Iets over het ontstaan en de geschiedenis van de islam.
Ik ga jullie niet bestoken met diepgaande religieuze- of geschiedkundige theorieën maar probeer een leesbaar verhaal te schrijven
Ga er niet vanuit dat ik DE expert ben op dit terrein ben, maar het heeft mijn interesse en ik heb er veel over gelezen en af en toe gefilosofeerd met een paar interessante mensen.
Allereerst een paar kreten die soms door elkaar gehaald worden. De islam is een religie met diverse stromingen. De personen die de islam belijden heten moslims.
De meeste moslims waarderen het niet als ze islamiet genoemd worden.
Niet iedere Moslim is een Islamist en over dit woord lopen de definities enigszins uit elkaar. Maar in het algemeen is een islamist een moslim die ver gaat in zijn geloof en onder andere scheiding van wet en religie afkeurt. Meestal worden de personen die de islam in de meest extremen vormen belijden islamisten genoemd.
DE islam is net als HET christendom moeilijk te definiëren omdat er door de diverse gelovige verschillende gedragsregels gehanteerd worden.
Iedereen weet (neem ik aan) dat de islam rond 600 met Mohamed is begonnen. Hij heeft in Mekka zijn eerste openbaringen van de engel Gabriel gehad.
Hij wist niet wat hem overkwam, waardoor hij bang was dat hij bezeten was. Kort hierna is hij begonnen in met het prediken van zijn monistisch geloof in Mekka.
Zijn preken werden in een omgeving waar talloze goden aanbeden werden niet erg gewaardeerd. Uiteindelijk is hij, na de nodige gewelddadigheden, vertrokken uit Mekka en naar Madina gegaan. Hij had daar al enige bekeerlingen en werd met open armen ontvangen.
Er zijn veel verhalen uit deze perioden die ik niet ga vertellen. Wel iets om te weten is dat Mohamed over steeds meer zaken openbaringen kreeg en die ook toepasten en predikten.
Jaren na zijn dood zijn deze “verzen” vastgelegd in de Koran.
Joden en christenen waren volgens Mohamed mensen van het “boek” en moesten gerespecteerd worden. In de geschiedenis zie je helaas de nodige bloedige conflicten tussen religiën.
Van grof weg 750 tot 1200 was de gouden eeuw voor de islam. Je ziet op het kaartje hoe groot het rijk uiteindelijk was. Wat niet iedereen weet dat Turkije daar toen niet bij hoorden (geel)
In die perioden werden heel veel gegevens verzameld van onder andere Chinese, Italiaanse, Griekse geleerden en filosofen.
Filosofie, wiskunde, astronomie en geneeskundige kennis groeide tot grote hoogte. Doordat de wereldwijd gevonden theorieën vergeleken en gecombineerd werden ontstonden er getoetste theorieën die in lijvige werken werden vastgelegd en opgeslagen in bibliotheken.
Met deze opgetekende kennis werd verder gewerkt en ook dat werd weer vastgelegd.
Er zijn theorieën dat deze ontwikkelingen o.a kon plaats vinden door het Arabisch schrift dat zo gedetailleerd is, dat opgetekende details maar één uitleg konden hebben. Vergeet niet dat andere vormen van communicatie nog niet bestonden.
Interne scheuringen, kruistochten in 1100 / 1200 en later de Mongolen waren uiteindelijk de reden dat dit rijk veel moest inleveren. De Moren hadden veel interne twisten en dat heeft hun menigmaal parten gespeeld. Maar rond 1300 waren zij verenigd met als resultaat een enorm rijk (zie kaartje)
Uiteindelijk brengen de Ottemanen de islam naar Turkije. Het Ottomaanse rijk had zijn hoogtepunt rond 1800 maar waren grofweg vanaf 1300 in Turkije.
In de oorlogen tegen de het toenmalige grote Islamitisch rijk is veel van het wetenschappelijk werk vernietigt. De Ottemanen waren succesvol in het uitbreiden en beheren van hun rijk toch heeft de wetenschap onder hun bestuur niet meer die hoogte gehaald van c.a het jaar 1000.
http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=76230&stc=1
Het islamitisch rijk op zijn hoogte punt
http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=76229&stc=1
De Mongolen op hun hoogte punt
http://www.wereldwijzer.nl/attachment.php?attachmentid=76228&stc=1
Hier het Ottemaanse rijk rond 1800