Column 44: Contacten

**Contacten

**Eén van de leukste dingen aan een verblijf in een ander land is de nieuwe contacten die je opdoet. Mensen in andere delen van de wereld zijn, hoewel in veel opzichten vaak het zelfde, toch meestal ook heel anders. Dit zijn echter niet de enige nieuwe mensen die je leert kennen. Het is me opgevallen dat je juist ook vanuit je eigen land en omgeving veel nieuwe contacten opdoet.

Het zijn overigens niet alleen geheel nieuwe contacten. Ook met mensen die je al heel lang kende verandert het contact, waardoor dat zeker een nieuw tintje krijgt. Sommige contacten gaan verloren, terwijl andere veel sterker worden. De afstand laat zich zeker gelden, soms zelfs zover als uit het oog uit het hart. Uiteraard hoeft dat niet per se erg te zijn. Je verandert nu eenmaal en niet iedereen om je heen kan op dezelfde manier mee veranderen.

Daarnaast zijn er dus ook de echt nieuwe contacten. Voor mij heeft Wereldwijzer daar zeker bij geholpen. Het is bijzonder hoeveel mensen mij contacten voor informatie over reizen. Ik vind het heerlijk en vertel graag over mijn ervaringen. Het is fijn om mensen te helpen en soms kan ik zo andere contacten, zoals ik die bijvoorbeeld in Cuba heb, op deze kleine manier helpen. Dat voelt goed. Ja, dat voelt heel goed. Ook krijg ik veel mails met vragen over leven in het buitenland. Ik vind het leuk dat ze mij mailen voor subjectieve mening.

Zo ben ik onlangs in contact gekomen met een Belgisch meisje dat hier in Jerez het laatste halve jaar van haar studie af komt maken. Ze had me gevonden via Wereldwijzer en mailde me met wat vragen. Ik heb haar wat informatie gegeven en toen ze afgelopen maandag aankwam, heb ik haar rondgeleid in haar nieuwe stad. Ook heb ik kunnen helpen met praktische zaken als huisvesting en inschrijving in het bevolkingsregister.

Er zijn mensen die dit niet begrijpen, die niet begrijpen hoe je zo gemakkelijk met wildvreemden op stap gaat. Ik moet bekennen dat ik dat zeker niet zomaar met iedereen doe. Voor mij is belangrijk dat het gevoel goed is, er moet bij de eerste ontmoeting een klik zijn, dan is het in orde. Bovendien is het ook niet zo dat ik het enkel en alleen voor de ander doe. Ik vind het gewoon echt leuk om te doen, ben graag onder de mensen en vind het heerlijk om over “mijn stad” te vertellen.

Het allerleukste van alleen reizen is juist de contacten die je opdoet tijdens zo’n reis. Niet dat ik nog contact heb met veel van die mensen die ik heb leren kennen tijdens de reizen, maar gewoon de verhalen die ze hebben enzo. Je kunt een hoop van elkaar leren.
Tijdens mijn buitenlandse avondturen (niet dat het er zoveel zijn) heb ik altijd contact gehouden met het thuisfront, via brieven (toen email nog niet zo in was) en mail en websites. Ik vind het leuk om te zeggen dat ik nog veel contacten heb van vroeger en dat is hartstikke top. Als ik 1 of 2 keer per jaar bel is het net zo gezellig als voorheen. En als ik zeg dat ik, net als nu, weer een tijdje wegga, dan is iedereen ook meteen weer enthousiast: echt iets voor jou zeggen ze dan.
Ik vind wereldwijzer ook super, al die info die ik al over Ecuador heb verzameld enzo. En als ik goed kijk zitten er best wat mensen die hier op wereldwijzer zitten in dezelfde periode als ik ga, dus alleen zal ik zeker niet zijn ha ha.
Ik heb best snel vertrouwen in mensen. Soms misschien fout van mij, maar ik moet zeggen, ben nog nooit echt belazerd, dus ik denk wel dat ik op mijn eigen intuitie kan vertrouwen. Maar het is ook wederzijds, mensen vertrouwen mij ook snel, wat hele leuke contacten oplevert. Sommige van korte duur en sommige van lange duur.
Gewoon genieten van alles wat je doet en van iedereen die je leert kennen. Dus ik begrijp zeker wat je bedoelt. Geeft een goed gevoel.

Nou, tijd om af te sluiten, morgen gaat de wekker weer vroeg.

Groetjes,
Barbara

Ja, ik begin meer en meer door te krijgen dat jij het écht begrijpt! Dat kan lang niet iedereen, helaas…

Het maakt ook niet uit of contacten blijvend zijn of niet. Hoewel dat natuurlijk leuk is, hoeft het gewoon niet per se. Op mijn reizen heb ik veel mensen leren kennen, echter nog maar met een enkeling heb ik nu nóg contact. Die contacten zijn dan wel ook supergoed. Heel fijn.

En de contacten die niet blijvend zijn, dat worden goede herinneringen en die neem je zo toch ook nog altijd mee op je verdere reis.

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Oei, ik zie net dat ik in mijn 1ste stukje ‘avonturen’ ontzettend fout heb geschreven :wacko:, beetje dom.

Even leuk om te vertellen nav contacten gemaakt in het buitenland:
Vorig weekend belden er een paar vriendinnen vanuit Spanje, al enige tijd niks van gehoord, met de vraag of ik weer eens die kant op zou komen. Heb ze gezegd dat door mijn Ecuador plannen er dat nu even niet in zit voor mij, maar dat ze van harte welkom zijn hier in Nederland. Vind het heerlijk om dan even te laten zien wat er zo mooi aan ons landje is, want dat is er genoeg. Ze zijn al 1 keer hier geweest en zo ook een andere vriendin. Voor de Spanjaarden die ik ken en hier geweest zijn, staat het Van Gogh museum op #1. Wat ik zo leuk vond aan Ana, was dat ze helemaal verbaasd was van de enorme hoeveelheid maisvelden die ons landje telt. Echt, ze keek haar ogen uit toen we in de trein naar Amsterdam zaten.
En zo ook kreeg ik deze week een mailtje van een vriendin uit Amerika met wie ik op Highschool heb gezeten, ik had echt al bijna twee jaar niks van haar gehoord, behalve dan een algemeen mailtje dat ze een zoontje erbij hadden. Maar ze schreef in haar mail hoe leuk ze het vond dat we elkaar beter hebben leren kennen tijdens onze schooltrip naar Mexico als onderdeel van de Spaanse les die we allebei volgden. Een fantastische herinnering en nog steeds contact :wink: helemaal top dus. Ook al is het contact weinig, het is meteen goed, en ik weet zeker, dat als ik die kant weer eens opga, het meteen weer is zoals vanouds.

Groetjes,
Barbara

Hey meisje,

Dank je voor je reactie! Dat lijkt me inderdaad zeer leuk! Heb het nog nooit gedaan, maar dit jaar zal mijn eerste keer worden. Ik ga namelijk mijn vriend mee naar NL nemen. Zie DEZE TOPIC.

Heb besloten de eerste keer alleen het zuiden van NL te doen en ook een beetje België. Een bezoek aan mijn stad, mijn familie en mijn vrienden uiteraard en daarbij in ieder geval een bezoek aan de Efteling. Verder nog niet veel gepland staan. Dus tips zijn, in DIE TOPIC, nog steeds welkom! :wink:

Liefs,
Carolina