Hoe lang duurt de rit van San Carlos naar Managua nu werkelijk? Naar het schijnt werd de weg langs dit traject tamelijk recent hersteld, maar toch vind ik heel tegenstrijdige duurtijden van de rit. Zo spreekt de website Bus schedule Nicaragua over een rit van 12u terwijl mijn contact in San Carlos me bevestigde dat de rit minder dan 6u duurt. Ook lonely planet spreekt eerder van een lange rit.
Ik heb de route per lokale bus gereisd en deed er toen 8 uur over. De tijd verschilt namelijk, omdat je onderweg nog 2 stops maakt, je aangehouden kan worden en het wegdek in slechte staat is, waardoor je niet snel kan doorrijden. Maar ik zou dus op zo’n 8 uur rekenen.
Ok, bedankt! Ik vond het al eigenaardig dat voor een traject van 220 km een bus er 12 uur over zou doen, zelfs al is de weg in slechte staat.
Met die 6u reistijd zit je dan nog maar aan een kleine 40km/h gemiddeld wat eigenlijk ook nog een slakkegangetje is. Maar goed, je bent dan op reis… op je gemak… en je hebt tijd om het landschap in je op te nemen, zeker.