Corcovado - Hoe bezoeken?

We lezen erg goede verhalen over Corcovado, maar we vragen ons af hoe we het beste dit park kunnen bezoeken.

Een georganiseerde tocht van 4 dagen (3 nachten) incl. reis erheen en eten vanaf San Jose kost tussen de 500 en 600E. Dit vind ik erg duur, zeker als ik zie hoe goedkoop het kan als je het zelf doet.

1. Retourtje bus vanaf San Jose (bv) kost 25E.
  2. Slapen kost 10E (3x dus 30E).
  3. Plaatselijke gids kost ong. 20E per keer (laten we zeggen 3x gids nodig, dus 60E).
  4. Eten, 30E per dag, 120E.
  5. Jeep taxis (afhankelijk van wat je doet en waarheen) 50E.

Kom ik uit op ongeveer (minder dan) de helft van wat excursies aanbieden (zoals die hierboven).

Wat raadden jullie aan? Is het bezoeken van Corcovado een MUST? En hoe kunnen we het het beste doen? Slapen in Sirena? Wandeling naar Los Patos (met/zonder gids? Wat wel met gids wat zonder? Hoe te organiseren? Vanuit San Jose of ter plekke daar?). Verder wat doen? 2, 3, 4 nachten?
We vinden het niet erg om met een groepje een gids te hebben, we hoeven niet perse een eigen gids.

TNX voor de info!

Corcovado is een schitterend ongerept nationaal park, maar heeft meer uitleg nodig dan de andere nationale parken in Costa Rica. Dit omdat er veel mogelijkheden zijn en je kunt er overnachten. Ook moet je reserveringen maken. Dit kan pas 2 maanden vantevoren. Vaak zijn er geen maaltijden meer beschikbaar en moet je je eigen maaltijden meenemen. In het hoogseizoen zijn er vaak geen genoeg slaapplaatsen/stapelbedden en moet je je eigen tentje mee nemen. Vervolgens hebben de rangers een maximaal aantal bezoekers, die op het station Sirena mogen verblijven.

De prijzen zijn dit jaar aangepast. Je betaalt omstreeks USD 10,- per dag om in het nationale park Corcovado te zijn (entree fee per dag).
Je betaalt ongeveer 17 USD voor het middageten op het station Sirena, 17 USd voor het avondeten op het station Sirena en 12 USd voor het ontbijt op het station Sirena. Er zijn mogelijkheden om op het station te koken, maar dan moet je zelf je pannen, kookpitje etc. mee nemen.

Met openbaar vervoer neem je de bus vanaf San Jose naar Puerto Jimenez met Transportes Blanco. Aangezien de wegen slecht zijn, doe je er gemiddeld 8 – 10 uur over.

Er zijn meerdere mogelijkheden om Corcovado te bezoeken. Je kan of via Sierpe gaan met een bootje naar Bahia Drake , slapen in Bahia Drake en een tour doen naar San Pedrillo of naar het eiland Isla del Cano dat behoort tot het nationale park Corcovado. Dit eiland is een mooie plek om walvissen en dolfijnen te spotten en te snorkelen, maar niet om te hiken en veel van het regenwoud te zien.
Vanaf Sierpe kan je een 1 daagse tour doen naar het rangersstation San Pedrillo. Ik raad niet aan om te lopen van San Pedrillo naar Sirena. Dit is een hele zware tocht van minimaal 12 uur en je moet veel rivieren oversteken met haaien en krokodillen. Mocht je toch graag willen hiken van San Pedrillo naar SIrena dan zal ik zeker weten met een gids gaan.

Vanaf Puerto Jimenez zijn er drie mogelijkheden on naar het park te gaan.

1. naar Carate reizen en vervolgens naar het rangersstation La Leona
  2. naar La Palma reizen en vervolgens met een jeep naar het rangersstation Los Patos.
  3. Met een klein vliegtuigje vanaf Puerto Jimenez naar het rangersstation Sirena vliegen.

