Bumba meu Boi Festival - Noord Oost Brazilië

.
.
Wakker geworden door bovenstaand bericht van Mark besef ik ineens dat vrijwel niemand iets weet van de rijke tradities van het Noord-Oosten van Brazilië. Dat is jammer want onbekend maakt onbemind. Terwijl met name Maranhão en de hoofdstad São Luis veel te bieden hebben. In dit topic zal ik een aantal hoogte punten uit de provincie Maranhão de revue laten passeren.

Bumba meu Boi festival in São Luis, Ma

Door mij vertaald artikel van 26 juli 2011 uit The Rio Times

Door Rob Sawers, Reporter

RIO DE JANEIRO, Brazilië - Het doet denken aan s’werelds beroemdste carnaval van Rio, met wilde straatfeesten, uitgebreide kostuums, parades die luid Afro-Braziliaanse muziek spelen, dit is São Luís 'Bumba, meu-boi festival. Het vieren van de maand van São João (Sint Jan), het festival duurt van juni tot juli en trekt bezoekers uit heel Brazilië en de hele wereld.

Optreden van dansers and muzikanten in het ‘Centro Historico,’ photo by Rob Sawers

Het festival met dansers en muzikanten vindt plaats in het ‘Centro Historico’, foto Rob Sawers. Het festival is losjes verbonden met de viering van Sint Jan, maar christelijke elementen zijn er nog maar weinig in deze voorstelling van lokale folklore. De groepen van dansers en muzikanten paraderen in felgekleurde kostuums, die verschillende mythische personages vertegenwoordigen, door de straten van het ‘Centro Historico’.

Voor degenen die de subtiele elementen in de kostuums en de nummers kunnen intrepeteren, het Bumba-meu-boi festival verweeft de legendes en de geschiedenis van het noorden van Brazilië. De belangrijkste attractie van het Bumba-Meu-Boi straat parade is de Boi (Portugees voor “Stier”).

Elke dans groep siert hun eigen Boi in hun eigen stijl, en individuele dansers brengen ook een aantal van hun eigen persoonlijkheden tot uiting in hun kostuums. Het is gebruikelijk dat de kostuums een mix tonen van de traditionele Maranhanse kenmerken met een vleugje van de kenmerken van de populaire voetbal teams.

De muziek die de Bumba-Meu-Boi troepen spelen is erg levendig en is het product van de mix van de Amazone en de Noordoost Braziliaanse cultuur. De percussie-instrumenten zijn in de eerste plaats van de inheemse Amazonegebied oorsprong, de ritmes en klanken van de muziek zijn afkomstig van de traditionele Afrikaanse slaven gezangen.

São Luís is inderdaad beroemd om zijn zo verschillende Afro-Braziliaanse cultuur, reggae uit de hele wereld kan men op alle uren van de dag en nacht horen op de vervallen koloniale straten van de stad.

Een groep in kostuum kijkt tijdens het wachten op hun beurt naar het optreden van een andere groep, photo by Rob Sawers.

Om dicht bij de bezienswaardigheden en het geluid van het festival te zijn, adviseren wij reizigers een verblijf in het Pousada Portas da Amazônia. Het hotel ligt in Centro Historico in het voetgangersgebied, aan de met kinderkopjes geplaveide Rua Giz, het gerenoveerde koloniale gebouw heeft meerdere binnenplaatsen getooid in bloemen, mooie zithoeken, en grote, schone kamers.

Ontbijt in de grote binnenplaats is erg uitgebreid, met een assortiment van taarten, broodjes, sappen, en een zeer goede koffie. Ongelooflijk, de boom op de binnenplaats is de thuisbasis van een drie-tenige luiaard, die hangt hoog boven terwijl de gasten te genieten van het ontbijt. Reserveren kan online of via de telefoon worden gemaakt op (98) 3128-8787, en een kamer met een tweepersoonsbed variëren van R $ 159 tot R $ 209.

