De dag dat Australië even stil staat

De dag dat Australië even stil staat

1-11-2010 17:00

http://weblogs.nos.nl/sydney/files/2010/11/melbourne_cup_horse470x3360-300x214.jpg

Dinsdagmiddag om 3 uur lokale tijd staat heel Australië even stil. De kantoren zijn leeg, de winkels dicht en je kunt bijna rolschaatsen over de snelweg. En dat allemaal vanwege een paardenrace. Het is dan ook niet zomaar een paardenrace, maar de Melbourne Cup, the race that stops the nation. Dit jaar wordt die voor de 150e maal gehouden.
.

De Melbourne Cup is een van de rijkste en meest prestigieuze paardenraces ter wereld. De race gaat over 3200 meter en er mogen alleen paarden van 3 jaar of ouder aan meedoen. In 1861 vond de race voor het eerst plaats. Sinds 1875 wordt de Melbourne Cup gehouden op de eerste dinsdag van november.
**Gokje wagen
**
De bijnaam van de Melbourne Cup is niet voor niets gekozen. De natie staat daadwerkelijk even stil. Voor veel Australiërs is het vandaag een vrije dag. In Victoria, de deelstaat waar de race wordt gehouden, is het zelfs een feestdag. In het hele land verzamelen vrienden en collega’s zich in parken en café’s om de race te kunnen zien. In bioscopen wordt het spektakel live op grote schermen vertoond en talloze restaurants hebben speciale Melbourne Cup lunches, waarvoor je maanden geleden al had moeten reserveren.
In totaal is er meer dan vier miljoen euro aan prijzengeld te verdienen, waarvan 2,3 miljoen euro voor de winnaar. Een veelvoud daarvan gaat om in het gokcircuit. Een onderzoek van een paar jaar geleden leerde dat 80% van de Australiërs geld inzet tijdens de race en tijdens de racedag staan er ellenlange rijen voor de deuren van de gokkantoren.

http://weblogs.nos.nl/sydney/files/2010/11/melbournecup1_470x335-300x213.jpg

**
Modeshow**
De race geldt als moment bij uitstek om je van je beste modekant te laten zien. Niet alleen op de racebaan van Flemington lopen de dames er tiptop bij. Ook in alle andere delen van het land vertonen de dames zich in elegante jurkjes en bijpassende (of soms bepaald niet bijpassende) hoedjes. Vrijwel alle evenementen hebben prijzen voor best geklede heer en dame. De afgelopen weken speelden de warenhuizen daarop in met speciale race day spotjes.
Ook Nieuw Zeeland staat stil
Vanwege de strenge quarantaineregels doet slechts een beperkt aantal paarden van buiten Australië aan de race mee. Drie maal slaagde zo’n internationaal paard er in om de race te winnen. Dit jaar zijn het er 9, een record. Toch is de favoriet een lokaal paard. So you think won de belangrijkste races van de afgelopen weken en wordt door de insiders gezien als een wonderpaard, zoals maar eens in de dertig jaar voorkomt.
De race wordt niet alleen in Australië goed gevolgd. Ook in Nieuw Zeeland is de Melbourne Cup mateloos populair. Waardoor de bijnaam misschien beter kan worden veranderd van the race that stops the nation in the race that stops two nations.
PS
Zelf ga ik vlak voor de koers tien dollar inzetten op So you think. Mijn Australische nicht barstte in lachen uit toen ik haar vertelde dat ik nog geen weddenschap had afgesloten en wenste me veel succes met de wachtrijen. Ze verwachtte niet dat ik er in zou slagen om vlak voor de start van de race het wedkantoor nog binnen te komen.

Bron:NOS Weblog