Campings tussen Darwin en Alice Springs

Hallo,
Wij zijn van plan om in een 3tal weken in midden september met een 4x4 camper vanuit Darwin naar Alice Springs te rijden.
Tijdens deze reis hadden wij gedacht om Kakadu NP, Litchfield NP, Katherine Gorge, West Macdonnell NP, Kings Canyon en Ayers Rock te verkennen.
Heeft er iemand ervaring met campings gelegen in deze NP’s of langs deze route?
En kan (of moet) men deze campings op voorhand boeken.
En hoe zit het met wildcamperen?
Verder zijn we nog aan’t twijfelen of we naar Gregory NP zouden gaan. Het lijkt ons een goed NP om een 4x4 route te rijden, of zijn we verkeerd? Of heeft er iemand een beter idee i.v.m. een 4x4 route?
Heeft er iemand nog weet van mooie of leuke plaatsen langs onze vooropgestelde route?
Wij wandelen graag in de ongerepte natuur.

Met dank op voorhand
Phille.

Hi!

Heb helaas geen ervaring met de route van Darwin naar Alice.
Ik ben wel van Alice naar Tennant Creek gereden om daar af te slaan naar de oostkust,
Wij hebben in de outback over het algemeen alleen gekampeerd. We hebben ook bij Ayers rock op de camping gestaan. We zijn daar op de bonnevooi naar toe gereden en hadden gewoon plek. Dat geldt trouwens voor alle campingsites, alleen aan de oostkust hebben we van te voren gebeld omdat in die periode ook de australiers vakantie hadden en het dus erg druk is op de campsites.
Houdt er wel rekening mee dat het erg heet kan zijn in het Northen Terr. dus met kamperen wordt het soms wel een beetje kramperen :slight_smile:
wild kamperen is op sommige plekken toegestaan maar is niet altijd aan te raden. Let gewoon goed op! De campsites in OZ zijn best goedkoop dus voor het geld zou ik het niet laten.

Ligt een beetje aan de tijd van het jaar.
In Kakadu hadden wij augustus 2008 totaal geen problemen om een kampeerplaats te vinden. Er zijn geloof ik iets van 8 of 10 kampings met facilities (stroom, water, etc.) in het NP. Wij hebben o.a. overnacht in Aurora Kakadu (aurora resorts.com.au of zoiets). Ook in Jabirru is geloof ik een Aurora park.
Verder zijn er campings “with no facilities” (free camps, etc) bv in de buurt van Ubirr. Zonder facilities wil meestal zeggen geen stroom of water bij de campingplaats, wel een centraal gelegen douche en toilet. Warm water in alle gevallen alleen bij zon en niet te veel douche gasten. Vaak ligt er (afhankelijk van de tijd van het jaar) wat stook hout om 's avonds een vuurtje te stoken.
Free Camping is over het algemeen goed te doen (alhoewel mijn dochters daar een andere mening over hadden), meestal schoon, etc. Alleen op tijd eten en op tijd naar bed of je moet je redden met wat kleine lampjes of zo. Vaak is er nog wel een ander koppel op zo’n campground en veel Australiers hebben een generator bij zich en de meeste staan altijd open voor een praatje.
Meestal komt 's avonds de parkwachter even langs om kampgeld op te halen, ik geloof iets van tussen de 5 en 10 AU$ per persoon. Soms komen mensen tegen 20-21 uur op een free camp aan en vertrekken in alle vroegte 5-6 uur (die betalen dus niets). In het donker rijden is trouwens niet aan te raden.

Ook in de regio rond Katherine zijn genoeg caravan parken dus ook daar heb je geen problemen om iets te vinden. Verder een paar uur richting richting Alice heb je Mataranka Homestead en vervolgens Three Ways (tankstation) en dan stopt mijn ervaring. Three ways is alweer 20 jaar geleden dat we daar zijn geweest dus kan je niets vertellen over de kwaliteit. Trouwens als je veel gaat rijden let even op waar je je goederen inslaat bij sommige winkelketens (BV Coles) krijg je kortingsbonnen voor de (Coles) tankstations als je boven de AU$ 20 aan waren koopt.

Ten aanzien van wandelen in ongerepte natuur. Oké, wij zijn niet naar echt afgelegen plekken gegaan, maar ik had af en toe de indruk dat het op de iets bekendere plaatsen in Kakadu drukker was dan bij ons op een zondagmiddag in het Dilsener bos. Litchfield stond dit jaar niet op het programma kan je dus ook niets vertellen.

Mijn Neef en familie was afgelopen zomer wel in Gregory NP en die wist mij te vertellen dat hij twee dagen in het park niemand was tegengekomen. Hij was wel naar een free camp gereden.

Ter voorbereiding had ik de AA road Atlas Australia bij de ANWB gekocht geeft je al een goed idee van campings langs de wegen. Ook in de Lonely planet Travel survival gids kun je veel info vinden.

Groetjes

Wim

Hallo,

met dank voor de reacties!:nod:

Een aantal jaren geleden trokken wij door Namibie en konden we overal (supermarkten, tankstations,…)brandhout kopen voor de barbeque. Is dit ook zo het geval in Australie?

