Ik heb me sinds kort aangemeld op dit forum omdat ik hulp zoek bij het kopen van een condominium in Thailand. Hierbij kan ik wel wat hulp gebruiken, aangezien de juridische regels omtrent het kopen van een condo in Thailand voor mij erg onoverzichtelijk zijn geworden.
Ik zou graag een condo willen kopen in Thailand van ongeveer 1,3 miljoen Bath. Gewoon een simpele condo met een douche, bed, aanrecht en gasstelletje.
Nu loop ik tegen wat moeilijkheden/vragen aan.
Ik beheers de Thaise taal nog niet voldoende. (Heb al wel 3 jaar een Thaise vriendin)
In het Nederlands of goed Engels heb ik nog geen handige website gevonden die bemiddeld of wilt helpen bij het vinden van een condo met een buget van 1 tot 1,4 miljoen bath.
Je leest zoveel verschillende verhalen/regels omtrent het kopen van property in Thailand. Wat is waar/actueel, wat is niet waar/niet actueel?
Is het nemen van een Thaise hypotheek op een klein deel van het bedrag verstandig? Of is het beter om ineens af te betalen?
Ik zou het echt TOP vinden als er iemand is met meer evaring op dit gebied, die wellicht één van deze vragen voor mij zou kunnen beantwoorden…
In december ga ik weer voor een maand naar Thailand om te zoeken naar een mooi plekje.
Ik ben het forum ondertussen goed aan het doorlezen, en vind daarin al een paar hele goeie tips! Ik heb ze even verzameld en hieronder op na mij weten logische volgorde geplaatst. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten??
Ps. Waarom moet je eigenlijk weten wie de eigenaar is van het gehele complex, en/of de grond? Ik bedoel, waar moet je dan op letten? Wat zijn de gevaren?
[ol]
[li]Zorg eerst voor de officiële papieren waarin staat dat de Condo in bezit is van de desbetreffende aanbieder. Daarnaast is het handig om te weten wie de eigenaar is van het gehele complex en de grond. Officiële papieren zijn vaak in het Thai, dus laat deze eerst vertalen door een erkend vertaler. [/li]
[li]Let op de verdeling nationaliteit verdeling in het complex. Buitenlander/Thai moet 49/51 zijn, dus als er in er een complex 100 condo’s zijn, dan moeten 51 condo’s op naam van een Thai staan.[/li]
[li]Houd rekening met service kosten (een x-bedrag per m2 per maand), afrekening elektra en water (direct of via management), bouwplannen in de directe omgeving (uitzicht), staat van algemeen onderhoud (niet dat je op korte termijn een rekening krijgt voor het vernieuwen van de liften).[/li][/ol]
Tot zover mijn research! :chin:
Als je in Pattaya wilt wonen kan ik je wel een paar betrouwbare zaken aanwijzen in december. Nog nieuw te bouwen condos die op je eigen naam kunt kopen.
[EMAIL=“josentui@gmail”]josentui@gmail .com
voor 1,3 miljoen baht kan je 650 dagen een hotel kamer huren voor 2000 baht per dag. Nog meer als je de energie, water en service kosten meerekent. Hoeveel dagen per jaar denk je er te zijn?
Een eigen plek hebben is leuk maar het kan niet uit denk ik.
Ik denk toch wel bijna het hele jaar door… Het gaat mij ook niet om de kosten, zie het als een vaste investering voor in ieder geval 5 jaar. Ook in Thailand is de woningmarkt aardig ingestort en kan je met een beetje onderhanden best leuke condominiums krijgen voor weinig.
Bedankt voor de tip. Maar ik zoek voor December iets in Bangkok in de buurt van Town in Town. Weet er iemand nog een leuke condo die legaal te kopen is voor een fallang? Rond de 1 mil. Bath. Ik hoor graag van u!