In december/januari ga ik 6 weken naar Australie. Ik start in Cairns. Na een paar dagen Alice Springs, wil ik in 5 weken van Cairns naar Sydney reizen. Ik reis als meisje alleen, en doe dat graag met openbaar vervoer, de Greyhound.
Ik lees echter verhalen over verschillende buspassen en manieren om deze te kopen. Ik ben 25 en heb me laten vertellen dat je dan korting krijgt?
Hopelijk kunnen jullie me helpen bij de volgende vragen:
Welke buspas raden jullie aan van Cairns naar Sydney in 5 weken?
Is het verstandig deze hier vast te kopen of is daar handiger/goedkoper?
Heeft iemand ervaring met kopen van een buspas bij reisorganisaties in NL?
Cairns-Sydney is prima te doen met het openbaar vervoer. Op veel plaatsen komen bussen en ze rijden redelijk frequent.
Ik zou een kilometerpas nemen voor Sydney-Cairns. Koop zeker een paar honder km minder dan de afstand is, omdat het mogelijk is dat je misschien 1) met andere mensen meerijdt 2) sommige stukken met andere bussen rijdt.
Ik zou de pas gewoon via internet kopen (www.greyhound.com.au). Geen enkel probleem. Je kunt er direct gebruik van maken. Tip: heb je een YHA/NOMAD/VIP-pas? Dan kun je ook korting krijgen (kijk dit even na, want ik weet niet of regels ondertussen weer aangepast zijn). Qua prijs maakt dat volgens mij niet zoveel uit.
Nog een vraag: raad je een kilometerpas aan of juist een minitraveller pas (geloof dat dit de naam was, in ieder geval een pas voor een bepaalde route die je alleen in één richting kunt maken)
Thanks weer!
Ik zou zeker niet kiezen voor een pas die je alleen op een bepaalde route kunt gebruiken. Je weet namelijk nooit wat er tijdens het reizen gebeurt. Soms kom je op heel andere plaatsen uit dan je had gepland…en dat maakt het reizen zo mooi!
Ik ben net terug van 8 maanden australie en ik raad je zeker geen buspas aan. Net zoals iemand anders al zei, met reizen veranderen je plannen elke dag! Ik heb uiteindelijk altijd een lift gevonden/meegereden met vrienden en als je dan toch een keer de bus moet nemen dan regel je dat dezlefde dag/dag van te voren wel. Het is net hoe flexibel je wil zijn…
ik ben het ontzettend eens met anneaustralie,
had zelf ook een greyhound bus pas van sydney naar cairns, ben uiteindelijk ook wel in cairns beland, maar omdat mijn reisroute en plannen zo vaak zijn gewijzigt heb ik de pas maar letterlijk 4 keer gebruikt, en daar betaal je dan best veel geld voor… erg zonde dus! Het openbaar vervoer is een stuk goedkoper.
Ik heb sydney en cairns gedaan met een buspas van ozexperience. Dit is een zusterbedrijf van Adventure tours australia. Je betaalt meer voor zo’n pas als bijv. een greyhound buspas, maar je krijgt op sommige plaatsen leuke aanbiedingen en ze vertellen je onderweg wat er op de volgende stopplaats te doen en te zien is, en helpen je aan een plek in een hostel als je zelf nog niks gereserveerd hebt. 't gevaar van zo’n pas is inderdaad dat als je plannen wijzigen, je duur uit bent.
Succes met besluiten wat je wilt en een goede reis.