Cape Argus Cycle Tour

Heeft iemand van jullie hem al eens gereden???

Ik wil volgend jaar deelnemen, het ziet er zo’n prachtige tocht uit, geweldige route, sfeer,… en een unieke manier om een stad en omgeving te zien. http://www.cycletour.co.za/index.php/route/route-map/

Ik twijfel alleen of ik het aankan, de meeste deelnemers zien er heel erg sportief en getraind uit. Ik fiets regelmatig in het weekend voor de lol, dan doen we zo’n 40-50 km. Als het mooi weer is, dan fiets ik wel eens tot aan het werk (22km enkel, doe ik zo’n uur en 10’ over). Maar hier is alles plat natuurlijk, in die 110 km zitten ook een paar klims, waarvan de 2 zwaarste op het einde. Ik hou van fietsen maar ben echt geen sportfreak.

Dus ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die hebben deelgenomen!!

Niet zelf gereden, wel een echte fietser :wink:
Zit elke week minimaal 350 kilometer op het fietsje, dus ik rijd heel wat af. Denk dat je dan ook beter terecht kan op een wielrenforum of mountainbikeforum. Deze mensen weten echt goed waar ze over praten en kunnen je zelfs eventueel helpen bij een trainingsschema oid als je hem echt wilt rijden.

Als ik het zo gauw even goed zie nemen hier veel wielrenners aan deel, maar ook enkele andere fietsers. Belangrijkste vraag die er bij mij direct op komt: ben je gewend om op een racefiets te zitten? Zo niet, zou ook sowieso goed nadenken of je wel 110 km wilt fietsen. Mocht je het alsnog willen fietsen dan zijn er een aantal dingen belangrijk: koop een broek met zeem. Koop wel kwaliteit, want anders helpt het nog niks. Koop in Afrika flink voeding voor op de fiets als dit er niet bij inbegrepen zit. Je gaat je koolhydraten nodig hebben, ontbijt dan ook zeer goed! Een pasta zou ideaal zijn. De heuvels zullen zwaar zijn, maar niet onmogelijk. Zeker gezien de tijden die er worden gereden is dit niet heel erg moeilijk. Daarnaast ziet het er niet uit alsof het heel erg steil is, dus dat zal in ieder geval schelen. Zijn wel lange klimmen.

Mijn adviezen:

• Stel je doel op: genieten, overleven of snel zijn? (Ik zou voor genieten gaan, heb je het meeste aan)
  • Sla voldoende voedsel en water (!!) in! Je gaat het warm krijgen en dorst krijgen
  • Train gewoon eens in de week of twee keer per week je conditie, hardlopen, mountainbiken of wielrennen (inclusief heuvels het liefst) zijn erg geschikt.
  • Train eens in de week op cardio, wederom is mountainbiken of wielrennen hier erg geschikt voor.
  • Start niet te snel, liever op het einde energie over, dan helemaal kapot zijn.
  • Ontbijt gigantisch goed (aanrader: PASTA!!!)
  • Ben bereid 6 uur op de fiets te zitten (gem. snelheid onder de 20 per uur)
  • Koop een fietsbroek met zeem!! Of desnoods een onderbroek met zeem. Hierdoor krijg je minder last van een houten kont.

Tenslotte wil ik je best verder helpen, maar ik weet niet naar welke informatie je precies zoekt. Vraag maar raak! Wat betreft veiligheid en dergelijk kan ik je helaas niet helpen, wel met fietstechnische zaken. Ook waar je op moet letten bij het huren van een fiets bijvoorbeeld.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Mattie!

Mijn doel is echt vooral genieten, en ik zou het geweldig vinden moest ik 110km kunnen fietsen. Ik geloof er in ieder geval in. Ik heb de vraag al gesteld op een Zuid-Afrikaans wielerforum en daar krijg ik alleen hyper- enthousiaste reacties, heel erg leuk natuurlijk maar het blijft moeilijk om in te schatten wat voor de één makkelijk is, is voor de ander misschien wat moeilijker.
Daarom was ik vooral op zoek naar reacties van mensen die deelgenomen hebben, om te horen wat hun conditie vooraf was etc.

