Correcto! Iguanas of leguanen
Nu ben jij aan zet Corberana.**
Stand:
**1 Theiz…2
2 Mart81…1
3 LineC…1
4 Corberana…1
Correcto! Iguanas of leguanen
Nu ben jij aan zet Corberana.**
Stand:
**1 Theiz…2
2 Mart81…1
3 LineC…1
4 Corberana…1
Welke talen leren kinderen op de Canarische eilanden?
Op school : Castellano, Engels (verplicht) en Duits of Frans (één van beide naar keuze).
Op La Gomera ook ‘Silbo gomero’, een fluittaal !
En spelenderwijze vast heel wat meer …
Juist.
Natuurlijk was ik op zoek naar het Silbo Gomero, oeroud, nog steeds in gebruik en verplicht op school in la Gomera, staat zelfs op de lijst van de Unesco.
**Stand:
**1 Theiz…2
2 LineC…2
3 Mart81…1
4 Corberana…1
¡Tu turno!
In deze hoofdstad zie je o.m. architecturale hoogstandjes van de hand van de vader van de scenarist van een befaamd stille film. Welke stad ?
Allez … 't is een makkie !
De scenarist was ook de regisseur van die film met beroemde trapscène.
De stad : Riga (Estland), architect Michaël Eisenstein “Art Nouveau-stijl”, zijn zoon scenarist Sergej Eisenstein
Riga, hoofdstad van Letland (niet Estland). 'k Vroeg enkel de stad … goed dus voor een puntje !
Sergej Eisenstein, zoon van archictect Mikhail Eisenstein, was de regisseur-scenarist van ‘Pantserkruiser Potjomkin’.
Aan jou dus de beurt, Stancy
**Stand:
**1 Theiz…2
2 LineC…2
3 Mart81…1
4 Corberana…1
5 Stancy…1
tja nogal vlug en nonchalant geantwoord, tuurlijk Letland:redface:
De volgende:
Op een plek als museum in een bepaalde stad werden tientallen gebouwen uit één welbepaalde omgeving van dat land heropgebouwd als cultureel en historisch erfgoed. Zowel gebouwen die een openbare of sociale functie hadden als private gebouwen. Eén van die heropgebouwde gebouwen is een boerderij die als decor diende in een bekende film.
Naam van het museum en in welke stad bevindt zich dit museum ?
…een hint : Europa
'k Heb intussen aardig wat etnografische openluchtmusea bekeken … in alle hoeken van Europa. Een aantal beantwoorden aan de algemene beschrijving en fungeerden wel eens als filmdecor … Misschien een extra tip ?
P.S.:
Het is niet het openl.museum dat als filmdecor diende, alleen een hint naar de heropgebouwde boerderij die in een bekende film voorkomt maar oorspronkelijk in het echt wel ergens anders stond, t.t.z. in haar natuurlijke omgeving.
Tip :
Het was het initiatief van een man die ermee startte in zijn tuin, toen de oppervlakte van zijn tuin te klein werd schonk hij het aan de stad, die een veel grotere oppervlakte ter beschikking stelde waar hij tevens directeur werd vh openluchtmuseum : een leven van de middeleeuwen tot nu.
De heropgebouwde boerderij… waarnaar hiervoor wordt verwezen komt voor in de verfilming van een roman trilogie. De schrijver, het verhaal en het openl.museum zijn alle uit hetzelfde land.
De vraag blijft uiteraard :Naam van het museum en in welke stad bevindt zich dit museum ?
Is het openluchtmuseum Maihaugen, in Lillehammer (Noorwegen).
In Maihaugen zie je hoe de mensen in de Gudbrandsdalen vallei leefden, vanaf de middeleeuwen tot nu.
De roman in kwestie is ‘Kristin Lavransdatter’ van Sigrid Undset.
Boerderij Bjerkebæk, Undset´s huis, maakt nu deel uit van het Maihaugen museum.
@LineC : naam openluchtmuseum Maihaugen en stad Lillehammer (Noorwegen) : correct.
Dat het gaat over het leven in de “Gudbrandsdalen vallei” : niet gevraagd, maar is eveneens correct.
Het is weer aan jou !
De film die ik bedoelde is echter gebaseerd op de trilogie : “Het geslacht Bjorndal” vd Noorse schrijver Trygve Gulbranssen en bestaat uit de delen : “En eeuwig zingen de bossen”, “Winden waaien om de rotsen” en “De weg tot elkander”. De verfilming werd samengebracht tot 2 films met titels gelijk aan de twee 1ste delen van deze drama roman.
Het is een familiesage die zich afspeelt te midden van imposante Noorse landschappen.
Ik meen dat de verfilming een Oostenrijkse realisatie is, maar ben niet 100% zeker.
Stand:
** 1 LineC…3**
2 Theiz…2
3 Mart81…1
4 Corberana…1
5 Stancy…1
LineC wipt over Theiz…met een correct antwoord op een vraagje over zijn favoriete vakantieland
@Stancy : Oeps, jeugdherinnering : ‘het Geslacht Bjørndal’ en ‘Kristin Lavransdochter’, 2 kanjers van boeken met scandinavische levensvreugde
die ik als kind stiekem (en snel !) uitgelezen heb. Kort daarop volgde mijn eerste ‘verre’ reis … naar Noorwegen !
@Thijs : Afwezigen hebben ongelijk, haha.
Een nieuwe vraag komt eraan !
Vakantiestop!! Morgen zal ik weer beetje gaan opletten.
enne… Wippen, das wel een heel makkelijke inkopper! ![]()
Deze man was een soefi uit de Middeleeuwen. In Azië zijn vele volksverhalen in omloop omtrent dit geestig en hartelijk personage. Wat is zijn naam en in welke stad doet hij je met het hand op het hart vrolijk teken dat alles koek en ei is?
@Thijs : Klopt! :). Na de tip van Stancy was het idd een makkie.
@LineC : Heb jij een nieuwe vraag ? of ff laten rusten tot de herfst ?
Waarom een nieuwe vraag ? Begrijp ik niet goed. Onderstaande vraag van 7 juli, - een makkelijke -, bleef tot dusver onbeantwoord.
Deze man was een soefi uit de Middeleeuwen. In Azië zijn vele volksverhalen in omloop omtrent dit geestig en hartelijk personage. Wat is zijn naam en in welke stad doet hij je met het hand op het hart vrolijk teken dat alles koek en ei is?