Corks als bezienwaardigheid

Corks: een prachtig stukje Ierland

Het Ierse stadje Corks, in het zuidwesten van het land, was in 2005 Hoofdstad van Europa. Uiteraard krijg je deze naam niet zomaar. Eens kijken wat dit stadje zo bijzonder maakt.

Rondslenteren in de kleine straatjes is een absolute must. Combineer dit met een bezoekje aan een van de talrijke pubs. De Ierse muziek, zowel moderne maar ook de Keltische muziekstijlen, zullen je zeker en vast bekoren. Proef zeker het typische Beamish, een soort Corkse Guiness.

Op cultureel vlak kom je ook zeker en vast niets te kort. Het centrum bruist van monumenten, zoals de St-Finbarr Kathedraal. Deze kathedraal werd gewijd aan de beschermheilige van de stad. Ook het standbeeld van Rory Gallagher, een echte Ierste bluesgitarist, zal je ongetwijfeld niet zomaar passeren.

Een streepje cultuur kan ook zeker gecombineerd worden met een gezellig middagje shoppen. De vernieuwde St Patrick’s Street is the place to be voor echte winkelliefhebbers. Hippe, moderne mode vind je er al sowieso terug, maar hier en daar kom je toch ook de originele klederdracht nog tegen.

Ga zeker ook eens naar de English Market voor je voedselaankopen. Je hoeft zelfs niets te kopen, dit overdekte Victoriaanse marktje is een belevenis op zich!

Redenen genoeg dus om meteen richting Corks te trekken!

Bron : Bezienswaardigheden.be

Euh… Corks?!

Volgens mij moet dat gewoon Cork (of Cork City) zijn hoor, Van Corks heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd.

Hello Theiz
Ik heb gecheckt in de atlas en u hebt gelijk; dus, het was een fout op de respectievelijke site.
Groetjes
Sopirla>>>

Huh? Mag ik vragen wat je doel is van zo’n post als je het gewoon van een andere site haalt en er blijkbaar niet zelf geweest bent?
Overigens is Cork inderdaad best een aardig stadje, maar niet heel bijzonder hoor. De omgeving is wel prachtig.

U?! Das een eng woord! :slight_smile: Zeg maar je of jij hoor! (en ja… in Belgie doen ze meer u gebruiken maar daardoor voel ik me zo oud)

Hello Dejeep
De bedoeling is om aan de collega’s en andere geïnteresseerde te laten lezen en verder zelf op “research” gaan.
Als je indruk is dat daar niets te beleven valt, d.w.niet zeggen dat je indruk een universele waarheid is; iedereen heeft een andere “oog” om te benaderen en zijn eigen indruk.
Dus, laat het aan de andere mensen te beoordelen…
Groetjes
Sopirla>>>

Hi Theiz
Ja, het is waar; hier, in België, gebruikt men meer “u” dan je; waarom? “u” is de beleefdheid vorm; terwijl, “je” is gebruikt tussen vrienden, kameraden, enz.
Het was zeker niet mijn bedoeling je oud te maken !
Groetjes
Sopirla>>>

Hoi Sopirla,

Bedoel je met collega’s alle andere forumgebruikers? Ik ben nieuw op dit forum en misschien begrijp ik het verkeerd, maar het lijkt mij dat dit forum bedoeld is om ervaringen uit te wisselen. Ik reageer door mijn ervaring te geven over Cork en natuurlijk is dat geen universele waarheid. Het is mijn idee van Cork en hopelijk hebben andere forumleden daar wat aan. Het lijkt me echter bruikbaarder dan een post van iemand die niet eens de naam van de stad juist heeft.

Hallo Dejeep

Uitwisselen van ervaringen is ook welkom, natuurlijk, maar andere posts zijn niet alleen voor de personen die daar geweest zijn, maar ook voor de personen die van plan zijn daar een vakantie te plannen.
We doen het zo voor iedereen, we sluiten niemand buiten.
Wat de fout betreft, “Corks” was in de naam van de artikel zo geschreven, dus ik zie niet echt waar mijn fout zou zijn; daarom schrijf ik ook de “bron” erbij.
Dit forum is voor iedereen, ervaren reiziger of niet.
Groetjes
Sopirla>>>

Hallo Dejeep

Ik heb je juist een antwoord verstuurd.

Groetjes
Sopirla>>>

Oke, dan weet ik dat. No hard feelings hoor. Het is ook niet jouw fout dat Cork verkeerd werd geschreven, maar van de site waar je het vanaf haalde. Dat deed mij vermoeden dat de schrijver van het artikel er zelf niet geweest is en dat vind ik jammer.

Groet

Hi Dejeep

Hard feelings? Of course not.
Het gebeurt vaker dan je denkt…journalisten die een artikel schrijven over iets die zelf niet weten of verkeerd geschreven; mijn schoonpa zei: “alles wat in krant juist is, is allen de prijs” en hij heeft gelijk (zoals je zelf gezien hebt !).
Have a nice day !
Groetjes
Sopirla>>>