Bulgarije ganger

Mijn naam is Jaap van Beelen. Vroeger heb ik veel gereisd, op Albanië, Finland en IJsland na in alle Europese landen, een groot deel van Azië, Australië en Noord Amerika, Canada. Heel in het begin op de fiets, later “op de duim” en met openbaar vervoer. In 1967 ben ik zo in Bulgarije gekomen, en daar een paar goede voorvallen daar, toen niet doorgereisd naar Turkije, maar verder het binnenland ingetrokken. Daarna ben ik er vele malen naar terug gegaan van 1968 tot 1985 bijna elk jaar. Na een onderbreking van 8 jaar vanaf 1993 opnieuw terug naar Bulgarije, in 1997 een huisje vlak bij de kust gekocht en uiteindelijk in 2005 een mooi monumentaal houten pand uit 1848 in het stadje Kotel. Vanaf 2007 heb ik van mijn hobby mijn nieuwe beroep gemaakt en ben ik een kleine onderneming in natuur- en cultuurtoerisme in het gebied rond Kotel begonnen. Vandaar mijn gebruikersnaam hier “goKotel”.

Bulgarije is een ongelooflijk gevarieerd, mooi en groen land, fijn klimaat, interessante cultuur en grootse geschiedenis (denk maar een aan de Thracische grafheuvels en gouden vondsten). De geboortegrond van Orpheus en Dionysos, en dat merk je tot aan vandaag de dag toe.

Hallo Jaap, welkom op Wereldwijzer!

Bulgarije heeft duidelijk je aandacht getrokken als je zo vaak bent teruggeweest en daar zelfs bent gaan wonen. Heb je al het Bulgarije Forum ontdekt? Daar kun je waarschijnlijk vragen van anderen beantwoorden. Veel plezier op de site.

Groetjes, Leontien

Dank je Leontien. Natuurlijk had ik het Bulgarije forum al gezien.
90% van de post gaat over de kustressorts, er is dus nog veel te ontdekken…
Zoals Timmermans eens zei Bulgarije, het grootste geheim van Europa.
Toch dit jaar als no. 5 op top destinations 2011 van Lonely Planet en nr. 9 destination van CNN…

Hallo mede Bulgarije liefhebbers,

Mijn naam is Sander van Stee en ook ik ben betoverd door dit prachtige land.
Mijn ouders hebben 6 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht in de omgeving Veliko Tarnovo en momenteel bezit ik een leuk vakantiehuisje en een mooi stuk grond met bouwrechten.

Ik ben vierdejaars student International Tourism & Travel Industry in Breda en heb mijn studie doorlopen met het oog een eigen bedrijf in Bulgarije op te starten.
Inmiddels ben ik hier mee begonnen en heb ik een betere start gemaakt dan ik mij had kunnen indenken. (complete vakanties, advies m.b.t. het kopen van stukken grond/huizen, het sluiten van de aankoop volgens de Bulgaarse wetgeving)

Zoals Jaap van Beelen al zei, mensen kennen de kust en vaak niet het prachtige binnenland waar de prijzen lager liggen en de bevolking een stuk vriendelijker is.
Dit komt waarschijnlijk door een stuk onwetendheid en bangheid bij de westerse toerist, wat eerder van toepassing is voor het kustgebied aangezien de criminaliteit daar een stuk hoger ligt.
Graag wil ik deze drempel verlagen door al uw vragen betreffende het binnenland van Bulgarije zo compleet mogelijk te beantwoorden.

Mochten mensen vragen hebben over dit fascinerende land met oneindige mogelijkheden, dan kunnen ze die altijd stellen!

Met vriendelijke groet,

Sander van Stee