Cahuita naar Dominical

Hallo Costa Rica kenners,
Kunnen jullie mij vertellen of het (in maart) haalbaar is om in 1 dag van Cahuita naar Dominical te rijden met een huurauto?

Alvast bedankt!

ja dat kan in één dag. Vertrek 's morgens wel op tijd.
Routebeschrijving:
[ul]
[li]Ga richting Limón. [/li][li]In Puerto Limón ga je linksaf richting San José.[/li][/ul]Ø Je ziet hier grote containers van de producenten van bananen en ander fruit. Dit is de grootste haven van Costa Rica.
[ul]
[li]Dan rijd je richting Siquirres en langs Guápiles richting San José. [/li][/ul]Ø Je volgt de weg (nummer 32) door het Nationale Park Braulio Carrillo en passeert de enige tunnel die Costa Rica rijk is.
[ul]
[li]In San José ga je onder een viaduct door en 600 m daarna linksaf.[/li][li]Volg deze weg tot de stoplichten met een bord San Pedro, ga hier rechtsaf.[/li][li]Op het volgende kruispunt rechtdoor.[/li][li]Bij kruispunt met stoplichten rechtdoor.[/li][li]Rotonde met grote vlag van Costa Rica recht oversteken, volg San Pedro.[/li][li]Bij de stoplichten bij de Citroen garage rechtdoor, rechterbaan aanhouden, ga schuin rechts naar beneden naar de rotonde met de fontein, San Pedro / San José volgen.[/li][li]Op de rotonde met de fontein links af, dus de rotonde drie kwart volgen, richting San Pedro.[/li][/ul]Ø Je komt nu op een hele drukke weg, de rechter rijbaan voor de stoplichten is bedoeld voor degenen die rechts af slaan, volg hier dus zoveel mogelijk de linker rijbaan. Andersom, bij een afslag links af: volg hier de rechter rijbaan.
[ul]
[li]Volg deze weg zo’n 2 km, na grote winkel Domus (aan de rechterkant) de borden Carthago volgen, je gaat eerst over de snelweg heen om aan de andere kant in te kunnen voegen.[/li][/ul]Ø Houd wat kleingeld bij de hand voor de tol.
[ul]
[li]Volg de snelweg naar Cartago, houd zo veel mogelijk de rechterbaan aan**.**[/li][li]Ga bij Cartago rechtsaf richting San Isidro del General. Deze weg is de Interamericana.[/li][/ul]Ø Je rijdt nu de bergen in. Kijk nog eens achterom voor een uitzicht op Cartago en de Volcan Irazú die achter de stad ligt (het is een beetje afgeplatte berg).
Ø Bij “Jack en Charlie” kun je leuke souvenirs kopen.
Ø De Interamericana richting het zuiden is een weg die door de Cordillera de Talamanca voert, de grote bergketen in het zuiden van Costa Rica. Je komt langs de hoogste punten van het land: Cerro de la Muerte (Berg van de dood, 3491 meter) bijvoorbeeld, waar het zo koud kan zijn dat in vroeger tijden de mensen soms niet over de berg heen kwamen.
Ø Neem een kop koffie bij La Georgina bij KM 95!
Ø - De weg is overal tweebaans, dus wacht tot je de ruimte hebt om in te halen. Er kunnen altijd tegenliggers om de bocht zijn!