Ik denk dat we op voorhand alleen de camper gaan huren en ter plaatse zullen zien voor de campings. Ik vind trouwens op internet toch geen site waar ik de campings in de vershillende NP’s kan reserveren.
Of is dit toch geen goed idee???

Thanks,
Phille

Hoi Phille,

Ik kan mij niet herinneren dat ik brandhout in de supermarkten gezien heb. In sommige tijden van het jaar is men ook niet zo gelukkig met open vuren.
Wat je wel in Supermarkten vind zijn kleine barbeques die je een keer kunt gebruiken en daarna weggooit, soort van Aluminium bakje met houtskool in en Al rooster er bovenop. Ik heb die hier in NL en Be ook wel eens gezien.
Maar een ander feit, in zijn algemeenheid hebben veel campings een barbeque klaar staan voor algemeen gebruik. Vaak zijn deze ook nog gratis (tenminste onze ervaringen). Na gebruik schoon achterlaten. Af en toe kom je ook wel eens ergens een BBQ tegen die niet zo schoon is. Maar ook daar hebben de Aussies wat op gevonden. In supermarkten kun je een soort van Teflonfolie kopen die je dan op de BBQ kunt leggen. Deze kun je meerdere keren gebruiken. Andere optie, kun je bij de camper verhuurder geen BBQ bijhuren?

Ten aanzien van campings vooraf boeken. In Kakdu NP en Katherine hebben wij dat niet gedaan (ook op andere plaatsen onderweg niet). Als je rond 14.00 of 15.00 uur op de plaats van bestemming bent, is er altijd nog wel iets vrij. Check wel even of er geen evenement in de buurt is, want dan zou je wel pech kunnen hebben. Wij hebben dit in Broome meegemaakt. Toen wij aankwamen werd de dag erna de Broome Cup (paarden races) gereden. Gevolg was dat Broome overvol zat en wij royaal buiten Broome terecht kwamen. Maar ook daar werden wij goed geholpen.

Als het zo uitkomt dat je laat op de plaats van bestemming aan komt zou ik adviseren om vooraf even te bellen. Vooral als je min of meer gedwongen bent om op een “camping” bij een roadhouse te overnachten.
Bij roadhouses kan het vaak in een keer druk worden vooral later op de middag. Aussies vinden het heel gewoon om ontzettend vroeg te vertrekken 5.00 - 6.00 uur(als het dus licht begint te worden) en vroeg in de middag aan te komen op hun overnachtingsplaats. Ik heb mensen gesproken die reden bij het eerste licht weg en stopten al om 12.00 uur op de plaats van bestemming. Zij hadden dan ca. 6 -7 uur gereden die dag. Die mensen lagen dan ook al om 21.00 uur in bed. Het is maar wat je wilt.

Groetjes

Wim

wij hebben geen enkele camping op voorhand geboekt en overal plek gehad. Elke roadhouse onderweg heeft wel een campground dus elke 100 km zon beetje is er wel een kampeerplek

Vanuit Alice springs

Stuarts well, een beetje vreemde camping met alle borden van aliens ed maar de eigenaar probeert er wel wat van te maken met zelfs een treintje om een stukje in te rijden. 28 dollar powered site

Daly waters pub campground: Een must! barra en beef bbq savonds. bijzondere ervaring. 10 dollar unpowered site

. In Mataranka zijn wij gebleven bij de territory manor. Een caravanpark vlak bij de bitter springs, naast de beide hotsprings voeren ze hier ook barramundi. Een gratis iets waar je lekker even kunt zitten en wat eten. De Barramundi worden om 9.30 en 13 uur gevoerd. Heel bijzonder om te zien.

Katherine, Wij zijn gebleven in de low level camping van Big4, goede camping maar wel duur. 44 dollar
en 1 nacht in het nitmiluk campground bij de katherine gorges, goede kamping en stuk goedkoper. 28 dollar

in Kakadu zijn een hoop gratis en goedkope campgrounds. Wij zijn gebleven in Merl campground maar een leger van muggen tegengekomen. In de gagdju lodge in cooinda betaal je meer maar wel een goed zwembad erbij. Fijne camping en de cruise op de yellow river is duur maar wel aan te bevelen.

lychfield zijn wij gebleven bij de Lytchfield van en caravaning park, fijne camping. Zeer goed en goedgeprijsd eten. 32 dollar

Darwin: Howard springs caravan park, big 4 camping. 23 km van darwin af dus 20 minuten rijden naar de stad. ook fijne camping. 32 dollar

Hey Nica;

met dank voor de reaktie!

Zijn jullie in Alice Springs ook op een camping gebleven, en zo ja welke?

Thanks.

in alice springs zijn wij in de mcdonnell ranges caravan park van Big 4 gebleven. Met pannekoekenontbijt op zondagochtend. Dure camping maar met springkussen en speeltuin voor ons een goede plek om met de kinderen te verblijven. Je hebt ook nog van toptouristparks en familyparks er goede campings die goedkoper zijn.