Zoals gezegd fiets ik nu regelmatig maar gewoon recreatief. Deze morgen ben ik bv met de fiets naar het werk gekomen: 22km - 1u06’ , ik fiets gemiddeld 20km/u als het vlak is en met niet té veel tegenwind. Broek met zeem heb ik al! :slight_smile: In het weekend gaan we vaak fietsen voor een uur of 2-3, meestal rond de 40km.
Mijn geweldigste prestatie was vorig jaar in New York de 5 Boro Bike Tour: een tocht van 65km door New York, ge-wél-dige ervaring! Die tocht was supermakkelijk, vooral omdat ik zo’n kick kreeg van fietsen op die brede wegen zonder auto’s. Ik was ook totaal niet moe, ik had hem op het einde nog wel eens willen doen, zooooo geweldig! Dus ik reken er op dat ik ginds ook een (groot) stuk op adrenaline kan rijden

Op dit moment is trainen makkelijk natuurlijk, mooi weer, lange dagen. Als ik de tour nu in augustus zou moeten fietsen, dan zou ik dat volledig zien zitten! Maar de Argus is op 8 maart, dwz dat wij uit de winter komen en trainen in de winter is minder evident, koud, regen, korte dagen…
Anderzijds, waarom zou ik het niet doen?? Als ik onderweg echt niet meer kan, laat ik nog altijd mee met de bezemwagen, niet?

De fietsverhuurders in Kaapstad zijn allemaal heel erg voorzien op dit evenement. De meeste verhuren fietsen in die week enkel voor 5 of 7 dagen: zo kan je ook op voorhand al een paar dagen proefrijden. De kwaliteit van de huurfietsen ziet er heel erg goed uit, beter dan met wat ik thuis rijd zelfs :slight_smile: Een racefiets ben ik niet gewoon en wil ik liever niet, zo’n kromme houding is niks voor mij. Ik wil eerder een MTB achtige fiets, zoals de Level 4 op deze pagina

Ik heb ook al naar massa’s filmpjes zitten kijken, ziet er echt geweldig uit, toch? Can’t wait!

Fietsen daar is zeker anders en je moet wel goed getraind zijn.
het is erg warm en de route is niet vlak, integendeel, veel, constant klimmen en dalen allemaal.

trainen gaan we zeker doen! ik ga mij ook zo’n camelback rugzak kopen om veel water mee te kunnen nemen

heb jij al eens meegedaan Annemieke?

Dat is vrij duidelijk, genieten staat centraal. In principe is 110 km te doen, maar wat annemieke ook zegt: reken op veel stijgen en dalen. Ga eens een keer naar Zuid-Limburg of naar Nijmegen en ga eens heuvels rijden. Door te kijken hoe dit je bevalt, denk ik dat je ook kan bedenken hoe het daar bevalt. Het is daar warmer, maar dat hoeft geen problemen op te leveren. Drink gewoon genoeg! Doordat je genietend wil rijden, scheelt dit ook in de warmte.

Uit je reacties blijkt ook dat je het ontzettend mooi vindt, wat eigenlijk het belangrijkste is. Probeer je daar tijdens de rit dan ook op te focussen. Ideaal zou zijn om dit met iemand te fietsen, met een hoger niveau dan jouw niveau. Reken er absoluut niet op, dat je op adrenaline kan rijden. Adrenaline helpt je een tijdje en geeft een kick, maar niet lang genoeg voor deze rit. Natuurlijk kan je er gebruik van maken, maar waarschijnlijk hooguit een uurtje. Zeker met veel heuvels, continu klimmen, dalen vergt veel energie. Het wisselen kost ook weer energie, toch anders dan in New York denk ik zo.

Trainen in de winter is niet heel erg moeilijk. Kies eventueel voor een sportschool, ga fietsen (buiten is het koud, kleding kan helpen) of hardlopen (zelfde geldt)! Doe dit dan ook echt, dit zorgt er voor dat je beter kan genieten. Door je conditie op het niveau te houden dat je hebt tijdens de zomer, voel je je daarnaast ook nog eens fitter. Om je conditie op dit niveau te houden voldoet fietsen vaak al, als je dit geregeld (3 maal per week een 20km) doet, zal je conditie niet slechter worden.

Ook nummer 4 is een vrij sportieve fiets. Ben je hieraan gewend of heb je een echte stadsfiets? Echte mountainbikes zijn nog erger dan wielrenfietsen. Mountainbikes zitten namelijk ongemakkelijker en nerveuzer. Komt voornamelijk door je houding en de druk op de handen. Een aanrader sowieso nog: handschoentjes!! Nummer 4 is prima, mits je wel een sportieve fiets gewend bent. Anders even overleggen met een lokale fietshandelaar.

