De Grote Wereldwijzer ReisQuiz, deel II

[TABLE=“width: 635”]

Sinterklaas, niet die man uit Myra, maar de ‘echte’ …

[/TABLE]

Weet je zelf wel het antwoord ? lol2

Natuurlijk weet ik het antwoord zelf, ik bezoek ze zelfs zeer regelmatig!

(Dus sinterklaas/kerstman is fout!)

Laat ik hem nog makkelijker maken:

Het gaat om een oud volk…

Lappen / Saami / Saamen ?

Nope (Daar kom ik helaas veel te weinig.)

Hij is echt extreem makkelijk te googelen sinds de laatste aanwijzing.

Volk van laaf!!lol2

Jupz! :slight_smile:

http://www.efteling.com/NL/Over-de-Efteling/Sprookjes-bestaan/Efteldingen-Sprookjes/Lees-hier-alle-Sprookjes/Het-Volk-van-Laaf.html

Google op volk en noordpool en je bent er!

**Stand:
**1 Theiz…1
2 Mart81…1

:wacko: Goed… dat was even leuk. Gaan we nu zo weer verder.

Er is een bijna ronde gevangenis van ongveer 1500 jaar oud, en is pas in “recentere” tijd als gevangenis gebruikt. Al zijn er ook bronnen die zeggen dat het nooit een gevangene in heeft gezeten. Tegenwoordig is het zeker geen gevangenis meer en is er juist een hek om heen gezet. Het is niet de enigste gevanenis van dit soort, er zijn er meerdere van. Een andere heeft 2 juli 1856 op de “gevel” staan, daar zaten ooit 30 gevangenen opgesloten.

Wat is de naam van deze twee gevanenissen en wie zaten er opgesloten?

Moet ik al een hint geven? Of hebben de laatste deelnemers ook opgegeven?

Ik heb in ieder geval geen flauw idee.

Van mij mag je nog even wachten hoor. :slight_smile: Zal straks eens even serieus zoeken.

**Boab Prison Tree **- Hillgrove Lockup

Gevangenen: Aboriginal prisoners

Stand:
1 Theiz…2

2 Mart81…1

Wat is het meest noordelijke dorp op het Britse “mainland”?

Tja, hoe kan het anders, de vraag is ietwat dubbelzinnig …
Mijn antwoord is dus langer dan de vraag :slight_smile:

[ol]
[li]In de vraag : Britse “mainland” … zonder hoofdletter, wat Britse ‘vasteland’ betekent. 't Gaat hier dus niet over : Britse “Mainland” … mét hoofdletter, eiland in de Shetland archipel. Ook in de Orkney-eilanden is er overigens een eiland “Mainland” genaamd.[/li][li]Er wordt gevraagd naar het meest noordelijke dorp (wat is precies een dorp ?); 't gaat dus niet om het meest noordelijke punt.[/li][/ol]

En vandaar :
Skarfskerry (Schotland) is het meest noordelijke dorp van het Britse vasteland.

Niet dus het 18 km noordelijkere Dunnet Head (is wel noordelijkste punt, maar géén dorp) !
Evenmin John o’ Groats : “Not the most northern village … but the northerly end of the longest distance between two points on the British mainland. Land’s End being the other.”

Mocht je niettemin “Mainland” … met hoofdletter bedoelen of ervan uitgaan dat het hoofdeiland van een archipel ook “mainland” is, dan is North Roe, met ‘gehucht’ Isbister, het meest noordelijke dorp op het Shetlandeiland ‘Mainland’.

Zo’n makkelijke vraag, zo’n vergezocht antwoord. Ha ha! Heel simpel, het meest noordelijk gelegen dorp op het Britse “vasteland”. Dat is uiteraard Skarfskerry. **

Stand:
**1 Theiz…2
2 Mart81…1
3 LineC…1

In dit kleine, bij de kathedraal gelegen stadspark met o.m. het standbeeld van een befaamd vrijheidsstrijder, kruipen naast schildpadden ook aardig wat kanjers van een andere soort vrij rond. Welke diersoort, in welke stad ?

In dit kleine, bij de kathedraal gelegen stadspark met o.m. het standbeeld van een befaamd vrijheidsstrijder, kruipen naast schildpadden ook aardig wat kanjers van een andere soort vrij rond. Welke diersoort, in welke stad ?

Niemand ?
Simon houdt een oogje in het zeil …

Parque Seminario o Parque de las Iguanas gelegen in de stad Guayaquil (Santiago de Guayaquil), Ecuador.

Naast schildpadden leven hier iguanas en Simón Bolívar houdt een oogje in het zeil vanaf zijn voetstuk.:chin: