Wij hebben plannen om van half september tot half oktober ongeveer 23 dagen door Vietnam te reizen, van noord naar zuid, met de nadruk op noord (Hanoi, Sapa, Ha long) en centraal Vietnam. Op veel websites lees je dat je in principe het hele jaar door in Vietnam kunt reizen, maar dat er wel betere en mindere periodes zijn, afhankelijk van het gebied waar je verblijft.
Van een reisagent begreep ik dat september/ oktober de slechtste periode is voor een reis.
Hoe zijn jullie ervaringen? Moeten we rekening houden met langere regenperiodes of schijnt in hoofdzaak de zon, maar valt er aan het eind van de dag een hevige bui?
IS het zinvoller om de reis naar mei/ juni te verschuiven?
Dit zijn de moeilijkste vragen, want die kan niemand beantwoorden voor jullie periodes.
Je kan natuurlijk altijd het gehele jaar naar Viet Nam, je hebt gelijk dat sommige gebieden wat minder weer hebben dan andere op diverse periodes.
Maar daar heb je ook niets aan, want ik ben in januari ooit helemaal weggeregend in Mui Nee, terwijl het volgens alle statistieken de beste periode is om daar te zijn… Ik had daar in 2010 , geloof ik, alleen maar regen zonder stoppen van 3 dagen.
kijk maar eens naar de foto’s op de de foto afdeling bij erosie Mui Nee, was dat jaar.
De andere 6 keer in januari geen druppel.
De keren waar we met regen te maken hadden, was het gewoon een bui van rond een half uur en dan weer zonnig.
Dan dus voor alle reizen in totaal; denk dat ik in 1.5 jaar vakantie daar, muv. van de regendagen in Mui Nee, nog geen 20 dagen gehad met regen. Heb toch een beetje alle periodes gereisd in Viet Nam.
Je moet eigenlijk gewoon kijken wat je de beste periode vind voor je planning van 2013 en daar naar kijken.
Krijg je een bui, dan gewoon even schuilen en na een half uurtje weer gewoon verder.
Verschuiven naar Mei/juni is het heter en de kans op regen statistisch is kleiner.
bedankt voor je reactie. HEt is inderdaad een lastige vraag, maar ik geloof dat we het er toch maar gewoon op gokken. Schuilen kan altiid. In de hitte reizen is ook niet altijd wat, hebben we al eens ervaren.