Costa Rica informatie mbt reis aanstaande winter

Ik sluit me aan bij Mario en Manon. Als je voor de rust gaat, moet je vooral niet in Manuel Antonio wezen. Grote groepen schreeuwende Amerikanen, restaurants waar de muziek tot laat in de nacht doorgaat en dan het drugsprobleem op straat. Op het strand is het ook vol met toeristen.
In het hoogseizoen moet je wachten tot je het park in mag. Er mogen per keer maar 150 mensen in (!!) . Vorig jaar hebben er op een dag bijna 2000 mensen staan wachten tot ze ook naar binnen mochten.
Laat je niet misleiden door de reisgidsen die Manuel Antonio verheerlijken. Daar worden ze namelijk voor betaald.
Voor mij is Manuel Antonio een Amerikaanse kolonie geworden en heeft het niets meer te maken met Costa Rica.
Ga je voor de rust? Zoek het dan ten zuiden van Manuel Antonio, in of rondom de plaatsen Dominical, Uvita of Ojochal: rust, geen hordes toeristen, lekkere eten in talloze kleine restaurantjes, allemaal mooie strandjes, watervallen, bergwandelingen.
Een paar leuke hotelletjes:

http://www.hollandhotelscr.com/wp/wp-content/uploads/2014/01/costa-ballena-hotels.jpg

Nu ga ik inderdaad twijfelen… We hebben Jungle Beach Hotel in Manuel Antonio rechtstreeks geboekt dus ik weet niet of ik nog kan annuleren.
We willen het liefst een mooi zandstrand met zacht zand en palmbomen dus echt het cliché plaatje zeg maar.
Als ik de plaatjes op google afbeeldingen bekijk, gaat mijn voorkeur licht uit naar Uvita. Wat is jullie advies mbt die drie plaatsen? Dominical lijkt me meer voor surfers en wat groter.
De andere twee lees ik weinig over.

Heb je in Ojochal mooi strand?

Zojuist even gebeld met mijn man en we houden het toch bij het Jungle Beach Hotel in Manuel Antonio. Het kost ons 10% annuleringskosten. We hebben een auto dus we kunnen als het echt heel druk is op het strand ook een ander strand zoeken richting het zuiden. We houden toch niet van centrum dus het drugsprobleem zoeken we niet op. Hoe ver is het met de auto rijden naar Dominical/Uvita/Ojochal vanaf Manuel Antonio?

Dominical is 25 minuten, Uvita 40 minuten en Ojochal 50 minuten, gerekend vanaf het vliegveld van Quepos/Manuel Antonio.

Ja, dat is jammer als je van te voren alles al vastlegt.
Als je flexibele bent kun je ook makkelijker uitwijken als het in een bepaalde regio veel regent. Soms regent het dagen achter elkaar in de caribean en is het prachtig weer aan de Pacific zijde, of omgekeert. Als je niet alles al van te voren geboekt hebt ( er is altijd wel plek!!) kun je ook anticiperen op leuke tips die je gedurende je reis van mede reizigers krijgt.

Dat is absoluut waar. Voor mijn man zou van tevoren niets vastleggen dé perfecte reis zijn. Ik houd meer van zekerheid. Zeker omdat we beperkt de tijd hebben; als je 4-5 weken bent kun je wat flexibeler zijn. We zitten natuurlijk wel in het hoogseizoen. Ik ben altijd bang dat we niets vinden of het moeten doen met extreem duur of extreem goor…

