Graag breng ik de actie “Boeken voor Cuba” van Pax Christie onder de aandacht. Door censuur is het voor Cubanen zeer moeilijk om aan boeken te komen, zeker wanneer het gaat om politiek-maatschappelijke boeken die indruisen tegen het communistische gedachtegoed, maar ook kinderboeken, studieboeken en romans zijn moeilijk verkrijgbaar. Een groot aantal particulieren heeft het initiatief genomen om een bibliotheekje op te richten, met als doel het lezen te bevorderen, informatie te geven en mensen in staat te stellen een eigen mening te vormen. Pax Christie vraagt toeristen om zoveel mogelijk Spaanstalige boeken mee te nemen en af te geven bij een zogenaamde “biblioteca independiente”.
Zie: www.boekenvoorcuba.nl
Wat een mooi initiatief. Mocht ik weer naar Cuba gaan, dan zal ik zeker Spaanstalige boeken meenemen hiervoor. Ik hoop dat anderen dit ook zullen doen.
Hallo Carolina,
Bedankt voor je reactie. Ik vergat nog te vermelden dat Pax Christie informatie over de bibliotheken kan opsturen + adressen en gratis Spaanstalige boeken.
Groeten, Petra.
Zeker een leuk initiatief, ze stonden op de vakantiebeurs en ik heb me al opgegeven hiervoor.
Een paar boeken of zelfs 1 boek is wel het minste wat iemand kan doen.
En is er inmiddels iemand hier die hier ervaring mee heeft? Is het bv eenvoudig om contact te leggen met de ontvanger van een boek/ de boeken? Ga zelf binnenkort en wil een paar boeken meebrengen.
Ik heb jaren geleden in een blad over Latijns-Amerika iets gelezen over deze actie, en ik ben nu ook wel benieuwd of het uiteindelijk een succes is geworden, of, althans, valt te noemen. Maar je kunt toch zelf contact openemen met Pax Christi? Ik zou niet zomaar de straat oplopen en willekeurig wat boeken uitdelen, realiseer je je goed dat het nog altijd een dictatuur is.
Mijn advies is om Pax Christie te benaderen voor een lijst met adressen en tips over de boeken. Zij sturen gratis boeken op waarvan bekend is dat men daar in Cuba behoefte aan heeft (dat was althans een paar jaar geleden zo). Naast de boeken die Pax Christie aan mij had opgestuurd, had ik eigen Spaanse romans en kinderboeken meegenomen. Het afleveren van de boeken in Cuba was voor mij een indrukwekkende ervaring. Degene bij wie we de boeken brachten was er zeer blij mee.
Groeten, Petra Pezarro.