radiostation “Atlantic City” in Jossingdalen op eiland Jan Mayen
Jaaaaa! ![]()
Tussenstandje lukt ff niet. (Telefoon ipv laptop)
**Stand:
**1 Theiz…8
**2 LineC…8 **
3 mart81…4
4 Stancy…2
5 WizzardOfOss…1
6 corberana…1
Schijnbaar per ongeluk op slot gedaan… Nu weer open!
Excuuuuuuus!
Geen vuurtoren, maar een kerktoren intentioneel als baken in één van de 10 op dit eiland in de Atlantische oceaan. Welke kerk en plaats, op welk eiland ?
Heeeeeel vage zin…
Er zitten nochtans meerdere concrete aanknopingspunten in de vraag …
Toch een hint : niet Noorwegen ![]()
Moet jij dan niet werken dit WE ?
Jawel!
Om 15:00!
Ik vind het gewoon een vage zin, aanwijzingen of niet.
(Bedoel daar niet mee te zeggen dat ik het een slechte vraag vind hoor.)
Frankrijk - l’Île de Ré - gemeente Ars-en-Ré - De 40m hoge toren vd St Etienne kerk.
Helemaal juist !
een gothische kerktoren in zwart-wit geschilderd op een romaans kerkschip. Verrassende combinatie …
Stand:
1 Theiz…8
2 LineC…8
3 mart81…4
**4 Stancy…3 **
5 WizzardOfOss…1
6 corberana…1
Meerdere dorpen werden door een oorlog volledig vernield en hebben vanaf toen géén enkele inwoner meer. Als hulde aan de doden blijven deze dorpen bestaan en hebben ze een burgemeester en schepenen. Als blijvende herinnering werd aan die gemeenten ook een gemeenschappelijke naam toegekend. Wat is hun toegevoegde gemeenschappelijke naam en rondom welke befaamde stad liggen deze gemeenten ?
Villages détruits rondom Verdun
Villages détruits (verwoeste dorpen) is een naam waarmee men in Frankrijk de ongeveer 20 dorpen aanduidt die in de Eerste Wereldoorlog totaal verwoest werden en na de oorlog niet meer opgebouwd. De meeste villages détruits liggen ten noordoosten en noordwesten van Verdun rond de frontlinie, een drietal ten zuiden in de salient van St-Mihiel.
Ondanks dat werden de dorpen niet vergeten; de meeste kregen niet alleen een Monument aux Morts zoals andere Franse dorpen, maar behielden ook een gemeentenummer, en zelfs een burgemeester.
Villages “Morts pour la France” bij Verdun in Frankrijk.
Potverdorie… ik heb vanmiddag nog naar die kerk zitten kijken maar besloten dat het die niet kon zij… Dom dom dom! ![]()
Theiz,
Ik dacht wel dat het op l’Île de Ré kon zijn, maar zelfs zonder het te weten die “10” had je niet mogen laten ontglippen want op dat eiland zijn 10 dorpjes…10 kerken en ééntje daarvan die had je !
Tsja… Ik kwam door toeval op dat eilandje via de vuurtoren. Toen naar de kerk zitten kijken… en toen dacht ik, nah die is het niet.
Ha ha! ![]()
Een beetje een dilemma.
Elk gemeentenaambord vermeldt naast de gemeentenaam ook “village détruit”(Verwoest Dorp) , waarschijnlijk vandaar dat sommige bronnen deze omschrijving aanhouden, maar samen gaan ze verder als villages “Morts pour la France”, een titel als eerbetoon aan de gesneuvelden en de burgers die er stierven.
Volgens de tekst van een Franse wet van 02/07/1915 zou officieel de titel “Mort pour la France” bestaan, alhoewel dit eerder verwijst naar fysieke personen ipv naar steden of dorpen. Deze verwoeste dorpen zijn tevens titularis van het ereteken “La Croix de Guerre 14-18 avec palme” als eerbetoon aan hun doden. Gelet op wat voorafgaat : villages"Morts pour la France".
Sorry mart81, ik hoop dat je met deze uitleg kan vrede nemen , het punt gaat als inkopper naar LineC.
Stand:
1 LineC…9
2 Theiz…8
3 mart81…4
4 Stancy…3
5 WizzardOfOss…1
6 corberana…1
Helemaal duidelijk. Na het antwoord van LineC had ik al het even gegoogled en begrepen dat met beide antwoorden de zelfde dorpen/gemeente word bedoeld.
Gefeliciteerd LineC, terrechte punt! #enikhadaleenleukevraagbedacht!
'k Moet er even vandoor. Morgenavond komt de nieuwe vraag online. Tot dan …
Terug van (even) weggeweest. Hierna mijn vraag :
De eerste trok de wacht op in 1530; hij sneuvelde tijdens WO II. Zijn opvolger is 61 jaar oud en huist in het stadsmuseum. Vandaag trotseert een sosie weer en wind. Naam van dit drietal en in welke stad ?
Vana Toomas, Tallinn