• Pas op met vrachtwagens: deze rijden zo mogelijk nog langzamer naar beneden dan naar boven.
  • En wat hoger in de bergen kan het gebeuren dat je opeens in de wolken rijdt!
    [ul]
    [li]Op een gegeven moment rijdt je de bergen uit naar San Isidro del General. Bij de McDonald’s staat een bord: sla hier rechtsaf richting Dominical.[/li][li]Rijd door de stad tot je eruit bent. De weg gaat dan weer de bergen in. [/li][li]Langzamerhand zie je tussen de heuvels door een glimp van de Pacifische Oceaan. [/li][li]Uiteindelijk kom je op een T-splitsing. Ga linksaf richting Dominical, na 200 m rechts af het dorp in over een enorme hobbelweg.[/li][/ul]Succes
1 like

En hoe lang duurt deze reis?
Welke plaats is een leuke stop om te overnachten?

ongeveer 6,5 uur rijden, zonder stops gerekend. Leuke stop is bij km 81 van de Interamericana tussen Cartago en San Isidro, de afslag nemen naar San Gerardo de Dota. Dan ben je in een gebied met de nevelwouden waar je ook de quetzal zult vinden. 's Morgens om 6 uur met een gids mee op zoek naar deze vogels, om 9 uur ontbijten en daarna rijd je weer door. Dan is het tot aan Dominical nog 2,5 uur, Uvita en Ojochal 3 uur rijden.

Bedankt! Leuke tip.

De routeplanning voor onze reis van 3,5 week Costa Rica (v.a. 27 nov)gaat naar z’n afronding toe (normaal ben ik niet van het vastleggen, maar we reizen met een klein kind, dus dat is nu niet handig) en ik moet nog een laatste beslissing maken; wie wil meedenken?

Route tot nu toe:
Na de >>> naar Allajuela (2 nachten)
Cahuita(4 nachten)
Puerto Viejo de Sarapique (3 nachten)
San Gerardo de Dota (2 nachten)
Hacienda Baru (4 nachten)
Tarcoles/Carera (2 nachten)
Samara (4 nachten)

Nu hebben we daarna nog drie nachten over voordat we de laatste nacht weer in Allajuela doorbrengen.
Wat te doen:

• Een aantal verblijven verlengen en geen extra plaats toevoegen
  • Arenal (maar de vulkaan slaapt heb ik begrepen…)
  • Monteverde (of is San Gerardo de Dota voldoende?)
  • Palo Verde (veel muskieten? misschien niet handig met klein kind)

Onze focus is: relaxen en wildlife (vooral vogels) dus geen canopy toeren en allerlei lange dagtochten, dat gaat niet met onze kleine man erbij.

Ben benieuwd naar jullie adviezen!
(en ook bedankt voor de adviezen tot nu toe, door het lezen van dit forum ben ik al veel te weten gekomen)

Hartelijke groet Deborah

De Arenal slaapt inderdaad, met een beetje fantasie is er wel stoom te zien. Het is een van de mooiste kraters van Costa Rica, wel de moeite waard om te zien. Gelukkig is de vulkaan omrings met waterparken waar je heerlijk in het natuurlijk verwarmde water kunt badderen, dat is wellicht een optie.

Normaal gesproken zou ik zeggen, als je in Alajuela bent ga je naar Poas. De afgelopen weken regent het echter de hele dag en ik zier hier nog niet veel verandering in komen. Niet is het alleen vervelend om door de regen de bergen in te gaan, ook zijn de kraters gewoonweg niet te zien. Een tripje naar La Paz zou kunnen, dit is een (gedeeltelijk) overdekt park. Met een grote vogeltuin waar je o.a toekans kunt voeren, een grote vlinder en bloementuin en uiteraard de watervallen.

Als je zo’n kleine man bij je hebt zou ik het verblijf bij elk hotel verlengen. Kleine kinderen houden niet van veranderingen en elke keer verhuizen. Geef hem de kans ergens een beetje te wennen. Wordt hij vrolijk van en jij dus ook!
En, ook al heb je een klein kind bij je, zou ik niet alles nu al alles vastleggen. Juist niet! Laat het een beetje afhangen hoe hij zich ergens voelt. Als hij een dagje niet zo lekker is, door klimaat wisselingen, eten enz, dan blijf je nog een dagje langer.
Ik spreek uit ervaring, we krijgen hier vaak gezinnen met kleine kinderen.
Veel plezier en een goede reis,
Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com