Geldproblemen
Ondanks dat Spanje nog steeds voordeliger is dan bijvoorbeeld Nederland, is lang niet alles zo gunstig, zeker voor de lokale bevolking niet. Ook hier zijn de prijzen flink gestegen na de invoering van de Euro. Hoewel elke Spanjaard daar graag over klaagt, lijken ze zich geen grote zorgen te maken. Maar problemen zijn er wel degelijk, financiële problemen wel te verstaan, want veel mensen hier hebben schulden.
In Spanje is men al heel lang gewend om geld te lenen. Als je maar in loondienst bent en kunt aantonen resident van Spanje te zijn, kun je hier werkelijk voor álles geld krijgen van de bank: van het kopen van een huis, een auto of meubels tot zelfs de dagelijkse boodschappen en je vakantie! Je staat er versteld van waarvoor men hier allemaal geld gaat lenen.
In Nederland is dat wel anders. Mij is me van jongs af aan aangeleerd dat je geen geld uitgeeft wat je niet hebt. Het enige waarvoor je naar de bank behoort te gaan is een huis, maar dat is het dan ook. Ik probeer sommige Spanjaarden hier die visie bij te brengen en hoewel ze het heel redelijk vinden klinken is het vaak moeilijk om daadwerkelijk te veranderen.
Ik vraag me af hoe lang dit nog zo doorgaat. Het kan niet lang meer duren tot het finaal mis loopt. Je ziet het overal: aan de huizen die men niet meer verkocht krijgt, hypotheken die onbetaalbaar zijn en banken die meer regels gaan stellen als het op leningen aankomt. Het werd tijd! En het wordt hoog tijd dat het inklapt. Maar ik houd mijn hart vast wat dat zal betekenen voor veel inwoners hier.
Liefs,
Carolina