wie is eerder geweest naar chirripo national park en hoe is dit? graag advies en tips hierover.
Een trip organiseren om Chirripó te bezoeken is lastig en dan met name het verkrijgen van entree tot het park. Je kunt namelijk niet ter plekke bij het parkkantoor een ticket kopen. Het toegangsbewijs moet je al twee maanden tantevoren reserveren. Hiernaast worden er per dag maar een klein aantal bezoekers tot het park toegelaten. Wil je vanuit het buitenland reserveren dan kan dit maar je zal dan een beroep op iemand die in Costa Rica is of woont moeten doen om de betaling bij de bank te verrichten. Het alternatief is een tour boeken via een touroperator. Je bent dan uiteraard meer geld kwijt omdat je dan betaalt voor een all-in pakket; gids, huur spullen (slaapzak etc), eten, entree, overnachtingen, etc.
Chirripó is een bestemming voor bergbeklimmers en geoefende wandelaars. Het is circa 9 uur lopen tot het rangersation Base Crestones. Dit is de plek waar je kunt overnachten. Het pad is zeer geschikt om te bewandelen maar op sommige plekken erg stijl waardoor de tocht erg zwaar is. De kwik daalt er ’s nachts tot het nulpunt. Het rangerstations heeft geen enkele vorm van verwarming waardoor je naast proviand (als je geen eten reserveert) ook warme kleding mee zal dragen. Overdag is het tussen 10 en 15 graden. Voor deze trip moet je minimaal 5 dagen uittrekken; één dag om bij het dorp San Gerardo (het dorp naast het park) te komen om daar te overnachten, één dag voor de hike naar het rangerstation, één dag voor de klim naar de top van de Chirripó berg ( op circa 2 uur van het rangerstation) en vervolgens overnachten in het rangerstation en de laatste dag voor de afdaling naar San Gerardo waar je weer zult overnachten.
Veel plezier met de reisvoorbereidingen.
Mario en Manon
Beste Mario en Manon,
heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
groet,
nivita
Wanneer zou je willen gaan? Ik ben in het regenseizoen geweest, en toen ik boven op de berg stond bleek ik midden in een regenwolk te staan. Geen fluit gezien dus, haha.
Er kunnen ondertussen wel wat dingen veranderd zijn, maar toen ik ging kon je bv. geen eten kopen in het base camp en was er enkel ijskoud water. Je kon wel gasvuurtjes huren bij de meeste ho(s)tels in San Isidro, maar ik heb toen gewoon massaal veel boterhammen gesmeerd voor de trip. Ik heb het ook in een dag minder gedaan als hier boven beschreven: je kan gerust na je klim naar de top weer volledig afdalen in één dag. 't Is toch bergaf, en dan kan je uitblazen in je hostel, ipv in een barak zonder aangename doucheopties. Internet hadden ze trouwens wel, ha.
Ik ben overigens in de verste verte geen geoefende wandelaar, en ik heb 10u nodig gehad tot het Base Camp. Best vertrekken voor het licht wordt dus, dan ben je altijd zeker dat je op tijd boven geraakt, en dan kan je halverwege ook even uitblazen (daar is een ‘hutje’ waar je rustig je lunch kan opeten).
Qua kleding: zorg dat je zeker een VOLLEDIGE extra outfit bijhebt. Na mijn klim naar de top in de regenwolk was ik werkelijk doorweekt, en ik was heel blij met die extra set kleding om de rest van de afdaling te doen.