Carate/La Leona

• Een dag het nationale park Corcovado ingaan.
    Je vertrekt om 5.45 vroeg in de ochtend met een jeep naar Carate en de gids gaat mee. Na Carate loop je ongeveer 45 minuten over het strand naar La Leona. Vervolgens ga je heel de dag vanaf La Leona in het nationale park Corcovado lopen en dezelfde dag ga je weer terug naar Puerto Jimenez.
  • Een dag het nationale park Corcovado in vanaf het rangerstation La leona met een gids. Na de tour overnachten bij één van de lodges.
  • Twee dagen het nationale park Corcovado ingaan met een gids. Je vertrekt om 5.45 vroeg in de ochtend met een jeep naar Carate en de gids gaat mee. Na Carate loop je ongeveer 45 minuten over het strand naar La Leona. Vervolgens ga je heel de dag vanaf het rangerstation La Leona wandelen naar het rangerstation Sirena met gids. De route die je loopt is gemiddeld 7 uur met een aantal stops. Normaal gesproken kom je in de middag aan en is er ook nog tijd voor een avondwandeling. De volgende dag loop je dezelfde route weer terug. De route is toch weer anders omdat je dan weer andere dieren en planten zult zien. Tijdens deze avondwandeling is er een grote kans om tapirs te zien, krokodillen en misschien de jaguar.
  • Drie dagen het nationale park Corcovado.
    Hetzelfde als de 2 daagse tour maar de tweede dag ga je in de ochtend de omgeving van Sirena verkennen met gids. Daar zijn veel wandelmogelijkheden en je bevind je dan in het hart van Corcovado. Na de tweede overnachting ga je weer terug naar het station La Leona. Ook is het mooi om een ochtendtour te doen van een halve dag naar het regenwoud van Matapalo. Je gaat dan vroeg in de ochtend met een gids van Puerto Jimenez naar Matapalo, 45 minuten met een jeep. Met de gids ga je naar een mooie waterval en loop je door het regenwoud. Aan dit regenwoud grenst een heel mooi strand.

Los Patos
In de ochtend word je opgehaald door een jeep in Puerto Jimenez. Je zal rijden van Puerto Jimenez naar La Palma, een stop voor ontbijt en daarna van ht plaatsje la Palma richting het station Los Patos rijden. Je moet een rivier 20 keer oversteken en vervolgens stop je dichtbij het station. Na een wandeling (klim) van 30 minuten kom je aan op het station Los Patos. Vervolgens betaal je je entree van het nationale park en loop je van Los Patos naar het rangeersstation Sirena. De eerste 2 uur moet je steeds klimmen en afdalen en daarna is de wandeling vrij vlak, ongeveer 8 uur wandelen.
Je kan ervoor kiezen om 1 nacht te slapen in Sirena en terug te wandelen naar La Leona/Carate en vervolgens met een jeep weer terug te rijden naar Puerto Jimenez of twee nachten te slapen op Sirena en vervolgens terug te gaan naar La Leona en per jeep naar Puerto Jimenez.

Mocht je nog meer vragen hebben over Corcovado, mail dan naar Barbara: chesternl@hotmail.com.

Ik ben afgelopen april naar Corcovado geweest. Ik had een package (3 nachten 4 dagen) geboekt bij Costa Rican Beauties tour operator voor 500 dollar. Dit was inclusief: vervoer van San Jose naar Sierpe (rit duurde ongeveer 4,5 uur), hotel overnachtingen in Poor Mans Paradise, alle maaltijden, een dolfijnen- en snorkeltour naar Cano eiland, een wandeltocht door het national park. Het was mogelijk om zelf met de bus te gaan, dan vertrek je van SJ naar Palmar Norte en daar neem je een taxi naar Sierpe. Vanuit Sierpe vertrekken nl bootjes naar diverse hotels die vaak alleen met boot via het strand te bereiken zijn. Maar ik had geen zin om met de bus te gaan, vandaar dat ik inclusief vervoer had geboekt, anders waren de kosten voor het package 400 dollar geweest.
Ik vond het een hele leuke en mooie tour. In Sierpe werd ik via een bootje naar Poorman’s paradise gebracht, ik werd op het strand afgezet. Ik verbleef daar in een cabine met uitzicht op zee. Het was wel basic maar midden in de natuur en aan het strand. Een echte aanrader!!!