Ook dicht bij het festival actie is de Lord Hotel aan de Rua Nazare. Gasten van het Lord Hotel krijgen het gevoel dat dit eens het hoogtepunt van de stijl en klasse in São Luís was. Inderdaad, het hotel heeft betere dagen gekend, en wordt voornamelijk gebruikt als startpunt van buitenlandse journalisten, antropologen, en avonturiers die de Amazone intrekken.

In de afgelopen decennia, is het hotel wat van zijn glans verloren. Een Amerikaanse reiziger, Theresa Miller, 26, vond dat "veel van de apparaten in haar kamer kapot waren, en het personeel leek verveeld en onoplettend. De prijs is echter onverslaanbaar met R $ 80 per nacht voor een kamer met een dubbel bed, reserveringen kunnen gemaakt worden via de telefoon op (98) 3221-4264.

Een derde optie is het luxueuze Grand Hotel São Luís aan de Avenida Dom Pedro II. Een korte wandeling van het Bumba-Meu-Boi festival terrein, dit vijf-sterren hotel biedt alle gemakken die geld kan kopen.

Met een gastronomisch restaurant, zwembad, fitnesscentrum, en conferentiecentrum, het Grand São Luís Hotel is het enige hotel in het Centro Historico dat het gevoel geeft van een luxe resort. Dubbele kamers variëren van R $ 235 tot R $ 274 in juli. Reserveringen kunnen gemaakt worden door te bellen naar (98) 2109-3500.

Vluchten naar São Luís vertrekken uit Rio, São Paulo en Fortaleza meestal een keer per dag, maar rechtstreekse vluchten zijn zeldzaam. De meeste TAM vluchten naar São Luís maken meerdere tussenstops onderweg in Fortaleza of Belem. Op de kleine luchthaven van São Luís’s kan de bezoeker het gevoel krijgen dat ze zijn aangekomen diiep in de provincie. Maar maak je geen zorgen, bij het vallen van de avond komt deze slaperige koloniale stad door de Bumba Meu Boi tot leven.

Wordt vervolgd

1 like

interessante bijdrage Reijsigher, dank voor deze
en we kijken uit naar het vervolg :wink:

Ixke, ik zou verder willen met dit topic, maaaaar ik kom niet meer in mijn bericht. Kun jij uitleggen hoe ik mijn eerste bijdrage kan aanpassen.

M.vr.gr.
CeesH

Oi Cees
Rechtsonder van je topic staat een EDIT button
ik kan erin, dus moet jij dat normaal ook kunnen
je moet wel ingelogd zijn onder dezelfde ID als je oorspronkelijke post
zoniet VERVOLG je gewoon je verhaal (zal niemand je kwalijk nemen :wink:

Gegroet

IXke

Ixke, ik heb geen EDIT button alleen een QUOTE button, ben ingelogd en heb hier maar één account. Misschien heb ik niet voldoende rechten? en wellicht een goed idee om deze laatste 3 post te verwijderen en dit via PB op te lossen.

PS, ik zie nu dat de EDIT button een paar minuten na dat een bijdrage is gepost verdwijnt.

M.vr.gr.
CeesH

Cees,

mits jouw goedkeuring zal ik de volledige draad verwijderen
dan kan je een nieuwe opstarten

het is wel niet de bedoeling dat je er een reklame stunt van maakt, reklame maken kan alleen via de geëikte kanalen (zoals ook ik dat moet doen :wink:

OK ?

Greetz

IX

Cees,

Ondertussen ontdekt dat een normaal forumgebruiker zijn bericht maar beperkte tijd na de initiële post kan editen (ik had die niet in de gaten omdat een forumbeheerder ten alle tijden kan editen), dit werd ingevoerd om oa. misbruiken te vermijden en is wereldwijd gangbaar op vrij veel fora.

Excuus voor het ongemak.

Maar laat niet na een vervolg te breien aan je verhaal :wink:

Gegroet

IX