vergeten… een hele belevenis.
wij gaan dit jaar naar wallis heeft iemand ervaring met campings in die regio wij zijn samen zonder kinderen. wandelen graag op hoogte dus niet omhoog klauteren