Brug bij Vik vernield, weg nr 1 doorbroken

Een belangwekkend bericht voor mensen die deze week naar IJsland gaan of al in IJsland zijn.
Een grote hoeveelheid gletsjerwater heeft een brug bij Vik vernield. Dit betekent dat de ringweg nr 1 is doorbroken. Waarschijnlijk heeft een grote hoeveelheid smeltwater zich onder de gletsjer opgehoopt en is dit water (mogelijk door een aardbeving) vrijgekomen. De exacte oorzaak is nog niet bekend. Deze onzekerheid is wel de oorzaak dat het omliggende gebied eveneens is afgesloten (veiligheid).

Alternatieven zijn:

• de ringweg nr 1 langs de andere kant berijden (kan een omweg van meer van 1.000 km opleveren)
  • de bus of de 4wd van Reykjavik naar landmannalaugar en van daaruit naar Skaftafell (informeer vooraf even goed via welke f-wegen!)
  • neem een binnenlandse vlucht Reykjavik - Skaftafell of Hofn

Het is moeilijk aan te geven wanneer de brug is hersteld. Hier wordt voorzichtig gezegd een week. Maar het kan dus langer duren.

Ik ben op dit moment in IJsland. Ik ben deze brug 2 dagen geleden gepasseerd en ga verder naar het Oosten. Ik heb het geluk er geen last van te hebben.

Bedankt om dit te melden!

Je kan op deze sitede toestand volgen

Een kleine update. Er zijn speciale legertrucks (die ook kunnen varen) ingezet bij de brug om gewone auto´s en bussen over te varen.
Vandaag hoorde ik dat de stroming bij de opening zo sterk is, dat deze service tijdelijk is stopgezet. Toen een bus op het vaartuig wilde rijden, verschoof het vaartuig door de stroming, waardoor de bus vast kwam te zitten.

Wordt vervolgd.

1 like

ik hoorde net dat er een vervangende brug is gebouwd. Deze bestaat uit 1 enkele weg. Verkeer naar het oosten en verkeer naar het westen kan dus niet tegelijkertijd oversteken. Dat moet dus om en om.
Zal enige vertraging opleveren, maar je kunt er weer door met de normale auto.

Deze vervangende brug is perfect te doen en midden september zagen we die dag 10 auto’s op de ringweg op dat gedeelte, dus zo druk is het er nu niet meer. :wink:

Toen we er overheen waren kwamen we er pas achter dat dit de vervangende brug was. Er zijn zoveel “Einbreid Bru” dat het je niet eens opvalt. En nergens hoeven wachten. Heerlijk dat rustige IJsland!

Zoals Herman zegt, het is er niet druk meer nu.