Hoi,

Las je bericht en was benieuwd hoe je een en ander destijds hebt geregeld. Wij vertrekken in januari 2011 naar CR en willen zeker naar Corcovado. Liefst hiken we vanaf Carate via Sirena en Los Patos naar La Palma. Hoop dat je ons kunt helpen. Hoor graag wat jouw ervaringen waren daar! Alvast bedankt!

Groetjes Claudy

Goedkoper naar Corcovado. Voor ieder die daar interesse in heeft… Om bij Corcovado te komen hebben we in san jose om 5 uur smorgens de bus op busstation tracopa genomen richting Palmer North. Deze reis duurt ongeveer 5 en een half uur. Daarna een taxi genomen naar sierpe, waar we de boot namen richting drake bay, cabinas Monolo. De boot en de cabinas hadden we van ter voren geboekt bij de eigenaar van cabinas Monolo (googlen). De bootreis duurde ongeveer anderhalf uur en je gaat dan over een rivier, langs mangrove en over zee. Dit was een erg sfeervolle verblijfplaats: vriendelijke mensen, goedkoop en mooi. Voor een enkele reis ben je tussen de 20 en 30 dollar kwijt.

Hier hebben wij de excursies geboekt: Hike in corcovado naar sirena station, dit was 90 dollar pp all in. Wij hebben veel dieren gezien tapir, verschillende apen, uil, luiaards, zwijnen, prachtige tucan enz. Verder hebben we bij het verblijf nog een snorkeltour geboekt 65 dollar, daarbij hebben we bij coco island 3 haaien, roggen, grote groepen vissen enz gezien. Het is alleen geen levend koraal, dus kleurrijk zijn alleen de vissen. Ook hebben we vanuit de boot parende zeeschildpadden gezien en veel dolfijnen. Er bestond ook een grote kans dat we een walvis zagen, maar daar hebben wij pech mee gehad. Verder hebben we nog een nachttour 35 dollar geboekt, dit is ook een absolute aanrader. WE hebben al de prachtig gekleurde kikkers gezien en nog veel meer, leuke ervaring!

Groetjes Ilona

Wat een prijzen hier… Ik ben 2 weken geleden een paar dagen naar Corcovado geweest, 2 nachten in het park zelf.
Vanaf San José de bus genomen naar Puerto Jimenez, kostte me 13 dollar. Je moet hiervoor bij het station San Carlos zijn(want voordat ik daar achterkwam, dit was ondertussen het 7e busstation wat ik probeerde)
Ik heb in Puerto Jimenez een pakket genomen, met vliegtuigje naar Sirena(50 dollar)+2 dagen gids(40$ per dag)+3 dagen entree(3x 10$)+2 overnachtingen(4$ per nacht in een tentje, wat de gids had) en daarbij heeft de gids ook nog 3 dagen gekookt, wat me 15$ kostte voor die dagen in totaal. Met de boot weer terug gegaan, kostte 40$
In Puerto Jimenez heb ik bij aankomst en vertrek een hostel geboekt, voor 10$ per nacht voor een privekamer.
Alles bij elkaar was ik dus ongeveer 250 dollar kwijt

Klinkt goed! Bij wie heb jij, je tour geboekt. Heb je de tour van te voren geboekt of pas op het moment dat je daar was? Medio januari/februari willen wij ook naar Costa Rica op vakantie en ook naar Corcovado NP. De prijs en de manier waarop jij gereisd hebt klinkt goed en graag zouden we meer informatie hebben ivm de tour die jij gedaan hebt.