Ik heb geen idee hoe het met de veegwagen zit, maar denk toch dat dit niet heel gemakkelijk is? Veegwagens zullen er wel zijn, maar weet persoonlijk niet hoe het geregeld is daar. Weet dat het in wiellerrondes in Nederland vrij goed geregeld is, maar soms wel een discussie kost om mee te mogen.

Tenslotte: huur op tijd een fiets. Gebruik de fiets voor zoveel mogelijk. Fiets wat heuvels op, probeer een keer die route te rijden (als het veilig is hoor, anders niet) en zoek jouw ideale manier van fietsen op de vreemde fiets. Klinkt wel echt als een geweldig plan, ik zou zo mee willen gaan! :wink:
Ennuhm, basiskennis zoals een ketting weer er op leggen en een band vervangen (of plakken) heb je? Anders zou ik dat ook nog leren!

http://www.cyclechallenge.co.za

Nee nooit meegedaan en zal ik ook niet.
Er is nog een geweldige fiets tocht en die is 94,7 km. Maar dan buiten Johannesburg, elk jaar zitten wij dan ook ingesloten daardoor. Ook geweldig evenement ieder jaar en heel veel deelnemers.

er 3 een voor kinderen, een voor MTB,s en een voor racefietsen.
het terrein is ook niet vlak, maar met lichte hellingen. Toch moet je hier ook voor trainen. En je feite op hoogte op ongeveer 1700/1800 km hoogte. Kan ook warm zijn. Dus wel goed voor trainen. Je begint vroeg dan ook, maar dat is normaal,hierin Zuid Afrika.

deze is misschien gunstiger in november namelijk
inschrijven voor buitenlanders lees bij de. FAQ

Hoi,
Annemieke, we gaan 3 weken naar ZA en willen Kaapstad en de tuinroute doen tot aan Addo elephant NP ongeveer en terug. We komen dus niet in de buurt van Jo’burg.

@Mattie,
ik ga inderdaad moeten trainen en zorgen dat ik in de winter mijn conditie op peil hou! Ik woon in Belgie overigens, en kan wel makkelijk naar de vlaamse Ardennen gaan om daar een paar keer te trainen. Zolang het niet regent en sneeuwt… Sportzalen/gyms vind ik verschrikkelijke plaatsen en lopen doe ik niet graag/kan ik ook echt niet, liever buiten in de frisse lucht! Zwemmen doe ik wel nog graag, kan in de winter ook makkelijk
Thuis rij ik met een “hybride” maar 't is eerder een stadsfiets, een Trek navigator T300

Het zal idd lastiger zijn dan in NY(die fietstocht kan ik ook alleen maar van harte aanbevelen!!!) maar ik heb er wel ongelooflijk zin in :slight_smile: En de laatste 10 km zijn alleen maar bergaf :biggrin:

Iedereen mag aan de Tour meedoen vanaf 13 jaar. Naar wat ik lees, is de veegwagen wel goed georganiseerd: bij elke refreshment area onderweg is er een verzamelpunt voor wie wil opgeven. (vorig jaar hebben er ong 1500 van de 35000 opgegeven)

zo, dan ga ik nu eens een route voor vandaag uitstippelen!

Zelf ben ik ook niet van de sportzalen hoor :wink:
Dan raad ik je dat aan om eens te doen, een dagje daar echt rondrijden op de fiets. Maak er een dagtocht van! Ik denk overigens dat je het (als je gewoon zoveel fietst als je nu doet) ook wel haalt, maar dat momenten echt enorm zwaar zijn.
Je zegt zelf zwemmen, helemaal prima! Zwemmen is ideaal om goed te leren ademhalen en conditie te trainen. Daarnaast is het nog eens goed voor veel spieren ook.

Hmm… Lastig, heb je wel eens op een sportfiets gezeten? Weet je hoe dit aanvoelt als je rijdt? In Zuid-Afrika zou ik overigens de fiets echt af laten stellen naar jouw maten en jouw gewicht. Laat de verhuurder het aanpassen en opmeten, als het goed is weten ze wel hoe dit allemaal zit. Is namelijk beter voor de doorbloeding, waardoor het makkelijker wordt.

Veegwagen is top! Goed geregeld, dus dat scheelt veel kopzorgen :wink:
Haha, veel plezier met fietsen!

gisteren 41km gefietst op 2u05’

dit geeft een goed profiel van de race MapMyRide