Bouworde, wie heeft ervaring/wie wil me

:slight_smile: halloo,
ik ga deze zomer wss niet op vakantie dus nu lijkt het me leuk om via bouworde mee te gaan om vrijwillergers werk te doen…maar…is dat wel leuk ls j alleen gaat.
dus mijn vraag is, wie heft er ervaring met bouworde(alleen gaand)of sterker nog, wie lijkt het leuk om het ook en keerjte te doen…
kijk oor mee info over bouworde op:
www.bouworde.nl
ik hoor het wel als er infomaie gevenden zijn of geintresserden om mee te gaan
alvast bedank
groetjes paul(18)

Hoi Paul

ik kan je wel wat vertellen over mijn ervaring met de Bouworde: zelf ben ik ook toen ik 18 was drie weken met de bouworde mee geweest. Ik ging toen naar een project in het binnenland van Italië, alwaar een oud schoolgebouw moest worden verbouwd tot een weeshuis voor weeskinderen uit een nabij gelegen dorpje.
Wat ik achteraf leuk vond aan dit project was vooral dat ik in een hele leuke groep terecht kwam (met nog 5 nederlanders en wat belgen en fransen), en het feit dat ik drie weken later met een erg voldaan gevoel naar huis ging: had voor mijn gevoel echt “iets goeds gedaan met mijn tijd”.
Wat ik minder leuk vond was het feit dat je elke dag van 8 uur s’morgens tot 3 uur s’middags echt hard moest werken: schilderen, schuren, tegels verwijderen, dat soort dingen. Dat was best afzien, mede doordat het toen daar echt 40 graden was en de omstandigheden niet optimaal waren! Na drie uur s’middags was je wel vrij, maar we zaten in een regio waar echt niets te doen was, geen zwembad o.i.d. in de buurt. Tijdens een hittegolf is dat dus echt niet leuk. Een bus kwam/ging in dat dorp 1 keer per uur, en dat tot 18 uur. Echt veel ondernemen in je vrije tijd was dus moeilijk, behalve dan het bezoeken van de enige kroeg die het dorp rijk was (wij waren daar dan ook vaste klant;))

Dus tja: als je met de bouworde mee gaat moet je je er echt van bewust zijn dat het geen vakantie zal worden. Aan de andere kant is het wel erg leerzaam; je leert discipline op te brengen en je leert mensen uit andere landen en culturen kennen en hiermee samen te werken.

Veel succes met je plannen.

Grt Eveline

Hoi Paul
Vorige zomer ben ik naar een klein dorpje in Noord Italie geweest. Ik was daar zonder reisgenoot, en de mensen waar ik daar mee was waren ontzettend leuk! Ook bij ons was het hard werken, van 8 tot 12 en van half 3 tot 6. Maar het is erg fijn, want de mensen in het dorp waardeerden ontzettend wat we daar deden (terraslandbouw herstellen, snoeien, opruimen etc) en kwamen af en aan met koffie, fruit en wijn. Er werd heel goed voor ons gezorgd, en in het weekend (wij waren er 2 weken) zijn we naar Savona, Genua geweest, en hebben we op het strand overnacht. Voordat we terugvlogen zijn we nog 2 dagen in Milano geweest, zelf geregeld.

Je moet er zelf wat van maken, dus neem een spel kaarten mee (ik kan ook het spel Boonanza erg aanraden) en maak je niet druk dat je alleen bent. Dat ben je al heel snel niet meer!

Als je nog meer wilt weten, kan je altijd mailen :slight_smile:
Els

dank je:)ik zal ff kijken…maar het programma komt pas in april weer op internet dus:)…
dank u:D

Hoi Hoi

Ik ben al een aantal keer meegeweest. Vooral richting Oost Europa.(Rusland, Bulgarije, Marokko, Roemenie, Polen, Bosnie Kroatie & Griekenland),
Ik heb het altijd heel leuk gevonden. Anders ging ik ook niet ieder jaar weer. De meeste gaan alleen en uiteindelijk is het vaak hardstikke gezellig met de hele groep. (ok, soms zitten er rare vogels tussen of een kleine ruzie, maar daar kun je achteraf vaak wel weer om lachen).

Het werken verschilt wel, in Griekenland & Bulgarije werkten we alleen s’ ochtends omdat het s’ middags echt te warm is. Andere landen werkten we van 8/9 tot 3/4 uur met middagpauze natuurlijk.
het werktempo verschilt ook wel in die landen. Vaak werken ze wel iets langzamer en wat meer pauzes. polako raditi & malo pauza is me het meest bijgebleven in Bosnie. Kortom langzaam werken & kleine pauze. om het halfuur was er een malo pauza en als wij te hard werkten was het; polako polako, polako raditi !.

Naast je werk heb je dus ook nog genoeg vrije tijd. In de weekenden kun je vaak op pad. En doordeweeks hangt het inderdaad wel af van waar je zit. Maar zelfs in de meest afgelegen plekken kun je de meest leuke dingen doen.
Barbecue’s met de russen op het russische platteland. Met de locale jeugd van Bulgarije naar het dorpsbarretje, kampvuur in Polen en noem het maar op.
maar niet alle bouwkampen liggen zo afgelegen. in bosnie zaten we in een stad waar we s’ avonds soms uitgingen of op een terrasje gingen zitten.

Al mijn ervaringen staan ook online: Http://members.chello.nl/j.m.veen

en op 31 maart is er ook een voorlichtingsdag in utrecht en op 7 april in Amsterdam (zie website www.bouworde.nl)

Groetjes Ellis