Mijn tip als je regelmatig naar Thailand gaat open daar een rekening bij de Kassikorn bank.
Weekje voor vertrek maak je er geld naar over( of als de koers gunstig is) en je pint daar voor 10THB per pin transaktie ipv 150THB met je europeesche pinpas.
Je hebt nodig je pasport en een woonadres in Thailand, er is geen controle of je er ook woont, dus kan gerust het adres van een kennis zijn.
Je kunt er overzichten van je rekening krijgen via de mail en je kunt er ook internet bankieren.
Tegenstanders van de controversiële beslissing om de Maestro-kaart buiten Europa te blokkeren, lijken hun slag thuis te halen. De eerste banken beginnen al uitzonderingen toe te staan, melden de Coreliokranten.
De wrevel tegen de beslissing van de Belgische banken om het gebruik van de Maestro-kaart enkel binnen Europa toe te staan, blijft groeien. ‘Wegwijzer Reisinfo’, een website met meer dan 15.000 leden, lanceerde een petitie om de banken op andere gedachten te brengen.
Zelf deblokkeren
Buiten Europa geld afhalen en betalen met Maestro zal bij diverse banken nog mogelijk zijn. Uit een rondvraag van Spaargids.be blijkt alleszins dat de consument daar zelf naar moeten vragen. “Bij BNP Paribas Fortis kunnen klanten hun betaalkaart laten deblokkeren tijdens hun verblijf of vakantie buiten Europa, als ze dat vooraf aanvragen. Dexia geeft toe dat in een aantal gevallen het deblokkeren van de debetkaart buiten Europa de beste oplossing is”, zegt Kristof De Paepe van Spaargids.
De Bank van de Post heeft zijn klanten een telefoonnummer bezorgd waarop ze hun kaart tijdelijk kunnen laten deblokkeren. ING Bank zal geen debetkaarten op voorhand deblokkeren. “KBC raadt klanten aan om buiten Europa de kredietkaart te gebruiken en houdt het deblokkeren van een kaart enkel als noodprocedure achter de hand”, vernam Spaargids. (belga/tw)
:mad:voor mij ook een shit-beslissing!!! Vliegtuigticket in september geregeld en vertrek eind december voor drie maanden naar Thailand.
Ik ben 'kredietonwaardige zelfstandige :-)" dus kredietkaarten kunnen niet (en ter info: er staat meer dan 6000 op mijn spaarrekening maar daar kijkt men niet naar; ook niet dat ik al twintig jaar trouwe klant ben van de bank, en zonder schulden de bank verrijk -wet is wet; kredietwaardig is loonfiche of belastingsaangifte en op deze manier overtuigend bewijzen dat je kan terugbetalen).
Heb de optie ‘prepaid master card’ al wat onderzocht, maar het is nog allemaal heel vaag -zeker qua kosten, en zeker in Belgique… 't Gaat mij ook niet om krediet te hebben, ik vertrek gewoon niet graag met cash geld voor drie maanden Thailand op zak…
Citibank lijkt een mogelijkheid maar de dure geld-afhaalkosten gun ik hun eigenlijk niet. Thaise bankrekening was ik ook aan het bekijken, maar heb geen kennissen of woonadres…
Nog iemand goede ideeën?
Zoals in m’n vorige posting gezegd: een aantal banken beginnen al terug te krabbelen. Lees de posting eens. Fortis, bvb. gaat op aanvraag wel toelaten.
jellebowski, excuse me; dit was het enige berichtje dat ik overgeslagen had omdat het leek op herhaling… Maar heel nuttige info… Bij fortis heb ik namelijk een rekening klaarstaan die kan dienen.
Thanks!!!