Chinees en martial arts in China

De titel zegt het al. Het liefst zou ik voor een aantal maanden naar China reizen om daar martial arts en de Chinese taal te leren. Na enig zoekwerk op internet heb ik een organisatie gevonden die me hiermee goed kan helpen. Echter kan ik weinig over ze vinden op internet, vandaar dat ik hier wilde vragen of er mensen zijn die het kennen. De organisatie heet http://www.east-westconnection.com/Chinese_Learning_Programs.html

Verder heb ik overwogen om eea zelf te regelen, en dus ook zelf een school te benaderen. Weet iemand van martial arts dojo’s/taalscholen in China die ik hiervoor zou kunnen benaderen?

Verder vroeg ik mij af hoe ik het het beste zou kunnen aanpakken met mijn verblijf daar. Ik vermoed dat een hotel voor een paar maanden te duur zal worden.

Alle tips zijn van harte welkom.

Je kan je melden bij een Martial Art School waar buitenlanders kunnen trainen en verblijven. Met een beetje geluk krijg je een Engelstalige leraar maar met basiskennis Mandarijn maakt het een stuk gemakkelijker om een goede leraar te vinden. Zoek anders eerst een tolk. Gewoon een student ontmoet op straat.

Probeer een van de scholen in de stad Zhengzhou in provincie Henan. De bakermat van Kung Fu. Vlakbij de Shaolintempel in Dengfeng. Er bestaan genoeg scholen voor buitenlanders. Ze vragen iets meer dan voor een Chinese leerling natuurlijk

een voorbeeld school:
http://shaolin-yuntai.com/main/

Het hangt af wat je wil trainen. Tai chi Chuan of een harde kungfu stijl .Zelf was ik in de Tanglangstijl (bidsprinkhaanstijl Seven Star) geinteresseerd .

Ik werd doorverwezen naar de provincie Shandong. Ik heb toen een leraar gevonden in Yantai. Mijn stijl zat ook in Qingdao.

Hoi,

Ik heb zelf een week Shaolin Kung Fu gedaan in een klooster in Dali, daar zat kost&inwoning bij in voor 500 yuan (ca. 80 euro). Wel alleen vegetarisch eten, maar dat moet je er voor over hebben. De monnik die de lessen geeft spreekt Engels en als jij graag Mandarijn wilt leren, kun je zeker met hen oefenen en andersom willen zij wel meer Engels leren.
Ik ben ook in Zhengzhou geweest, bij de Shaolin tempel. Daar is het een erg commercieel gebeuren en ik zou daar zelf niet zo snel een tijd willen zitten. Als je het wel daar wilt zoeken, kan ik je in contact brengen met een Chinees die de tolk is voor een school die wat minder commercieel is.
Je moet jezelf eerst even afvragen wat je graag wilt leren, Shaolin Kung Fu is erg veel show en niet heel praktisch. Als je wilt vechten moet je op zoek naar wat praktischere stijlen, zoals Wing Chun of Xing Yi. Daarvoor zitten in bijna elke grote stad wel scholen.
Ik zou niet met een organisatie in zee gaan, als je gewoon naar China vliegt kun je vanuit een hostel op zoek gaan naar een school. Dan hoef je niet een tussenpersoon flink te betalen voor weinig werk.

Bedankt Andries en Brian, dat zijn tips waar ik wel wat mee kan.

@Andries, graag zou ik wing chun willen trainen. Ik ben natuurlijk nog volop aan het orienteren, maar zou je, hoewel je deze hoek afraad, me aan de contactgegevens kunnen helpen van de tolk waarover je berichtte. Zou je ook iets meer kunnen vertellen over het klooster in Dali? Kan ik daar uberhaupt terecht voor Wing Chun?

Vooral omdat ik het idee van de tussenpersoon heb laten varen (het was inderdaad behoorlijk duur) ben ik nu flink op zoek naar een geschikte school.

Heey Redemeer,

Hoe staan de zaken ervoor? Ik wil ook een tijdjenaar China gaan om een vechtsport te beoefenen. Ik zit nu zelf op kickboxen. Ik ben een beetje aan het rondzoeken op internet. Best lastig om zoiets te regelen.
Ik hoor het wel van je.

Groetjes,

Thalita