Boekrecensie: Fabricating the absolute fake – Jaap Kooijman

**Boekrecensie: Fabricating the absolute fake – Jaap Kooijman

Fabricating the absolute fake: America in contemporary pop culture

Wat hebben Linda de Mol en Oprah Winfrey gemeen? En Ali B en Michael Jackson? Deze vragen en meer worden besproken in Fabricating the Absolute Fake. Als je geïnteresseerd bent in de Amerikaanse popcultuur, en in de invloed die Amerika heeft op ons kikkerlandje, dan is dit boek zeker interessant.

Jaap Kooijman, universitair hoofddocent Media & Cultuur en Amerikanistiek aan de Universiteit van Amsterdam, legt haarfijn uit dat Nederland zichzelf op sommige punten een klein Amerika mag noemen. Of toch niet? Zijn belangrijkste punt is namelijk dat wij niet “verAmerikaniseren” maar dat wij de Amerikaanse cultuur “verNederlandiseren.” We nemen iets uit de Amerikaanse (pop)cultuur, en maken het ons eigen. Ik Houd van Holland is immers een typisch Nederlands programma, zou je denken. Het format van een spelshow en de sterrenstatus die Linda de Mol heeft verworven is echter typisch Amerikaans. De show Ik houd van Holland heeft zogezegd een Amerikaans fenomeen (de spelshow, de ster presentator) gepakt, en deze verNederlandst. Aan de hand van voorbeelden zoals deze verklaart Kooijman de dynamiek van Amerikanisering, en wat dit voor een betekenis heeft voor de Nederlandse identiteit.

Vlot geschreven en boordevol voorbeelden is *Fabricating the Absolute Fake *een interessant boek over Amerikanisering, ‘de’ Nederlandse identiteit, de “Dutch Dream” en de wisselwerking tussen deze concepten.

Lees het boek hier online.

Kooijman, Jaap |Fabricating the Absolute Fake | 179 pagina’s | Amsterdam University Press | 2008

.

Door nu.nl:

Oprah’s show wordt, zeker de laatste maanden, geroemd door allerlei vakgenoten. Linda de Mol schijnt fan te zijn. Geen verrassing. Linda maakt de blanke variant op Oprah’s show. Geen interviews maar een woeste klompendans vol hysterisch gelach in een decor vol Echte Hollanders.

Hier kan je het helemaal lezen: Linda, de witte Oprah | Column Donderdag | NU.nl

En vernederlandisering van het merk Oprah, of een slechte kopie…?

Vernederlandiseren? Je neemt een Amerikaans concept en je vormt ermee je materiaal dat je in Nederland hebt. Dat noem ik dus veramerikaniseren van Nederland. Maar misschien moet ik eerst het hele boek ervoor hebben gelezen…

Ja klopt zo lijkt het wel. Maar wat hij benadrukt in zijn boek is dat we actief de Amerikaanse culturele elementen niet alleen overnemen/kopieren maar bewerken. Waardoor het meer een hybriede mix wordt en je niet meer goed kan zeggen dit is Amerikaans, en dit Nederlands. Kort gezegd, iets wat misschien ooit als Amerikaans werd gezien kan zo worden vernederlandst dat het niet meer Amerikaans is. Dat wil niet zeggen dat er daarnaast geen Amerikanisering plaats vindt. In zijn boek staat hij uitgebreid stil bij het verschil tussen de twee… Of je het er mee eens bent is natuurlijk een tweede, maar ik vind het sowieso wel fascinerend om er over na te denken.