Cappadocie als je slecht ter been bent in mei?

Beste reiscollegae!

Wij willen graag ongeveer half mei, naar Cappadocie (vanuit Spanje, waar we wonen). Ik heb echter net een knieoperatie ondergaan, ik kan wel lopen, maar niet lang en zéker niet klimmen. Daarom hebben we bedacht een auto te huren. Ik lees nu echter overal dat Cappadocie vooral een bestemming is om te wandelen/fietsen… dat gaat me echt niet lukken. Heeft iemand ervaring met reizen als invalide/slecht ter been in Cappadocie en heb je misschien tips voor mij? Hartstikke bedankt alvast!!!

Hallo, ik heb 2 jaar geleden de rondreis Cappadocie gemaakt en moet nog een knie operatie ondergaan wegens artrose, ben dus echt niet goed ter been maar is heus heel goed te doen. Alleen als er iets echt klimmen was dan bleef ik beneden en gad mijn fototoestel mee aan de rest de wel ging. Heus, is zoo de moeite waard, gewoon doen !!

Dank je wel! Dat lucht wel op. Weet je dan misschien ook een mooie autoroute van een dag of 4-5 waarbij we onderweg slapen en een soort van kringetje maken (we moeten natuurlijk weer de auto terugbrengen)?? We willen daarna naar Antalya vliegen en dan langs de kust een lange rit maken richting Izmir.

ik heb de Corendon rondreis gemaakt met mijn Turkse vrienden, die in Antalya mee opgestapt zijn, was een hele aparte ervaring, had meteen een privegids bij me, op mijn profiel staat ook een fotoalbum, heb je een indruk.
Als je die rondreis een beetje aanhoudt reis je niet teveel en is het dus zoals gezegd prima te doen. Van Antalya naar Izmir rijden is wel een aardige zit

We hebben een huis in Cappadocië en kennen de omgeving vrij goed. Ook als je voor vervoer aangewezen bent op een auto is er veel moois te zien. Je kunt hele mooie dagtochten maken. Probleem is het gebrek aan goede wegenkaarten. De hoofdwegen staan overal aangegeven, maar er zijn veel mooie weggetjes (vaak gewoon geafsalteerde wegen) die op de meeste kaarten niet voorkomen.
Hier een paar suggesties (je kan de routes vinden op Google maps).

Route 1:
Ürgüp - Mustafapasa (mooie woningen in Griekse stijl) - Cemil (kerkje te zien als je tweede weg links afslaat) - Taskinpasa (overblijfselen van poort aan ade linkerkant van de weg) - Sahineffendi (opgraving met mozaiken) - Mazikoy - Guneyce - Ayvali - Ürgüp.

Route 2.
Ürgüp in oostelijke richting uitrijden bij een V splitsing links aanhouden, na steile helling aan linkerkant mooi uitzicht - richting Aksalur - net voor Aksalur linksaf naar Ulasli, rechtsaf Cokek, weg volgen naar Sofular, richting Karakaya maar voor Karakaya linksaf richting Kayseri. Grote 4-baansweg recht oversteken en onverharde weg volgen naar Karahuyuk, links aanhouden richting Külü. In Külü rechtsaf en weg volgen tot de grote weg van Kayseri naar Ankara. Daar linksaf. na een paar kilometer (nog voor de brug over de rivier Kizilirmak) weer linksaf een onverharde weg op.
Weg komt uit bij de Kizilirmak en buigt na paar honderd meter rechtsaf over een steil bruggetje (zeer pitoresk). Over de brug linksaf en de weg langs de rivier volgen. Prachtig uitzicht op de rivier. Doordat ze een stuwdam aan het bouwen zijn is het water op vele plaatsen zover gestegen dat huizen inmiddels onder water staan. Weg buigt naar rechts af. In Yuvale links af richting Kaplica / Bayramhaci (prachtig wit dorpje met gekleurde deuren) - richting Avanos - Ürgüp.

Route 3.
Van Avanos in westelijke richting langs de rivier Kizilirmar tot Gulsehir.
[Aan de weg van Gulsehir naar Nevsehir is na een paar kilometer het Acik Saray= Open paleis (moet je wel een paar honderd meter lopen vanaf de parkeerplaats maar niet klauteren)]. Van Gulsehir naar Hacibectas (Bectas veli museum is wel interessant en je kunt vlak voor de ingang parkeren) In oostelijke richtig terug door de bergen via Ayhan naar Avanos (bordjes Avanos volgen) of doorrijden tot Ozkonak en van daar via Goynuk naar Avanos.

Hoop dat het een fijne reis wordt. :dag:

Heel erg bedankt voor de mooie routes, daar ben ik ontzettend blij mee, en we gaan ze zeker doen! Heel sympathiek! we hebben heel veel zin in de vakantie hoor!

Prettige reis en ik hoor na afloop graag of het een mooie reis is geweest.

Arnold

In route 1 staat een foutje. Het kerkje in Cemil is de tweede weg rechtsaf.
De mozaïken zijn te vinden aan een weggetje linksaf voordat je het plaatsje Sahineffendi in rijdt (staat aangegeven).

In aanvulling op route 1:
Als je op de terugweg naar Ürgüp na Ayvali op de weg van Mustafapasa naar Ürgüp bent gekomen kan je na een paar honderd meter ook links afslaan naar de Pancarlik Kilse (staat aangegeven). Dat is een kerkje met beschilderingen midden in de natuur met in de nabijheid een klooster (toegang 4 TL pp). Het is er meestal erg rustig en er is een prachtig uitzicht. Je kunt van daaraf weg terugrijden naar de asfaltweg, maar leuker is het om de onverharde weg te volgen, die uitkomt bij Ortahisar. Ga net voor je daar aankomt even wat drinken bij een stalletje aan de linkerkant van de weg (even voordat de weg afdaalt naar de vallei). Mooi uitzicht op Ortahisar. Je kunt van daar ook weer over een onverharde weg verder naar Ibrahimpasa. Ga dan vanaf het stalletje de weg terug maar houdt bij de V splitsing rechts aan.
Vanaf beide plaatsjes kom je uit op de grote weg van Nevsehir naar Ürgüp.

Als je geïnteresseerd bent kun je wat lezen in mijn VKblog op: DPG Media Privacy Gate

@Arnold : als ik dit zo lees wil ik ook weer :))

@Raak: Saampjes??? :wink: :slight_smile:

Beps : tempting tempting :)))

Dank je Arnold, het gaat vast een geweldige reis worden. Ga nu op zoek naar een leuk verblijf in Göreme of Uchisar, een auto huren (tip?) en natuurlijk ook een ballonvaart opzoeken…! Ik doe verslag!

jhonnebier : heel fijne vakantie :vak02: