Chapada Diamantina : grotten die de moeite zijn

Momenteel bevind ik mij opnieuw in Chapada Diamantina, een nationaal park hier in Bahia (noord oost Brazilië) die velen vergelijken met de Grand Canyon.

Voor diegenen die twijfels hebben over de natuurpracht van dit park hier even een sfeerbeeld

Deze week ben ik even gaan stilstaan bij de vele grotten die er te bezoeken vallen. En ook een selectie beginnen maken van wat er echt een bezoek waard is en welke absoluut te vermijden zijn.

Absoluut te vermijden zijn Lapa Doce (wordt stilaan gevaarlijk omwille van een degenererend plafond en toegangsprijzen worden onredelijk) en Poço Azul (extreem commerciëel en allesbehalve klantvriendelijk)

De grot die, mijns insziens, het meest te bieden heeft op dit moment en dan ook absoluut in uw ‘to-do lijstje’ zou moeten staan is Gruta da Fumaça !
Door de lage en kleine kamers kan je er hooguit in groepjes van 5 personen in en dat maakt het al een stuk aantrekkelijker voor een bezoek.

Hieronder enkele sfeerbeelden

Diegenen die hun lokale cultuurbeleving verder willen laten gaan kunnen er de plaatselijke etno-gastronomie testen in het aanpalend restaurantje waar alles extreem rustiek is. Je kan er bij wijze van spreken makkelijk 200 jaar terug keren in de tijd :wink:

Heb je specifieke vragen over Chapada Diamantina aarzel dan niet om ze te stellen hier of via mail in op mijn site.

Tropische groet uit Lençois :zon02: