Boeken, reisgidsen en reisperiode

Hallo allemaal,

Wij willen medio september-oktober een week of 4 backpacken in Vietnam, dus het inlezen is begonnen. Gister al heerlijk een kaartje geprint en vele hoofdlijnen uitgeschreven. Echter vind ik het heerlijk om op mijn gemak wat reisverhalen waaronder blogs te lezen, maar ook romans of andere reisverhalen zo kom ik in de sfeer van onze vakantie :slight_smile: Ik heb nu op mijn lijstje staan: Vietnam in een rugzak, Hoge bomen in Hanoi en Verslag uit Vietnam van Danielle Steel. Hebben jullie nog meer tips? Qua leesboek wel graag Nederlands, qua reisgidsen is Engels prima. Is de Lonely Planet voor Vietnam de beste optie?

Ik las dat september-oktober wellicht niet de gunstigste periode, zijn er mensen ook in deze periode van noord naar zuid geweest?

Alvast bedankt.

Liefs Hinke

September/oktober valt in het regenseizoen, je kunt dus her en der last hebben van tijdelijke overstromingen en regelmatig tropische buien. Vooral het cycloonseizoen langs de centrale kust kan problemen opleveren. Bekijk de klimaattabellen maar eens.

Boeken:

• Ik vond “Vietnam” van de Vietnamees-Amerikaanse schrijver Andrew X. Pham erg goed. Wat dan vooral opvalt is dat de prijzen enorm zijn toegenomen.
  • Hoge bomen is al wat ouder, maar Visser is wel een goed schrijfster (vooral Tibetaanse Perzikken is erg goed, maar dat terzijde).
  • Vietnam in een rugzak komt uit de serie van Dolf de Vries. Vind ik zeer matig. Die man is vooral een egotripper en niet echt een reiziger. Hij zoekt het avontuur niet op en verrast weinig.
  • River of Time van Jon Swain is bijzonder goed.

Maak contact met locals voor het echte Vietnam. Ik ben regelmatig met Vietnamezen achterop een brommertje/motor op pad geweest, heb bij hun thuis gegeten, en huur meestal een fiets voor het platteland.

Johan

Wat reisgids betreft. Rough Guide heeft geloof ik een 2015 editie en Lonely Planet zit nog op 2014, de volgende LP komt in augustus 2016 en dat is laat voor jullie. Je kunt ook een LP in Vietnam zelf kopen, maar realiseer je dan dat het vaak een gekopieerd exemplaar is, soms verouderd en gerelateerd aan kinderarbeid. Zowel in boekwinkels als door straatverkoopsters voor slechts een paar US$.

Ik maak veel gebruik van tripadvisor en agoda voor lodging, zowel reviews als sorteren op budget en voor het eten vraag ik soms om een tip bij de receptie van het hotel/guesthouse of ik loop gewoon rond. Plekken die aangeprezen staan in LP zijn me soms erg druk. Aan de andere kant zorgt een goede roulatie ook voor vers eten.

Wil je een makkelijk Nederlands boek met veel basisinformatie, dan is de Dominicus heel aardig. In ieder geval VELE malen beter dan Vietnam in een rugzak…

Johan