Bruto/netto loon in NZ

Wie kan mij een indicatie geven over het verschil tussen bruto en netto loon in NZ?
Alvast bedankt voor reacties.
Mvg
Marlies

ligt eraan hoeveel je verdient maar het hoogste belastingtarief is 33 procent.

Misschien in domme vraag, maar daar zit dan alles in qua pensioen, ziekteverzekering?

En hoe zit het eigenlijk met de gezondheidszorg in Nieuw-Zeeland, is deze vergelijkbaar met die van België en Nederland? Zo ja, waarvoor ben je dan verzekerd?

Hallo,

Ziektekosten zijn hier gratis. Er zijn hier alleen wel wachtlijsten als het geen haast heeft. Dus als je bv geopeerd moet worden maar het heeft geen haast kan het tot 9 maanden duren. De dokter moet je wel voor betalen als je daar naar toe gaat zo’n 40 NZD en medicijnen zijn gesubsidieerd.
Pensioen kan je hier regelen door kiwisaver. Je hebt recht op het basispensioen als je 10 jaar hier woont. Wat veel mensen hier doen is een extra huis aanschaffen en dat verhuren en later verkopen zodat ze dag geld hebben om hun oude dag van te voorzien.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Maar dat basispensioen is waarschijnlijk te weinig om jezelf te kunnen voorzien.
Is het dan niet het verstandigst om een ziekteverzekering te nemen, stel dat je iets ernstigs aan de hand krijgt? Want ik neem aan dat operaties niet gesubsidieerd zijn.

Hallo,

Dat is inderdaad het probleem pensioen is inderdaad niet genoeg dus vandaar dat veel mensen een tweede huis hebben.
Ja operaties worden hier helemaal vergoed zijn alleen wachtlijsten. De verzekering die je erbij kunt nemen is om wachtlijsten te voorkomen. Dus dan word je geholpen in een privekliniek. Zo’n verzekering kost ongeveer 50 a 80 NZD per maand per persoon. Als het ernstig is word je gelijk geopeerd en dan kost je niets.

1 like

OK bedankt voor je antwoord.
Het is al veel duidelijker nu.
Hoe valt het daar eigenlijk mee voor jou persoonlijk (qua leven, klimaat, …) ivm Nederland?

Hallo,

Ik woon liever in NZ dan in NL. Maar goed heb makkelijk praten als je op mijn weblog klikt kun je lezen dat wij 3 jaar gereisd hebben dus al lang uit NL weg zijn. Ik vind kwa klimaat NZ beter het is hier nu winter en dat is ongeveer herfstweer hier zo’n 15 graden en regen en wind. Zelf ook bezig met de procedure voor NZ?

Wel ik studeer momenteel nog. Maar ik ben van plan te emigreren uit België na mijn studies. Ik twijfel echter nog tussen Australië, Canada en Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeeland draagt momenteel mijn voorkeur en dan vooral voor de verscheidenheid qua natuur en klimaat (je hebt er zowel de mogelijkheid tot skiën als tot surfen). Nieuw-Zeeland is ook veiliger, maar je hebt er dan weer minder cultuur.

Dat heb ik altans gelezen en ik zou graag eens naar alle drie de landen gaan voor ik de knoop doorhak (want op vooroordelen mag je nooit afgaan).

Is het eigenlijk makkelijk werk vinden in Auckland (moest ik Nieuw-Zeeland kiezen, zou het die stad worden of misschien Wellington, maar daar is het weer enkele graden kouder)?

Hallo,

Cultuur hebben we wel dat zijn de mensen die hier wonen namelijk. Geschiedenis heeft het land niet kan ook niet echt doordat het zo jong is.
In Auckland waar ik ook woon wonen 1.4 miljoen mensen hier is ook het meeste werk en is ook de grootste stad. Wellington is kwa temperatuur redelijk te doen zelfde als hier 2 graden gemiddeld lager. Werk is er meer in Auckland maar ligt ook aan je vakgebied. Ik zou eerst eens hier naar toe komen om te zien hoe het hier is voordat je zo een grote beslissing neemt.
Ik ga ervandoor het is hier namelijk al half een in de nacht ben best gaar.

Dat ga ik zeker doen, ik heb ook nog wat tijd.
Bedankt voor de tips!

P.s.: Nog een laatste vraag, hoe lang duurt voor je een permanente vergunning krijgt (van het moment dat je ze aanvraagt)? (is niet dringend hoor)

Ik heb nog een klein vraagje: hoeveel bedraagt dat basispensioen dan en is dat voor iedereen gelijk (zelfstandige - arbeider, aantal jaren gewerkt, …)?
En nog iets: in verband met dat tweede huis te kopen. Hoeveel bedraagt de onroerende voorheffing in Nieuw-Zeeland, want ik vind daar niets over terug (real estate tax)?

Nogmaals bedankt.

Hallo,

Hoe lang procedure’s duren weet ik ook niet precies want dat verschilt heel erg. Wij hebben het in 6 maanden rond gekregen maar er staat gemiddeld 1 jaar voor. Dit was voor een skilled visa.

Volgens mij is het 1100 NZD per maand en dat is voor iedereen hetzelfde. Ja pensioen word je niet echt wijs van hier dus daarom moet je dat zelf gewoon heel goed regelen. Wij hebben bv nog pensioen in NL staan.

Dat real estate tax kennen we hier niet. Zie deze url over soorten tax we hier hebben http://www.gti.org/Services/Tax-services/Expatriate-tax/Expatriate-tax-ebook/New-Zealand/what-taxes.asp

1 like

oh hier nog wat info van wiki Taxation in New Zealand - Wikipedia

1 like

Thanks voor de uitleg, het is me weer een pak duidelijker.

Een fijne dag toegewenst daar in Nieuw-Zeeland. Hier is het weer bijna bedtijd.

ja weet 10 uur tijdsverschil. Het is hier weer stralend weer echt heerlijk. Als je nog meer vragen hebt kom maar op geen probleem.

En ik ben ook een stuk wijzer geworden.:wereld:
Groetjes, Marlies

Mooi zo als er nog meer vragen zijn kom maar op.