Via Wereldwijzer app

Daarvoor bestaat tegenwoordig Tripadvisor. Daar kun je lezen hoe anderen een bepaald hotel beoordelen. Neem niet alle beoordlingen letterlijk, er zijn altijd mensen die een hotel slecht beoordelen omdat ze dat gewoon leuk vinden. Ook de beoordelingen die een hotel de lucht in prijzen moet je niet al te serieus nemen. Maar daadwerkelijke klachten over een hotel kun je wel serieus nemen: gore bedden en niet nakomen van afspraken. Via Tripadvisor kun je vervolgens middels Booking.com meteen reserveren, tot zelfs een dag van te voren.
En in Costa Rica heb je overal hotels! Vooral in de grote massa-toeristische plaatsen zoals Tortuguero, Monteverde, bij de Arenal en Manuel Antonio barst het van de hotels in allerlei klassen.
Voordeel van Booking.com is dat je veel flexibeler bent en soms zelfs zonder kosten kunt annuleren. Je betaalt ook niet aan Booking.com maar aan het hotel zelf pas bij aankomst of vertrek.
Expedia is niet zo vriendelijk en gereserveerd is gereserveerd, annuleren kost altijd geld.
Wees maar niet bang, het komt allemaal goed! En op de bonnefooi gaan zijn vaak de allerleukste vakanties!
Het hoogseizoen is hier van medio december tot aan maart. Daarna wordt het al minder. Vanaf mei tot aan november is het hier laagseizoen. In juli-augustus komen er wel meer Europeanen en zijn sommige populaire hotels vaak goed bezet.
Kom je gewoon aanlopen bij een hotel, dan heb je vaak ook nog eens de kans op een leuke korting!
Zekerheid kost altijd het meeste geld, maar zekerheid hoeft niet altijd het beste te zijn!

Ja klopt, ik boek altijd alles via Booking.com en check daarbij Tripadvisor. Er zijn mensen die altijd wat te zeuren in hun beoordeling hebben dus die neem ik met een korreltje zout. Inderdaad dingen zoals heel veel insecten of vieze bedden neem ik wel mee. Dit hebben we met alle hotels gedaan die we geboekt hebben. Op 1 of 2 locaties hebben we rechtstreeks geboekt omdat het contingent van Booking.com al vol was. Daar zit Manuel Antonio ook bij. We lazen hele goede recensies over dit hotelletje op diverse sites en het was prijstechnisch ook nog eens aantrekkelijk. Eigenlijk boeken we nooit een hotel met een score onder 7,5 op Booking.com Maar je kunt het altijd slecht of juist heel goed treffen. Het is zo jammer dat we altijd gebonden zitten aan de bouwvak; zowel in de zomer als in de winter. We moeten altijd in de drukke en dure periode op vakantie.
Maar ik denk dat we ons reisplan aardig op orde hebben nu. Ook de autohuur is al geregeld via Dos Palmas. Laat het maar snel december worden. :slight_smile:

Niet boeken als de score minder dan 7,5…
Tja, dat is al heel streng!
Ik ken een hotelletje in Amsterdam met een vreselijk slechte score. Maar probeer maar eens een kamer te boeken: altijd vol!!
Ik ken menig hotel in Costa Rica met geweldige scores. Maar of dat werkelijk zo is???
De scores worden ingegeven door vrienden en kennissen van het hotel, met alleen maar geweldige commentaren!
Een van mijn collega’s hier om de hoek heeft dat ook gedaan en scoort super-geweldig! Maar zijn klanten komen hier ontbijten omdat het restaurant van het hotel regelmatig gesloten is.

Nou ga je wel erg ver, Otto. Ik ken collega´s van je in Costa Rica die bijna 100% scoren. Jij weet wie ik bedoel maar ik zal hun namen en het bedrijf niet noemen. En onze eigen ervaringen en van mensen die wij gesproken hebben nadat we ze hadden aanbevolen en na hun bezoek, bevestigen dat alleen maar.

We gaan het mee maken. We zijn het gros van de tijd toch buiten (als het goed is). Omkomen van de honger zullen we ook niet. :slight_smile:

Hoi Willem
Het lijkt een sterk verhaal, maar deze lodge, hier vlak bij, gedreven door een paar mensen uit Noordelijk Amerika, weigeren ontbijt te maken als je je niet de dag ervoor voor 16:00 uur hebt gemeld. Gasten die later aankomen hebben pech en krijgen de volgende morgen geen ontbijt. Dus dan komen ze maar hier ontbijten. Zij zijn welkom. Toch scoort deze lodge 100%.
Ik ken diverse Nederlandse collega’s die ook zeer hoge scores hebben en dat ook 100% hebben verdiend en dat zonder enige manipulaties van en met beoordelingen.